` HEALTH: De voor- en nadelen van een powernap - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: De voor- en nadelen van een powernap

Na een drukke week kan ik altijd uit zien om na al mijn sporttrainingen op zaterdag einde van de middag op de bank weg te kunnen dommelen. Al komt het er 9 van de 10 keer niet van. Maar het idee is zo fijn, even wat slaap inhalen. Want ik voel me op vrijdagavond altijd redelijk gaar! En met mij volgens mij half Nederland. Het blijkt dat veel mensen te weinig slaap krijgen, zou enkel een nacht slapen dan ook onvoldoende zijn in ons drukke leven? Gelukkig is er een oplossing: powernaps. Wist je dat ze dit vroeger ook al deden; Da Vinci, Napoleon, Edison en Kennedy namen structureel een powernap overdag. En denk ook aan de zuidelijke landen met hun siësta. Lees er alles over in dit artikel!

Een dag heeft teveel uur

Gedurende de dag kun je om verschillende redenen moe zijn: je hebt ‘s nachts te weinig geslapen, je heb te zwaar gelunched of het is gewoon je biologische klok. Veel mensen kiezen er daarom voor om in de middag hun ogen even dicht te doen.

Zomaar een bepaalde tijd gedurende de dag slapen, kan een negatief effect hebben op je lichaam. Het is belangrijk om zowel te kijken naar wanneer je gestrekt gaat en voor hoelang.

Een powernap neem je het beste tussen 13.00 en 16.00 uur in de middag. De meeste mensen hebben dan ook last van een middag-dip na de lunch. Na 16.00 uur nog een powernap nemen kan het nachtritme verstoren; waardoor je juist weer vermoeider raakt.

Uit onderzoek door de NASA is gebleken dat het nogal uitmaakt of je 10, 30, 60 of 90 minuten onder zeil gaat! Let dus goed op om tijdig je wekker te zetten als je gaat liggen.

Een powernap van 10-20 minuten  

Zorgt voor een energie-boost en geeft je weer een betere focus. Door maximaal 20 minuten te slapen blijf je in de fase van de ‘lichte slaap’. Na 20 minuten kom je in de fase van de ‘diepere slaap’, en is opstaan een stuk lastiger en duurt het langer voordat je bent opgestart om weer verder te gaan met je activiteiten.

Slaap je 30 minuten dan duurt het zeker ook 30 minuten voordat je de voordelen van je powernap gaat voelen. Het lichaam voelt na het wakker worden nog moe, en je humeur is soms ook wat gezakt. Dit komt omdat we de fase van de ‘diepe slaap’ verstoren, en daardoor raakt het lichaam in de war en geeft ons juist een vermoeider gevoel.

Een powernap van 60 minuten

Een uur liggen is effectief als je beter feiten, namen en gezichten wilt onthouden. Je lichaam komt met een uur slapen in de diepste fase van de slaap, waardoor je vaak wel sloom en vermoeid wakker wordt.   

Een powernap van 90 minuten

Als je 90 minuten gaat slapen doorloop je alle fasen van de slaap, inclusief de fase waarin we gaan dromen. Het verstoord niet het slaapritme, zoals bij 30 of 60 minuten slaap, omdat je de hele slaapcyclus doorloopt….euh slaapt. Maar of je overdag tijd hebt om 90 minuten plat te gaan……

De voor en nadelen van de powernap

Een powernap is niet alleen goed om je slaaptekort aan te vullen. Een middagdutje kent veel meer voordelen:

  • Je bent meer alert
  • Verkleint de kans op een burnout
  • Verminder de kans op harziekten
  • Het maakt je weer productiever
  • Je ervaart minder stress
  • Het is beter dan koppen koffie en blikjes energiedrank

Maar uiteraard zijn er ook nadelen aan de powernap:

  • Bij te lang liggen in de middag verstoor je je slaap-waak ritme.
  • Bij te lang slapen, voel je je in eerste instantie meer moe

Weinig nadelen dus, tegen een hoop voordelen.

Ik sluit af met weltrusten!! Heb jij weleens een powernap gehad?

Post a Comment