Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Hoe ga je om met een chronische darmziekte? En wat eet je dan?

Wat we eten is van grote invloed op onze gezondheid en hoe we ons voelen. Misschien heb je dat zelf al ervaren, misschien nog niet. Voor mensen met een chronische darmziekte maakt de keuze van voeding het verschil tussen dag en nacht. Graag deel ik mijn persoonlijke ervaring en mijn eetpatroon van een dag met jullie!

Veel mensen met een chronische darmziekte hebben regelmatig of zelfs continu pijn in hun buik. Vaak moeten ze medicijnen gebruiken om hun klachten onder controle te houden en is soms een operatie noodzakelijk omdat een gedeelte van de darmen te ver is beschadigd en daarom verwijdert moet worden.

Door een samenloop van omstandigheden kan ieder willekeurig persoon problemen met zijn darmen krijgen. Deze problemen kunnen uiteindelijk tot een chronische darmziekte leiden. Wat we eten is van invloed op het ontstaan van deze klachten en zo ook op het herstel ervan.

Om je een idee te geven, in juni 2015 werd bij mij de ziekte van Crohn geconstateerd. Dit staat in de boeken als een ongeneselijke chronische darmziekte. Het enige wat je ertegen kunt doen is medicijnen gebruiken om de klachten te onderdrukken. Een medicijn dat tot genezing leidt is nog niet ontdekt. Een leven lang medicijnen gebruiken met de kans dat een operatie en het verwijderen van een gedeelte van je darm onvermijdelijk kan zijn vond ik zelf geen goed vooruitzicht. Met die reden besloot ik te kijken of het anders kon.

Door de keuzes die ik dagelijks voor mijn voeding maak, leef ik volledig pijn- en klachtenvrij zonder medicijnen te gebruiken met een chronische ziekte die als ongeneeslijk is bestempeld. Ik ben het bewijs dat het anders kan en dat het niet zo hoeft te zijn.

Er volgde een zoektocht op het internet over het effect van voeding op een chronische darmziekte waarbij ik mijn eigen lichaam als experiment heb gebruikt. En met succes! Na 6 maanden was ik weer volledig pijn en klachtenvrij. Ik had iets ontdekt dat volgens de medische wereld niet kan. Om mijn ontdekking met de wereld te delen heb ik Crohnproof opgericht. Om lotgenoten met de IBD-ziekten Colitis Ulcerosa en de ziekte van Crohn te leren wat zij kunnen doen om weer controle te krijgen over hun eigen gezondheid.

Inmiddels heb ik een opleiding gevolgd tot orthomoleculair voedingsdeskundige en mij verder gespecialiseerd in deze twee chronische darmziekten. Zo is er een combinatie ontstaan tussen mijn eigen ontdekking, ervaring en de theorie kennis. Hierdoor kan ik heel duidelijk uitleggen hoe de systemen in ons lichaam functioneren en wat er gebeurt.

Ben jij of ken jij iemand met een chronische darmziekte die baat kan hebben bij een samenwerking? Tip ze dan over Crohnproof want samen kunnen we de wereld mooier maken. Je kunt ons vinden via: www.crohnproof.com

Wat eet ik op een dag

Ontbijt

Iedere ochtend begin ik mijn dag met een banaan ei pannenkoek. Deze maak ik door 1 banaan en 3 eieren te mixen en daarna op laag vuur te bakken. Je kunt de pannenkoek met van alles bedekken zoals nootjes, kokossnippers en kaneel. Je kunt hem ook hartig maken door en kurkuma op te doen met gebakken champignons, knoflook en ui.

Lunch

Iedere maand maak ik mijn eigen brood van onder andere boekweit. Als ik dit doen bak ik 4 broden tegelijk. Wanneer de broden zijn afgekoeld snijd ik deze in plakken en verpak 5 plakken in een boterhamzakje. De zakjes doe ik vervolgens in de vriezer. Iedere ochtend pak ik een pakje uit de vriezer waardoor ik tijdens de lunch mijn eigen versgebakken brood kan eten.

De reden dat ik voor boekweit kies is omdat het een grassoort is. Op deze manier heb je een heerlijk glutenvrij brood zonder de nadelen die de glutenvrije granen hebben.

Wil jij het recept van dit brood ontvangen?

Meld je dan nu aan voor de Crohnproof nieuwsbrief op www.crohnproof.com/nieuws
Op 1 januari a.s. verschijnt onze nieuwsbrief met dit recept erin.

Diner

Vanavond stond er een frisse salade op het menu. Dit is toch wel een van mijn favoriete gerechten voor een warme zomerdag of op een moment dat ik tijdens het diner niet thuis eet. Het is makkelijk voor te bereiden en mee te nemen. Zo zorg ik ervoor dat ik tijdens mijn avondstudie en op reisdagen een gezonde maaltijd heb.

Voor deze salade heb ik gekozen voor linzen pasta omdat deze glutenvrij is. Verder bestaat de salade uit veldsla, komkommer, tomaat, een gekookt ei, gebakken kippendij, een gesnipperd uitje en een lichte dressing. 

Jeroen le Duc
Crohnproof

Op donderdag 10 januari a.s. om 20.00 uur zal Jeroen een Facebook Live geven tijdens ons Online Gezondheidsfestival. Wil jij hier ook bij zijn? Koop dan hier je ticket!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .