Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Goede voornemens

En heb je al goede voornemens voor het nieuwe jaar? Want naast de oliebollen, champagne en vuurwerk, horen bij de jaarwisseling ook de ‘goede voornemens’ bij. Maar waar komen de goede voornemens eigenlijk vandaan? Lees dit en hoe je ze deze keer wel kunt volhouden in deze blog!

Oorsprong van de goede voornemens

De traditie van goede voornemens met nieuwjaar is al eeuwenoud. 4000 jaar geleden deden de Babyloniers al beloften aan hun goden aan het begin van het jaar. Deze beloften haddenbetrekking op het teruggeven van geleende objecten en hun schulden af te betalen.

In het oude Rome beloofden mensen vaak om anderen goed te behandelen, en toen het christendom opgekomen was, werden deze beloften vervangen door gebeden en vasten. Tegenwoordig maken we goede voornemens vooral rondom persoonlijke verbeteringen.

 

Lastig vol te houden

De goede voornemens zijn vaak makkelijk op te sommen; meer sporten, meer sparen, ander werk…..

Ongeveer 80 procent van de Nederlanders heeft goede voornemens voor het nieuwe jaar. De populairste voornemens? Afvallen (13%), minder druk maken (9%), meer sporten/bewegen (7%), nieuwe of andere baan vinden (5%), zuiniger met geld omgaan (5%).

Maar volhouden is een heel ander verhaal. Want ongeveer 80% de mensen heeft het rond 15 januari alweer opgegeven. Hoe komt het toch dat voornemens zo lastig zijn vol te houden?

Ten eerste is januari helemaal geen goede maand om met je goede voornemens te starten! Uit een onderzoek van Stickk, een website die mensen helpt met het bereiken van persoonlijke doelen, is gebleken dat januari zelfs de minst geschikte maand is om aan nieuwe doelen te werken.

De voornemens in januari worden het minst lang volgehouden. Beter kun je in augustus beginnen is gebleken. Wanneer je terugkomt van de vakantie en je toch moet wennen aan de ‘nieuwe’ routines. In januari genomen voornemens werden het minst vaak volgehouden. De maand met het hoogste succespercentage is augustus, wanneer je terugkomt van vakantie en sowieso weer moet wennen aan nieuwe routines.

Daarnaast zijn verstand en gevoel twee verschillende dingen. Je kunt als voornemen hebben ‘minder snoepen en gezonder eten’. Maar op het moment dat je je dat voorneemt kun je je niet voorstellen hoe je je voelt wanneer je op een feestje bent met allerlei lekkere snacks en je een stuk taart aangeboden krijgt.

Op het moment dat je in die emotie schiet, denk je anders en dat realiseer je je op het moment dat je het goede voornemen bedenkt, niet.

Vaak hebben mensen ook teveel goede voornemens. En willen ze te snel resultaten zien. Maar zo werkt het helaas niet. Als je wilt veranderen kost dat tijd en energie. Ach de eerste week met voornemens is prima vol te houden. Maar na de kerstvakantie, als je weer aan het werk moet, de stress om de hoek komt kijken, en je nog geen resultaat ziet, haak je al snel af.

Maar hoe hou je je goede voornemen(s) nu wel vol?

Zorg voor realistische doelen en maak ze concreet!  In plaats van ‘ik wil afvallen’ kun je het concreet maken door te zeggen ‘op 1 maart wil ik 5 kilo kwijt zijn’. Ook helpt het vaak als je je voornemen met anderen deelt. Ze zullen hiernaar vragen en zo heb je ongemerkt een stok achter de deur.

Ook moet je proberen om je goede voornemens te koppelen aan je dagelijkse leven. Dus in plaats van ‘ik ga meer sporten,  kun je beter zeggen ‘ik ga twee keer in de week op maandag en donderdag sporten’ direct na mijn werk.

Kleine stapjes verdeeld over het jaar. In plaats van opeens alles om te gooien om met je goede voornemen aan de slag te gaan. Kun je beter je goede voornemen spreiden over het jaar. Steeds kleine stapjes maken richting je einddoel. Zo boek je kleine succes, wat je zelfvertrouwen een booste geeft. En kun je langzaam je nieuwe routine/ leefstijl eigen maken. En dan is het ook makkelijker vol te houden.

Kies een thema. Een andere aanpak is het kiezen van een thema. Door een thema te kiezen, heb je houvast gedurende het jaar. Stel geen specifieke doelen (zoals tien kilo afvallen), maar kies als thema mijn gezondheid verhogen of een gezondere leefstijl.

Op deze manier kun je gedurende het jaar regelmatig terugkijken naar je gekozen thema. Vraag jezelf regelmatig af, is mijn gedrag/ zijn mijn gewoonten gericht op het verbeteren van mijn leefstijl?

 

En tot slot…

Niet elke dag in 2019 hoeft geweldig te zijn. Er zijn goede dagen en minder goede dagen. Als het een dag niet lukt om je aan je goede voornemen te houden is het niet direct een ramp, of niets meer waard. Je hoeft niet gelijk op te geven, omdat het toch niet lukt! Accepteer deze dagen en ga vol energie weer aan de slag! Het is de kunst om een juiste balans te vinden. Is het vandaag niet jouw dag? Dan is dat helemaal oké. Blijf er niet over piekeren, maar leer het te relativeren en los te laten.

Post a Comment

Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .