Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Goed voor jezelf zorgen, hoe doe je dat?

We kennen het allemaal, drukte, stress, wellicht een verminderde weerstand of een kort lontje.  Vaak denderen we maar door. Dat wordt van ons verwacht toch? Of we verwachten dat op zijn minst van onszelf.  Want zelfs zonder drukte,  stress of andere klachten hollen we onszelf vaak keihard voorbij. Hoe vaak zorg jij echt voor jezelf?

Als er gevraagd wordt hoe het met je gaat, hoe groot is dan de kans dat je eerlijk antwoord geeft? Juist. ( ongemerkt) vaak zeggen we dat het goed gaat, terwijl dit misschien wel helemaal niet zo is. Ik hoor je denken “ dat ligt er aan wie het vraagt” . Natuurlijk speelt dat mee, dat zal ik niet ontkennen.  Maar hoe vaak stel je jezelf die vraag? En hoe vaak geef je dan eerlijk antwoord?

We leven in een maatschappij waarin je vrijwel altijd te bereiken bent,  je de hele dag kan zien hoe leuk een ander het wel niet heeft of hoe fit een ander is. Daarnaast is het heel normaal dat je naast gewoon een vrouw ook nog ; moeder, partner, werkneemster, vriendin,  zus, dochter,  buurvrouw,  huishoudster etc. bent. En het mooiste van het verhaal is dat we ook al die rollen met verve willen vervullen. Ja, dat gaat dus niet. Helaas ben ik mezelf ook flink tegen gekomen vorig jaar. Mijn werk was voor mij een groot onderdeel in het verhaal, de conclusie is niet minder hard of pijnlijk.  Ik wilde veel te veel van mezelf en leg de lat te hoog.

Voor een ander hebben we vaak zulke mooie adviezen, weten we precies hoe het moet. Waarom is dit dan zo moeilijk voor jezelf om toe te passen? Natuurlijk zijn de oorzaken voor iedereen verschillend en ook de manier/mate waarin je er last van hebt verschilt per persoon.  Ik heb geleerd dat de essentie voor mij ligt in het echt luisteren naar mijn lichaam. Ook dat klinkt makkelijker dan het is.

Ik heb voor jou helaas niet de sleutel naar succes, maar wil wel graag wat tips met je delen. Tips die mij helpen om dichterbij mezelf te blijven:

  • Gun jezelf tijd om niks te doen. Lees een boek, kijk Netflix, doe niks! Ik was geneigd om in huis bezig te gaan op een vrije dag als de kinderen naar school zijn. Met als gevolg moe als ik de kinderen op moest halen. Denk maar niet dat je dan een boek kan lezen of Netflix kan kijken! Dus ik heb het omgedraaid,  in de ochtend heb ik tijd voor mezelf.  De badkamer kan ook gepoetst worden als de kinderen boven spelen met vriendjes.
  • Haptonomie kan je helpen om meer verbinding te maken tussen je hoofd en je lichaam. Vaak zitten we veel te veel in ons hoofd en voelen we daardoor niet meer echt wat ons lichaam ons verteld.
  • Een uur drijven op zout water met magnesium. Een uur lang afgesloten van alle prikkels van buiten af. En nadien voelt het voor mij alsof al mijn spieren ontspannen zijn. Ik vertel je graag een andere keer meer over floten en mijn ervaringen daar mee.
  • Ook een heerlijke manier om te onthaasten en dichtbij je lichaam te komen. Gezellig om samen te doen maar ook heerlijk in je eentje (als je eenmaal over die drempel bent.)
  • Ze zeggen niets voor niets dat wandelen en hardlopen een positief effect kunnen hebben voor mensen met een depressie. Ook al heb je geen zin, is het slecht weer, nadien voel je je altijd beter!

Sta eens stil bij jezelf. Wat als je dat goede advies voor je vriendin eens aan jezelf zou geven? Wat zou je dan zeggen of doen? Laat je het weten?

Hi! Mijn naam is Elske en ik ben geboren in 1981. Ik werk in 3 dagen 27 uur per week bij een kleine gemeente in Twente. Ik hou me daar elke werkdag bezig met allerlei (aan)vragen op het gebied van jeugdhulp. Verder ben ik gelukkig getrouwd en moeder van een meisje en een jongen. In mijn vrije tijd loop ik graag hard maar plug ik ook graag uit en doe ik soms lekker niks. Gezondheid en diëten is een rode draad door mijn leven. Ik schrijf over van alles wat mij bezig houdt en hoop dat jullie het leuk vinden om dit te lezen.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .