` HEALTH: 6 Tips om het jaar met een gezonde levensstijl te beginnen! - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: 6 Tips om het jaar met een gezonde levensstijl te beginnen!

Januari: de maand die wel een eeuwigheid lijkt te duren. Na een maand vol lichtjes, gezelligheid en feestdagen moet er ineens weer van alles gebeuren, worden gesport en gezond worden gegeten. En dat terwijl de dagen nog wel korter lijken dan in december en winterdipjes hoogtij vieren. En hoewel we het liefst onder een dekentje op de bank wegkruipen met de decemberrestjes helpt het echt om juist nu (kleine) aanpassingen in je levensstijl te doen. Nu is het heus niet de bedoeling dat je gelijk alle lekkernijen moet laten staan, maar met deze 6 tips van personal trainer Bas van Beest van Slim Living doe je een paar kleine aanpassingen die veel impact op je lijf zullen hebben. Een gezonde levensstijl zorgt immers voor een heldere geest, een blij gevoel en energie, waarmee jij die wintermaanden kunt rocken.


Winterslaap

Wil je het liefst zo vroeg mogelijk in je bed duiken met die korte dagen? Dat is helemaal geen slecht idee. Te weinig slaap heeft invloed op je zowel je werk- als sportprestaties, zorgt dat je vatbaarder bent voor stress en dat je lichaam slechter herstelt (geen goed idee in het seizoen van griepjes). Zorg daarom voor een nachtrust van 7 tot 9 uur. Nog lekkerder slapen? Zorg dat je minimaal een halfuur van tevoren voordat je gaat slapen niet meer op een scherm kijkt, eet 1 tot 3 uur voordat je gaat slapen niets meer en creëer een slaaproutine: je lichaam raakt daaraan gewend. Geen slecht idee om je meditatieoefeningen aan je slaaproutine toe te voegen, bijvoorbeeld.

Water, water, water

We weten allemaal dat het belangrijk dat het belangrijk is om goed te hydrateren, maar wist je dat je bij 1% vochtverlies al last kunt krijgen van kramp, hoofdpijn en maag- en darmklachten, bij 2% vochtverlies je prestaties er al onder kunnen lijden en dit zelfs kan oplopen tot een prestatieverlies van 20% bij een vochtverlies van 4%? Vul die koppen thee maar, dus!

Move it

Beweging is goed voor lijf en geest en je dagelijkse beweging hoeft echt niet te bestaan uit de meest heavy sportlesjes: 30 minuten beweging (fietsen, wandelen, actieve uitjes). Goed nieuws: ook een avondje dansen in een club valt hieronder. Het is daarnaast wel aan te raden om ook twee keer per week een leuke sportles te volgen.

Geen stress

Niet stressen: dat is makkelijker gezegd dan gedaan, hè? Toch is het belangrijk om je stress te minimaliseren. Stress zorgt namelijk voor vergeetachtigheid, nek- en schouderklachten, hoofdpijn en verminderde weerstand, die je (werk)prestaties (die weer de reden zijn dat je stress ervaart) weer beïnvloeden. Probeer een paar vaste sport- en meditatiemomenten in te plannen, gezond te eten en ga als je stress ervaart even iets ‘makkelijks’ doen, wat weer een perfecte gelegenheid is om die 30 minuten wandelen erin te fietsen.

Minder met alcohol

Alcohol zorgt voor een verhoogde bloeddruk, hersen- en leverschade en slechtere vetverbranding: genoeg redenen om het niet te nuttigen. We snappen dat het helemaal uit je leven verbannen van alcohol misschien een beetje rigoureus is, maar probeer eens met jezelf af te spreken dat je doordeweeks niet drinkt en stel jezelf in het weekend een maximumaantal glazen (bijvoorbeeld 3). Of drink eens een maandje niet: wist je dat dat ervoor zorgt dat je daarna ook minder drinkt en bewuster bent van de effecten van alcohol? Dry January is het perfecte moment!

Toch een glaasje drinken? Proost eens met witte wijn in plaats van champagne, drink een skinny bitch (wodka spa rood) in plaats je vaste bacardi cola en kies bij een etentje liever voor witte dan rode wijn.

Voeding

Je lichaam haalt bouwstoffen die zorgen voor ontwikkeling, groei en herstel van cellen uit voeding, en die zitten helaas niet in chocoladepepernoten of een glas wijn. Zorg daarom dat je genoeg bouwstoffen binnenkrijgt door minimaal 200 gram groenten te eten door bijvoorbeeld aan elke maaltijd een portie groenten toe te voegen en daarnaast 1 of 2 stukken fruit per dag eet. Vermijd suikers en bewerkte producten zo veel mogelijk. Probeer dit vooral doordeweeks te doen, dan is het echt niet zo erg als je in het weekend wel dat bakje pepernoten of glaasje wijn neemt.

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment