Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Houd jij van chocolade of ben je chocoladeverslaafd?

Zodra je de titel ziet moet je vast heel hard lachen, maar het is eigenlijk heel serieus bedoeld. Er zijn namelijk heel veel vrouwen die van chocolade houden, maar helaas ook heel veel vrouwen die TE veel van chocolade houden en die aan niets anders meer kunnen denken. Voor die vrouwen hebben wij 7 tips op een rij gezet om ervoor te zorgen dat de chocolade inname sterk afneemt.

Herken de symptonen!
Niet alle onderzoekers op het gebied van de psychologie zien chocoladeverslaving als een “echte” verslaving, echter sommige onderzoekers geloven dat het vrijkomen van endorfines veroorzaakt door het eten van chocolade zorgt voor een lichamelijke afhankelijkheid om opnieuw dat gelukszalige gevoel te krijgen, waardoor het zeker mogelijk is om verslaafd te raken aan chocolade. Hoe je het ook bekijkt, je verslaving aan chocolade is zeker reëel en zeer moeilijk te weerstaan als je gewend bent om regelmatig te snoepen. Het oncontroleerbare hunkeren naar chocolade, kan deze symptomen veroorzaken:

  • Je voelt een noodzaak om chocolade te hebben op bepaalde tijden van de dag (bijvoorbeeld tijdens lunch of tijdens de middagdip)
  • Bij het zien van chocolade maak je extra speeksel aan of krijg je de sterke behoefte deze gelijk aan te schaffen
  • Je voelt je neerslachtig of angstig als je geen chocolade bij de hand hebt en extreem happy als je het weer kunt eten;

Bedenk waarom de “chocoladeverslaving” een probleem is in je leven. Denk hierbij aan de volgende dingen:

  • Het zorgt voor te veel lege calorie-inname en waardoor je óf minder voedingsstoffen binnenkrijgt óf te veel calorieën tot je neemt en je risico op overgewicht en hart- en vaatziekten toeneemt (tenzij je alleen raw chocolade eet);
  • Je bent niet tevreden met bepaalde dingen en eet deze gevoelens met chocolade weg;
  • Je krijgt hoofdpijn van het eten van chocolade, maar blijft gewoon dooreten;
  • Je krijgt een paniekaanval als je geen chocolade in huis hebt;
  • Je hebt gebrek aan energie tot een half uur na het eten van chocolade, dan krijg je weer een opleving en daarna voel je je weer moe en neerslachtig, dan eet je weer chocolade en zo blijft het maar doorgaan;
  • Je hebt last van eetbuien en eet grote hoeveelheden chocolade in korte tijd, je liegt erover tegen andere mensen terwijl je het probeert te verhullen uit schaamte;
  • Je hebt last van een hele slechte huid (waarschijnlijk in combinatie met een algemeen ongezond voedingspatroon);
  • Je hebt alleen de voorkeur voor hele dure chocolade en laat deze regelmatig uit het buitenland bezorgen, terwijl dit zorgt voor financiële problemen en veel onrust!

Zoek naar de oorzaak!
Je kunt een chocoladeverslaving ontwikkelen als:

  • Je emotionele problemen hebt: je voelt je angstig, depressief, teleurgesteld of boos over onopgeloste kwesties. Chocolade is uitgegroeid tot een belangrijke bron van het opheffen van je negatieve stemming;
  • Je probeert je trek naar eten zo lang mogelijk uit te stellen en indien dit niet lukt grijp je naar chocolade, omdat het direct beschikbaar is, lekker is en het je stemming opheft;
  • Je probeert regelmatig een dieet te volgen en indien dit niet lukt of je te lang zonder gezonde voedingsstoffen zit, dan pak je het eerste en beste wat in de buurt van je school, werk of supermarkt te vinden is;
  • Als je alleen al herinnerd wordt aan de heerlijk smaak van chocolade, verlang je naar steeds meer chocolade en kun je dit niet meer loslaten;
  • Je bent erg beïnvloedbaar en laat je overhalen om met andere mensen chocolade te eten, bij het zien van een reclame van chocolade moet je het ook meteen hebben en zodra je je heel slecht voelt ren je naar de winkel om chocolade te halen;
  • Je verveelt je en vult de tijd met eten van chocolade om zo de verveling tegen te gaan. Ook gedachteloos eten voor de tv is een manier om niet na te hoeven denken over hoeveel chocolade je gegeten hebt en waarom.

Hoe pak je de chocoladeverslaving aan?

  • Probeer je hunkering naar chocolade in bedwang te houden en wees bereid om te veranderen en chocolade niet meer als vervanger te zien van je problemen;
  • Neem meer eiwitten gedurende de dag: hierdoor zit je sneller vol en ben je minder geneigd tot het eten van chocolade;
  • Eet meer tussendoortjes (doordat je deze vaak vergeet ben je sneller geneigd om chocolade te eten) zoals fruit, groenten, smoothies en noten;
  • Drink per dag minimaal 2 liter water en probeer chocolade meer als traktatie te zien dan als snack;
  • Probeer iedere week de hoeveelheid chocolade die je tot je neemt te verminderen en als dit goed gaat, trakteer jezelf dan op een heerlijk beautyproduct!
  • Probeer gewone chocolade te vervangen door pure chocolade of rauwe chocolade, dit levert je al heel veel gezondheidsvoordelen op!
  • Gebruik aromatherapie om je zintuigen een impuls te geven en kies dan natuurlijk niet voor een chocoladegeur!
  • Zorg dat je je niet verveelt en ga lekker sporten, zoek een nieuwe hobby of ga flink schoonmaken;
  • Zorg dat je geen chocolade in huis hebt, zo voorkom je dat je hier weer naar grijpt en die kans is groot!
  • Probeer nieuwe voedingsmiddelen met veel smaken: kook bijvoorbeeld eens Thais of probeer de Afrikaanse keuken;
  • Bezoek je tandarts voor een controle, want te veel chocolade is zeker slecht voor je tanden.

Ontwenningsverschijnselen?
Je kunt ontwenningsverschijnselen ondervinden zoals sneller geprikkeld zijn en hoofdpijn krijgen.

Wees voorbereid!
Vervang chocolade niet door andere slechte voedingsmiddelen. Laat je niet door andere mensen verleiden tot chocoladetraktaties zoals gebak, desserts of andere lekkernijen. Doe het ook nergens in of voeg het nergens aan toe, dit is net zo slecht en helpt je niet van je verslaving af te komen! Wees tevens voorbereid op onbedwingbare trek in wat voorradig is zoals andere (gezonde of minder gezonde) snacks om je onrust te stillen. Geef je daaraan toe, dan kom je van de ene in de andere verslaving en zul je altijd hunkeren naar slecht of te veel eten en dat is zeer waarschijnlijk niet wat je wilt!

Doorzetten en anders hulp zoeken?
Lukt het je niet om binnen 2-3 weken af te kicken van je chocoladeverslaving of je chocolade-inname sterk te verminderen? Zoek dan hulp bij een psycholoog, voedingsdeskundige of een alternatieve geneeswijzer (bijvoorbeeld de EFT-methode).

Houd jij van chocolade of ben je er verslaafd aan? Onderzoek het verschil en doe er je voordeel mee!

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .