` HEALTH: De basis van goede slaap - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



De basis van goede slaap

HEALTH: De basis van goede slaap

Vandaag zei ik nog tegen mezelf, ik moet echt weer wat vroeger naar bed, want ik slaap te weinig. Kort slapen, en dan heb ik het over 5.5 tot 6.5 uur, houd ik op zich wel een tijd vol, maar ineens is mijn limiet bereikt. Ik krijg last van vermoeidheid, hoofdpijn, meer honger en een grieperig gevoel. Gelukkig weet ik wanneer ik een te lange periode niet goed geslapen heb en kan ik de knop ook weer omzetten en heerlijk vroeg mijn bed in kruipen. Maar wat is nou precies de basis van een goede slaap? Ik vertel het jullie.

Wij willen allemaal wel goed slapen, maar wisten jullie dat bijna ⅓ van de Nederlanders met regelmaat slecht slaapt. Bij 10% van alle Nederlanders zijn de slaapproblemen chronisch. Dat is best wel heel heftig. Nu zou je direct naar de medicatie kunnen grijpen, maar dit is iets wat ik niet kan adviseren. Teruggaan naar de basis kan al een hele hoop schelen. Wist je bijvoorbeeld dat je 3 x langer kunt overleven zonder voedsel dan dat je dat zonder te slapen kunt, en wist je dat als je 17 uur niet slaapt het hetzelfde voor je betekent voor je prestaties door de dag heen als het drinken van 2 alcoholische drankjes. Nou, dat willen wij natuurlijk niet.

Weet je wat het met naar bed gaan is, we raffelen het vaak een beetje af. Je zet je tv uit, poetst je tanden, kruipt in bed, ligt vaak nog even op je telefoon, die je vervolgens naast je bed weg legt en willen dan per direct in slaap vallen. Doordat wij geen tijd nemen voor het naar bed gaan wil ons verstand soms niet “uitschakelen” waardoor wij onnodig lang wakker liggen. Ik raad dan ook zeker aan om tijd te maken voor het naar bed gaan. Zo zou je bijvoorbeeld een paar uur voor het naar bed gaan je slaapkamer al slaap proef maken. Sla je bed alvast open, sluit je gordijnen ( en ik zweer echt bij goede verduisterende gordijnen zodat je in de zomermaanden geen last hebt van de zon. Wat ook prachtig is, en wat voor mij nog een droom zou zijn dit ooit te mogen hebben, zijn van die prachtige shutters. Dat is er eentje voor mijn wishlist. Vervolgens kun je al een glas water klaarzetten naast je bed en zoek je kleding uit voor de volgende dag en leg dit klaar. Op deze manier hoef je dit niet allemaal nog direct voor het naar bed gaan te doen.

Als dit allemaal gedaan is kun je iets gaan doen wat je leuk vind, tv kijken, een boek lezen, puzzelen, vriendinnen bellen, you name it, alles kan. Stel, je moet de volgende dag om 07.00 uur uit je bed en je wilt 8 uur lang slapen, dan betekent dit dat je om 23.00 uur in je bed moet liggen. Zorg er dan voor dat je een 45 min – 1 uur voor deze tijd de drukte in je hoofd uitzet. Geen drukke tv, geen drukke radiozender op, geen drukke telefoongesprekken. Neem je rust. Luister naar muziek, lees een boek of ga lekker met de hond wandelen. Laat je lichaam weten dat het in een rustige stand mag staan. O, en geen cafeïne lieve mensen. Drink een kopje thee, wat water of een cafeïnevrije koffie. Voeding en drinken kan je slaap ook verstoren.

15 – 30  Minuten voor je daadwerkelijke opgegeven bedtijd ga je jezelf klaarmaken voor bed. Neem er de tijd voor. Heb vooral geen haast meer. Ik vind het bijvoorbeeld fijn om rustig mijn make up eraf te halen, mijn gezicht te verzorgen, mijn handen fijn met handcrème in te smeren en wat lavendelolie op mijn slapen te smeren. Dan komt de stap die voor veel mensen (en ook voor mij) lastig is. De slaapkamer is er om te slapen. Neem je telefoon dan ook niet mee naar bed. Zo kom je niet in de verleiding om nog even te scrollen op sociale media of dat binnenkomende bericht te openen. Vind je het nog een beetje spannend om je telefoon niet bij je te hebben in de slaapkamer,zorg er dan in ieder geval voor dat hij niet binnen handbereik ligt, het schermlicht is gedempt en het geluid op stil staat. Dit alles om een eventuele trigger te vermijden.

En dan, dan lig je helemaal relaxed en ontspannend op bed. Geen externe prikkels, geen drukte in je hoofd. Laat het gevoel van “ik zal toch wel niet kunnen slapen” los. Je mind is zo sterk, dat al zou je moe zijn, en al zou je kunnen slapen, je dan wakker zou blijven. Geef over aan de slaap en geniet van je goede nachtrust.

Hoi, ik ben Isabelle en geboren in 1985. Ik werk fulltime als rental sales agent bij een autoverhuurbedrijf, maar eigenlijk werk ik fulltime aan mezelf. In 2015 heb ik een gastric bypass gehad, ben 60 kilo afgevallen, en vanaf dat moment is mijn lust en liefde voor leven pas echt begonnen. Ik schrijf over mijn gastric bypass, mooie plekjes van Nederland, reizen in het buitenland, gezond en lekker eten en mijn positieve levensstijl.

Post a Comment