Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Van carnivoor naar een vegetarische/veganistische levensstijl

Als bikini fitness atleet bestonden mijn maaltijden uit veel vlees zoals kip en biefstuk. Je kon namelijk niet zonder bakjes kip, rijst en broccoli als je op het podium wou geraken. Helemaal niet waar natuurlijk. Bij mijn meest recente coach was er veel meer variatie. Ik zelfs een schema waar geen kip of rijst inzat en ik behaalde betere resultaten.

Omdat ik geen ambitie meer heb om in een glitterbikini en spray tan op het podium te staan, ben ik mijn eetpatroon eens onder de loep gaan nemen. Ik begon meer op te zoeken over veganisme en vegetarisch eten en haalde kookboeken in de bibliotheek.

Ook op Facebook ontdekte ik leuke groepen. Zo is er de Try Vegan februari-maart 2018 Facebookgroep naar aanleiding van een leuke challenge om veganistisch te proberen eten.

Ik wou de uitdaging aangaan. Ik postte een bericht in de groep voor advies voor sporters en veganisme. Het is niet omdat ik niet meer op een podium ga staan dat ik niet meer elke dag sport en mijn sportresultaten positief wil beïnvloeden. Ze raden me aan een kijkje nemen op de instagrampagina’s van @naturallystefanie en @plant_proof. Wauw! Het is dus echt wel mogelijk om volledig plantaardig te eten en een fantastische fysiek neer te zetten.

Daarom besloot ik ook een vegetarische en veganistische levensstijl toe te passen.

Bevalt het me? Ja, enorm. Ik heb mijn liefde voor groenten en fruit terug gevonden. Ook zijn er heerlijke vleesvervangers. Ooit al quorn uit de airfryer geprobeerd? Echt een aanrader.

Wat me wel opvalt is dat vegetarische en veganistische maaltijden vaak heel koolhydraat rijk zijn en in vleesvervangers veel calorieën zitten. Daar moet ik als sporter wel goed mee oppassen en berekenen om mijn verhoudingen goed aan te houden en niet boven mijn dagelijkse behoefte te gaan.

Heb ik vlees en andere dierlijke producten volledig verbannen uit mijn leven? Nee.
Ik ben nu 2 weken bezig en ik probeer het langzaam af te bouwen. De meeste maaltijden zijn vegetarisch. Soms is het enkel ’s avonds nog een vleesmaaltijd. De meeste maaltijden zijn ook veganistisch; Eieren vind ik het lastigst en af en toe een stukje kaas komt ook nog eens voor. Toch vind ik van mezelf dat ik al bij al goed bezig ben. Te drastische veranderingen zijn nooit goed.

Waarom doe ik het? Ik wil testen welk effect het heeft op mijn gezondheid en natuurlijk doe ik het ook voor het dierenwelzijn, ik werk trouwens voor dierenwelzijn, en het milieu.

Alle beetjes helpen om de wereld waarin we leven weer een beetje mooier te maken.

Ben jij vegetarisch, veganistisch of een flexitariër en waarom?

Comments: 1

  • reply
    10 maart 2018

    Helemaal met Sietsma eens maar ooit op zijn partij gestemd vanwege groene beloften die, eenmaal op het pluche beland, opeens waren vergeten. Voor mij nooit meer Groen Links cq de heer Sietsma, volkomen onbetrouwbaar en ongeloofwaardig.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .