Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Broodnodig

Nadat vet jarenlang werd verbannen uit het dieet, zijn tegenwoordig koolhydraten de boosdoeners. In de meeste diëten en voedingsadviezen wordt het brood verbannen, want dat zou de echte dikmaker zijn. Nu ben ik als echte broodliefhebber misschien niet helemaal objectief, maar één ding kan ik met zekerheid zeggen; Het zijn niet de koolhydraten die ons dik maken, maar het is de negatieve energiebalans die ons zwaarder maakt.

Nog even in het kort de energiebalans; Ons lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren, in beweging te blijven en bijvoorbeeld te kunnen sporten. Deze energie halen wij uit ons voedsel in de vorm van vetten en koolhydraten. Verbruikt het lichaam meer energie dan het binnenkrijgt, vallen we af. Krijgen we meer binnen, dan het lichaam nodig heeft, is de balans negatief en komen we aan. Het is dus niet het brood wat ons dik maakt, maar de hoeveelheid brood (of andere voeding) die we binnenkrijgen.

De basis van ieder brood is meel, water, zout en gist of desem. Hoe gezond het brood is, hangt af van het soort meel. Volkorenmeel bevat de meeste voedingsvezel, vitaminen en mineralen omdat het gemaakt wordt van de hele graankorrel. Bij het meel voor bruin brood is een deel van de zemelen en kiemen al verwijderd en bij wit brood is het meel zo gezeefd dat er alleen nog bloem overblijft. Hier zitten dus bijna geen voedingsvezel, vitaminen en mineralen in.

Volgens het Voedingscentrum hebben we ongeveer 30-40 gram voedingsvezel nodig per dag. De precieze hoeveelheid hangt af van je lengte en gewicht. Maar waarom zijn vezels zo belangrijk?

  • De voedingsvezels verteren niet in je lichaam en komen in het darmkanaal terecht. Hier nemen ze veel vocht op wat goed is voor de stoelgang.
  • Voedingsvezels hebben een gunstige werking op het cholesterol in je bloed, wat de kans op hart- en vaatziektes verkleint.
  • Vezels leveren geen calorieën, maar zorgen wel voor een langere verzadiging de maag.
  • Voedingsvezels vertragen het voedseltransport door de darmen, waardoor de bloedsuikerspiegel langzamer stijgt en daalt.

Volkoren brood en groentes zijn de grootste leveranciers van deze vezels, dus een goede reden om het brood weer op te nemen in het voedingspatroon, ook wanneer je graag wil afvallen. In dat geval is het zelfs verstandiger om een bruine boterham extra te nemen en ’s middags dat colaatje te laten staan, want dat kan zomaar een inname van 150 Kcal schelen.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .