Member login

Username
Password

» Lost your Password?



Hoe je gezond kunt afvallen

HEALTH: Hoe je gezond kunt afvallen

Wist je dat je gezond kunt afvallen zonder dat je daarvoor een dieet hoeft te volgen? In dit artikel ga je ontdekken hoe je dat doet.

Diëten

Maar liefst 1 op de 3 mensen weegt na het volgen van een dieet zwaarder dan toen ze ermee begonnen. En van de mensen die wel afvielen, door het volgen van een dieet, staat na een jaar, bijna iedereen weer op zijn startgewicht. Feit is dat de meeste afslank diëten geen lange termijn oplossing zijn voor een gezond gewicht. Dit komt omdat de meeste diëten uitgaan van een beperking in calorieën. Het metabolisme wordt hierdoor trager waardoor de kilo’s er zo weer aanzitten als we onze normale hoeveelheid calorieën weer gaan eten.

Langdurige resultaten behaal je daardoor door je eet- en leefgewoonten aan te passen. Dit is bovendien veel gezonder. Hier de tips die gezond afvallen mogelijk maken:

Tip 1: eet minder suiker

Dit lijkt misschien een inkoppertje maar suiker wordt aan meer voedingsmiddelen toegevoegd dat je misschien denkt. Suikers zit namelijk ook in voedingsmiddelen waarvan je dit niet direct verwacht. Zo zit er zelfs suiker in vleeswaren, kant-en-klare soepen, sauzen, vleesvervangers en sojadrink. Lees daarom altijd goed de verpakkingen voordat je iets koopt.

Het probleem van suiker zijn niet zo zeer de calorieën maar eerder het effect op de bloedsuikerspiegel. Omdat het de bloedsuikerspiegel snel doet stijgen zal het lichaam veel insuline gaan aanmaken om de glucose uit het bloed op te nemen. Deze piek in de insulinewaarden zorgt ervoor dat het lichaam vet gaat opslaan en geen vet meer kan verbranden. Bij afslanken is de sleutel tot succes dan ook het onder controle houden van de bloedglucosewaarden en daarmee de insulinewaarden.

Tip 2: vervang snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten zijn net zo slecht voor de bloedsuikerspiegel als toegevoegde suikers. Snelle koolhydraten worden ook wel geraffineerde of bewerkte koolhydraten genoemd. Je treft ze aan in bewerkt voedsel zoals bakkerijproducten, pizza, wit brood, pasta, koek, gebakken aardappelen en witte rijst.

De snelle koolhydraten kan je vervangen voor langzame koolhydraten. Langzame koolhydraten worden langzaam afgebroken waardoor de bloedsuikerspiegel geleidelijk stijgt en het lichaam minder insuline nodig heeft. Voordeel is tevens dat je er langer energie van zult hebben. Langzame koolhydraten zitten in onbewerkte voedingsmiddelen. Je treft ze aan in havermout, volkoren brood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, zoete aardappel, groenten en peulvruchten. Door bijvoorbeeld witte rijst te vervangen voor zilvervliesrijst en gebakken aardappelen door zoete aardappel kan je makkelijk deze gezondere koolhydraten in je leefstijl introduceren.

Tip 3: eet voldoende eiwitten

Je lichaam heeft eiwitten nodig. Ze worden naast koolhydraten en vetten gebruikt als brandstof maar het liefst spreekt je lichaam de eiwitten aan voor het herstel van de cellen. Zo zijn eiwitten nodig voor het herstel van onze spiercellen. Dit is een proces wat constant doorgaat, zelfs als je niet sport. Indien je onvoldoende eiwitten eet dan zal je spiermassa verliezen. Nu vraag je je misschien af waarom dat zo belangrijk is? Je hoeveelheid spiermassa bepaalt je metabolisme. Hoe meer spiermassa je hebt hoe sneller je stofwisseling zal zijn en visa versa. Als we afvallen dan lopen we het risico om spiermassa te gaan verliezen; omdat we wat minder zijn gaan eten zal het lichaam ook eiwitten gaan inzetten als brandstof. Hierdoor loopt onze spiermassa terug en daarmee onze stofwisselingssnelheid.

Om onze stofwisseling op peil te houden is het dan ook van belang om voldoende eiwitten te eten. Streef je naar minimaal 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag. Met name voor vegetariërs en veganisten vergt dit aspect extra aandacht omdat het vooral de dierlijke voedingsmiddelen zijn die veel eiwitten bevatten. Plantaardige voedingsmiddelen die rijk aan eiwitten zijn: noten, peulvruchten, havermout, quinoa, bonen, zaden, sojaproducten en pitten.

Tip 4: beweeg meer

Sporten is niet alleen gezond, het helpt je ook bij het bereiken en behouden van een gezond gewicht. Door te sporten wordt je lichaam gevoeliger voor insuline. Dit betekend dat je lichaam dezelfde hoeveelheid glucose kan opnemen met minder insuline. Dit helpt de insulinewaarden laag te houden waardoor je makkelijker vet kunt verbranden.

Lukt het niet om te sporten of is sporten echt niet je ding, probeer dan in ieder geval dagelijks een half uur (of meer) te wandelen. Dit zal je insulinegevoeligheid al ten goede komen en het zal niet lang duren voordat je lekkerder in je vel zult zitten.

Tip 5: let op wat je drinkt

Ongemerkt krijgen veel mensen veel calorieën binnen door wat ze drinken. Het probleem van vloeibare calorieën is dat ze je lichaam geen gevoel van verzadiging geven zoals vast voedsel dat doet. Ongemerkt krijgt je lichaam daardoor al snel te veel calorieën binnen. Ander probleem is dat deze vloeibare calorieën / suikers direct door het bloed worden opgenomen worden en zorgen voor een verhoogde insulineaanmaak. In frisdranken, melkdrankjes, energiedrankjes koffiedrankjes zijn vaak suikers toegevoegd. Deze kan je vervangen door water, groene thee of zwarte koffie. Wil je een smaakje aan je water dan kan je daar een schijfje citroen aan toevoegen of wat blaadjes munt.

Tip 6: kook zoveel mogelijk zelf

Het beste maak je zelf je maaltijden aan de hand van onbewerkt voedsel. Kant-en-klaar maaltijden bevatten vaak allerlei toevoegingen die je dik maken of ongezond zijn. Zo zit er in kant-en-klaar maaltijden vaak suiker, geraffineerde koolhydraten, transvetten, verzadigde vetten en conserveermiddelen.

Voedingsmiddelen die natuurlijk en onbewerkt zijn bevatten veel hogere concentraties vitamines, mineralen, antioxidanten en spoorelementen dan bewerkte voedingsmiddelen. Deze micronutriënten heeft je lichaam nodig voor de stofwisseling, hormoonhuishouding en vetstofwisseling. Zodoende ondersteunen deze micronutriënten niet alleen je gezondheid maar helpen ze ook bij het afvallen en vet verbranden.

Wil je meer weten over gezond afvallen? Dan kunnen we je dit artikel van HappyHealthy aanraden.

Post a Comment

Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .