` HEALTH: De kracht van rituelen - Het Ochtendritueel - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: De kracht van rituelen – Het Ochtendritueel

Eerder kon je lezen over het opzetten van een avondritueel en waarom dit helpend kan zijn bij een goede nachtrust. Maar wist je dat goed slapen al begint bij het opstaan? De hele dag door heb je de mogelijkheid om keuzes te maken om vervolgens heerlijk te slapen. Wat dacht je van beweging, de hoeveelheid licht die je tot je neemt en voeding? Allemaal wezenlijke onderdelen om bij te dragen aan een goede nacht. Naast een avondritueel kan ook een ochtendritueel je ondersteunen om met meer gemak en plezier de dag door te komen. En dat heeft weer effect op hoe je slaapt. Er is een verband, het een gaat niet los van het ander. Vandaar dat ik je graag meeneem in hoe ik tot een ochtendritueel ben gekomen. Je hoeft en moet er helemaal niets mee, maar wellicht dat het je kan inspireren om nog beter voor jezelf te zorgen. Lees gauw verder!

Mijn ochtendritueel is tot stand gekomen door op te schrijven wat ik allemaal wilde doen in de ochtend. Toen ik dat opschreef, zag ik in dat dat nog niet in drie dagen zou passen. Ik kwam erachter dat ik zo enorm veel moest van mezelf dat ik daardoor lamgeslagen werd en er helemaal niets gebeurde. Ik kon er simpelweg niet aan voldoen. Tijd om keuzes te maken! 

Een van de eerste keuzes die ik heb gemaakt, is om eerder op te staan. Hierdoor heb ik meer tijd voor mezelf en heb ik alle tijd om rustig aan de dag te beginnen. Dat heeft echt effect op hoe ik de rest van mijn dag beleef en maakt echt een groot verschil. 

Koude douche

Er is voor mij geen betere start van de dag dan een koude douche! Mijn hele systeem gaat meteen aan, ik voel me energieker, positiever en lekkerder in mijn vel. Wanneer een koude douche geen optie is, volstaat een aantal plensen koud water in mijn gezicht ook. 

Meditatie en Yoga

Na me aangekleed te hebben, mediteer ik voor ongeveer 15 minuten waarna ik yin yoga beoefen. Dit wissel ik af met de 5 Tibetanen of een wandeling in het bos. Tegenwoordig heb ik geen auto meer, maar nog wel een elektrische fiets. Daar maar ik heel wat kilometers mee in de regio. Mijn boodschappen haal ik ook wel eens wandelend. Zo neem ik alleen mee wat ik echt nodig heb en heb ik ook meteen weer een heerlijke boswandeling gemaakt.

Ontbijt

Na de meditatie en beweging ga ik ontbijten. Soms heb ik al ontbeten omdat ik meestal na 20 uur in de avond niet meer eet en ik echt wat nodig heb voor ik begin aan mijn meditatie. Honger observeren is mogelijk en ja, het verandert, het gaat voorbij, maar soms geef ik er ook gewoon eerst even aan toe. Mijn ontbijt bestaat uit eerst een glas warm water met citroen en vervolgens een smoothie met veel fruit, zaden en aanvullingen zoals cacaonibs. Als ik nog erge trek heb, maak ik havermout. 

Al bij mijn ontbijt en ook gedurende de dag probeer ik zoveel mogelijk voedingsmiddelen tot mij te nemen die de serotonine aanmaak stimuleren. Serotonine wordt namelijk omgezet in melatonine en dat regelt je slaap- en waakritme. Een van de voorwaarden om serotonine aan te maken is dat je brein en lichaam zoveel als mogelijk ontspannen zijn, zodat je darmen optimaal kunnen functioneren. Serotonine wordt namelijk voor 95% in je darmen aangemaakt. Yin yoga en meditatie kunnen hierbij helpend zijn. 

Voor mij is er geen betere start van de dag! En ik merk dat het zijn vruchten afwerpt op mijn hele zijn. Ik voel me nog postiever, gelukkiger, meer ontspannen en dat heeft weerslag op alles in mijn leven. Het is voor mij niet eens de belangrijkste reden, maar ook de mensen om me heen hebben er baat bij. Goed voor jezelf zorgen en lief voor jezelf zijn was eigenlijk nog nooit zo leuk en zo simpel.

Als je vragen hebt, iets wilt weten of aanvullen… hoor ik het graag! Je hoeft het niet alleen te doen, al kan dat soms wel zo voelen. Weet dat er keuzes zijn en ik wens je het beste. Samen weten we meer en samen komen we er wel. Alvast welterusten!

Hallo mooi mens! Mijn naam is Vera en graag deel ik hoe essentieel rust en ontspanning voor ons zijn voor een liefdevol, gelukkig, gezond leven. Hoe waardevol ons leven is, ontdekte ik toen ik met uitvalsverschijnselen in het ziekenhuis belandde. Vanaf toen ben ik een andere weg ingeslagen en ik neem je graag op reis om stapje voor stapje te ervaren hoe onder andere yin yoga, meditatie, ademwerk, voeding en meer een grote bijdrage leveren aan rust en ontspanning. Uit eigen ervaring met een deel oosterse wijsheid en een vleug wetenschap. Ik hoop je onderweg te mogen ontmoeten, liefdevolle en ontspannen groet, Vera

Post a Comment