Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Eerste hulp bij Insommia

“Wat zal ik morgen aantrekken? Wat zei die meneer bij de kassa nou tegen me? Hoe gaat het eigenlijk met de meid die ik vroeger op vakantie tegenkwam? Zal ik morgen weer eens pasta eten? Wat zal ik het dochtertje van mijn vriendin voor haar verjaardag geven? Zal ik de muren in de woonkamer eens een kleurtje geven?” Enzovoort enzovoort…..
Dit soort onnodige gedachtes gaat er regelmatig door mijn hoofd. Jammer genoeg niet overdag als ik even niks te doen heb. Nee, ze beginnen ‘s avonds zodra mijn hoofd het kussen raakt. Dan treedt de rust in mijn lijf en is er ruimte om over dit soort nutteloze dingen na te denken. Als ik pech heb, duurt dit de hele nacht. Ik herhaal: DE HELE NACHT!
Insomnia, iets dat helaas bij veel mensen voorkomt. Zo ook bij mij. Ineens was er de dag dat ik niet meer sliep. Wat ik eraan gedaan heb? Lees snel verder.

Insomnia

Mijn slaapproblemen begonnen een paar maanden geleden toen ik iets aan mijn voeding veranderde. Ik zal je de details waarom ik dit deed verder besparen. Ik weet ook niet zeker óf het wel door de voeding kwam, maar ik denk het wel. Feit was dat ik met een groot probleem zat. Slaapgebrek breekt je op! Ik kwam heel moeilijk in slaap, dat duurde uren. Als ik dan in slaap viel, werd ik ergens tussen 3 en 5 weer wakker en kwam vervolgens ook niet meer in slaap. Je snapt wel dat mijn wallen steeds blauwer werden en ze steeds verder naar beneden zakte. Niet echt fabulous…
Er zijn ochtenden geweest dat ik uit bed kwam, werkelijk niks kon doen, kids door manlief naar school heb laten brengen en ik zo weer naar bed kon gaan. En toen sliep ik dus wel. Serieus?!? Waarom kan dit niet ‘s nachts?

Praten

Iedereen die aan me vroeg hoe het met me ging, kreeg geen positief antwoord. Overal heb ik mijn slaapprobleem neergelegd in de hoop ergens de gouden tip te horen. Je merkt dan dat veel mensen erg met je meeleven en over een oplossing met je meedenken. En je hoort ineens dat er veel meer mensen hier last van hebben. Sommigen al járen. Dan valt mijn slaapprobleem van 3 maanden nog best mee, zou je denken. Maar als je ook maar 1 nacht slecht slaapt, ben je al van de leg. Laat staan 3 maanden. Je probleem is zo groot als hoe je het zelf ervaart.

Remedie

Ik ben álles gaan doen dat er op mijn pad kwam wat eventueel zou kunnen werken.
De acupuncturist van mijn zoon vertelde mij dat ik klem met mijn kaken. Ik ben veel te gespannen in mijn hoofd. Dus loop ik nu bij een kaakfysio (geen idee dat dat bestond). Ik doe oefeningen en masseer ik meerdere keren per dag mijn kaakspieren om de druk in mijn hoofd te verlagen. Met succes!
Diezelfde acupuncturist vertelde mij ook dat ik veel spanning in mijn maag en darmen heb. Dat klopt wel, want na een drukke dag op werk heb ik last van stress op mijn maag. Ze heeft met wat (natuurlijke) poedertjes en pilletjes voorgeschreven, waaronder melatoninepilletjes. Dit is een natuurlijk slaaphormoon die je lichaam zelf aanmaakt. Mijn lijf doet hier blijbaar niet meer aan, dus help ik het een handje.
Spanning in mijn nek en schouders heb ik aangepakt met een wekelijkse massage en lymfedrainage in een massagesalon. Heerlijk om jezelf zo te mogen verwennen.
Qua voeding helpen bananen, tomaten en kalkoen voor de natuurlijke aanmaak van melatonine. Je snapt dat de bananen hier in huis nu even niet aan te slepen zijn.

Ontspannen

Naast pillen en poeders kan je zef ook een hoop doen om rust terug te brengen. Ik probeer elke avond op een vast tijd naar bed te gaan en ‘s ochtends op een vast tijd op te staan. ‘s Avonds geen tv kijken, warm douchen, warme dekens, ademhalingsoefeningen, yoga en ontspanningsoefeningen helpen ook goed. Dan rustig in bed gaan liggen, je ademhaling volgen en de rust in je lijf voelen.
Je doet op een gegeven moment álles om maar een beetje te kunnen slapen. Ik moet zeggen dat dit alles bij elkaar best goed helpt. En ik kan niet zeggen hoe blij ik hiermee ben. Dit gun ik iedereen die last heeft van een slaapprobleem. Want om nou ‘s nachts met lotgenoten te gaan zitten appen, is ook niet bevorderlijk voor de slaap.

Advies

Mijn advies: praat met mensen. Drop je probleem overal waar je maar kan in de hoop ergens het juiste advies of de juiste persoon te vinden dat jou kan helpen. Lekker slapen is zó belangrijk!

 

Wij zijn Laura & Marija van Fit Fun Fab. Eind 2017 zijn wij gestart met dit nieuwe platform vanuit onze passie voor FIT zijn, FUN hebben en op zijn tijd een beetje FABULOUS doen. We gaan ook richting de 40 (nog wel even te gaan hoor) en misten hier echt een online platform voor. Dus vanuit onze vriendschap van meer dan 30 jaar zijn wij dit samen gestart om dit gat online op te vullen. We schrijven voornamelijk oven wat ons bezighoudt en wat wij leuk vinden. We hebben beiden een gezin met 2 lieve kindjes en nemen dit ook mee in onze blogs. Maar we vergeten onszelf zeker niet, heel belangrijk! Dus leuk als je een kijkje komt nemen op onze blog www.fitfunfab.nl .

Comments: 2

  • reply

    Sharon de Ridder

    6 december 2018

    Nou, wie weet heb je hier iets aan:

    Als mijn gedachten met mij op de loop gaan in de nacht, laat ik ze heeeeel even… Om vervolgens in mijn hoofd een ABC’tje te maken met het meest saaie wat ik kan bedenken: kledingstukken.
    “A… tja… A-lijn jurk. B… Broekrok, dat dragen vrouwen gelukkig niet meer zo veel. C, een colbert.” etc.

    Ik ben nooit verder dan de G gekomen, dan slaap ik al.

    • Marija
      reply
      6 december 2018

      Bedankt!! Ik ben een beetje door mijn trucjes heen. Deze lende ik nog niet. Ga ik zeker uitproberen.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .