Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: De voordelen van meditatie voor je gezondheid

Mediteren staat inmiddels niet meer bekend als een zweverige geiten wollen sokken sport voor hippies. En misschien denk je nu ook van: mediteren een sport? Het is wel degelijk een sport ook al beweeg je er misschien niet fysiek bij. Het is een mentale sport waarmee je rust in jezelf creëert met alle positieve gezondheidsgevolgen van dien.

Ik heb zelf best een lange tijd gemediteerd en ik heb gemerkt dat dit echt wat met me deed. Niet alleen werd ik er rustiger van maar ook liet het mij meer genieten van de kleine dingetjes om mij heen. Meditatie kan je met zoveel verschillende dingen helpen. Stress, onzekerheid, zelfliefde, zelfvertrouwen, etc. Voor ieder persoon heeft mediteren weer een andere betekenis.

Jammer genoeg heb ik al een hele tijd niet meer aan meditatie gedaan, maar het staat vanaf volgende maand weer op mijn planning! Als ik terugdenk aan wat voor positieve effecten het had voor mijn lichaam en gedachten zie ik geen reden om er niet mee verder te gaan. Het hoeft ook helemaal niet veel tijd in beslag te nemen. Als je net begint met mediteren kun je beginnen met 1 à 2 minuten te mediteren per dag. Je zult merken dat ook al is het heel kort, het toch een positief resultaat oplevert. We zijn allemaal zo druk met van alles en nog wat dat we deze paar minuten rust best aan onszelf mogen gunnen, toch? Bovendien zijn er zoveel handige apps waar je meditatie mee kunt oefenen en zelfs op Youtube kun je van alles vinden! Op deze manier kun je, gewoon lekker thuis, (gratis) mee doen met meditatielessen en zelf inplannen op welk moment van de dag je dit wil doen!

Uit verschillende studies en onderzoeken is gebleken dat meditatie een positieve werking heeft voor je lichaam, fysiek en mentaal. Dit blijkt o.a. uit studies gepubliceerd in de National Center for Biotechnology Information en volgens Harvard Health Publishing Medical School. Lees hieronder welke voordelen dat zijn!

De voordelen van mediteren:

  1. Het helpt bij een betere vertering van je dagelijkse voeding
  2. Je immuunsysteem krijgt er een oppepper van wat betekent dat je minder vatbaar bent voor een griepje of verkoudheid
  3. Het verlaagt je bloeddruk
  4. Betere nachtrust
  5. Vermindering van angst en stress
  6. Verhoogt je zelfvertrouwen
  7. Je wordt er creatiever door
  8. Minder afgeleid op je werk of op school
  9. Meer medeleven voor de ander en dus sociaal sterker
  10. Positievere gedachten
  11. Je dankbaarheid groeit en je hebt meer waardering voor de kleine dingen om je heen
  12. Stimuleert je geheugenopname
  13. Het verzacht de menstruele pijn
  14. Zorgt voor een betere zelfbeheersing
  15. Vertraagt het verouderingsproces

Natuurlijk zijn er vast meerdere voordelen van meditatie maar dit zijn in ieder geval de voordelen die blijken uit enkele onderzoeken en studies en mijn eigen ervaring. Als je nog niet met meditatie bent begonnen doe jij dan met mij mee volgende maand? Al zijn het maar een paar minuten per dag. Ik ben heel benieuwd naar jouw persoonlijke ervaring!

Hi! Mijn naam is Laura D'Agata en ik ben 23 jaar. Sinds de zomervakantie van 2017 ben ik 100% plantaardig gaan eten en dit bevalt mij tot nu toe prima! Ik ben al jaren bezig met en geïnteresseerd in voeding en dat is de laatste jaren alleen maar toegenomen. In mijn vrije tijd sport ik graag en probeer ik zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten. Daarnaast ben ik sinds vorig jaar gestart met mijn eigen blog ''The Fit and Green Diary'' en hier plaats ik zo'n twee keer per week wat leuks op wat betreft vegan recepten, sport en leuke vegan hotspots. Mijn ideale baan? Reizen voor mijn werk, verschillende landen bezoeken en mij in die landen verdiepen in de plantaardige levensstijl en hier uiteraard artikels over schrijven!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .