` HEALTH: 7 tips om je nachtrust te verbeteren - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: 7 tips om je nachtrust te verbeteren

Misschien ken je het wel, dat je enorm ligt te woelen, nog heel lang wakker ligt, vaak wakker wordt, je nog niet uitgerust voelt als je opstaat… Als het helemaal tegenzit, dan heb je last van alles en met een beetje geluk van een of twee van dit soort momenten. Mijn slaap is lange tijd verstoord geweest. Ook nu gebeurt dat nog wel eens, maar ik ben er anders tegenaan gaan kijken. Door mijn kijk en beleving te veranderen, rust ik heel veel meer uit dan eerst. Wat mij hierbij geholpen heeft, deel ik met jou in dit blog.

Gedachten maken het verschil

Ga eens voor jezelf na welke gedachten je hebt als je weer eens niet kunt inslapen of wakker wordt tijdens de nacht. Grote kans dat er gedachten opkomen als: “Het lukt alweer niet om te slapen” of “Waarom word ik nu weer wakker?” of “Ik moet nu slapen anders ben ik morgen niet uitgerust.” Hoe vriendelijk zijn die gedachten? Zijn ze helpend? Wat blijft er over als je deze gedachten laat voor wat ze zijn? Wat is er zonder deze gedachten? Het helpt mij heel veel meer als ik tegen mezelf zeg “Ook door rustig te blijven liggen, rust ik voldoende uit en word ik uitgerust wakker.” Meestal maak ik er een meditatie van. Dan observeer ik mijn gedachten, mijn lichaam en mijn adem. Dat maakt me een heel stuk rustiger en meer ontspannen.

Ademhaling

Er is een ademhalingsoefening die mij helpt om instant rustiger te worden. De 4-7-8 ademhaling. Je ademt 4 tellen in door je neus, houdt de adem 7 tellen vast en ademt dan door je mond 8 tellen uit terwijl je je lippen tuit. De hele tijd houd je je tong tegen je gehemelte, ook als je uitademt. Deze ademhaling kalmeert het zenuwstelsel en ontspant. Hoe vaker je deze oefent, hoe meer profijt je kunt hebben. Je vindt hier een filmpje met uitleg.

Yoga Nidra

Soms helpt alleen observeren niet en pak ik er een yoga nidra bij. Dit is een diep ontspannende meditatietechniek die je liggend beoefent. Door je over te geven aan de begeleidende stem, kom je in een neutrale staat van zijn. Ongeveer 30 minuten yoga nidra staat gelijk aan 3 uur slaap. Tel uit je winst! 

Avondritueel

Je brein heeft seintjes nodig om duidelijk te maken dat het tijd is om te gaan slapen. Een avondritueel kan hierbij helpend zijn. Voor mij werkt het om eerst nog even in een dankbaarheidsdagboek te schrijven, dan te gaan douchen en tanden te poetsen om vervolgens in bed nog even te lezen of te mediteren. Neem de tijd om te onderzoeken wat bij jou past. 

Blauw licht

Je hebt er vast wel eens van gehoord. Telefoons, laptops, tablets… het licht dat hier afkomt heet blauw licht en zorgt ervoor dat je pijnappelklier in de war kan raken. Hierdoor krijgt je lichaam niet het seintje dat het tijd is om te gaan slapen, want het is nog licht. De aanmaak van melatonine wordt hierdoor verstoord en dat belemmert de nachtrust. Mijn telefoon heeft de mogelijkheid om in te stellen dat hij zichzelf uitschakelt en weer aanzet op tijden die ik instel. Zo gaat mijn telefoon om 22 uur uit en om 7 uur in de ochtend aan. Overdag kies ik er meestal voor om het licht van mijn telefoon zo donker mogelijk te zetten of om een amber filter te laten draaien. Daar zijn appjes van, wellicht dat het ook voor jou een grote bijdrage is. 

Voeding

Om te slapen is melatonine nodig en door overdag te letten op je voeding, kan het zijn dat je op den duur makkelijker in slaap valt, kunt doorslapen en uitgerust wakker wordt. Melatonine wordt uit serotonine aangemaakt en serotonine wordt voor een groot deel gevormd in de darmen. Er is dus wel wat te bereiken met voeding! Wat helpend kan zijn om serotonine aan te maken, zijn voedingsmiddelen als havermout, banaan, melk, zaden, noten en pure chocolade met een cacaogehalte van minstens 70%. 

Slaapkamer op orde

Verlichting, voldoende ventilatie, kleur, geur, temperatuur, het juiste matras en het juiste kussen… er is heel veel winst te behalen in de slaapkamer! Hoe rustig is jouw slaapkamer? Zijn er veel afleidende spullen of andere zaken? Kleine aanpassingen kunnen een groot verschil maken. Zo heb ik de kledingkast uit mijn slaapkamer verbannen en heb ik een hoekje ingericht waar een oliebrandertje staat om voor ik ga slapen nog even wat lavendel te ruiken. 

Er zijn nog heel veel meer tips te geven, maar dit is een mooi begin. Voel wat bij jou past en ik hoor het graag als je andere tips hebt die jou helpen. Zo helpen we elkaar om nog uitgeruster, wakkerder, gezonder, vrolijker en gezonder te zijn. 

Hallo mooi mens! Mijn naam is Vera en graag deel ik hoe essentieel rust en ontspanning voor ons zijn voor een liefdevol, gelukkig, gezond leven. Hoe waardevol ons leven is, ontdekte ik toen ik met uitvalsverschijnselen in het ziekenhuis belandde. Vanaf toen ben ik een andere weg ingeslagen en ik neem je graag op reis om stapje voor stapje te ervaren hoe onder andere yin yoga, meditatie, ademwerk, voeding en meer een grote bijdrage leveren aan rust en ontspanning. Uit eigen ervaring met een deel oosterse wijsheid en een vleug wetenschap. Ik hoop je onderweg te mogen ontmoeten, liefdevolle en ontspannen groet, Vera

Post a Comment