Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Hoe overleef ik de decembermaand

De decembermaand is weer begonnen. En dat betekend voor veel mensen toch vaak uit eten in een restaurant met de feestdagen en de nodige eindejaar borrels op je werk of met vrienden. En deze maand kan dan voor sommige ook tot (lichte) paniek leiden als je bezig bent met afvallen; of gewoon op gewicht wilt blijven. En je door de etentjes en borrels bang bent om in januari weer op de weegschaal te gaan staan. Maar je kunt prima genieten en op je voeding letten. Lees hier onze tips!

Uit eten gaan

Het fijnst is als je zelf het restaurant kan uitkiezen. Vaak kun je vooraf online al de menukaart bekijken. Bovendien voorkom je dat één van je tafelgenoten reserveert bij een restaurant waar je bijvoorbeeld alleen onbeperkt spareribs met friet kan eten.

Start met een glas water, zodat dit al een beetje vult en neem even de tijd voor de menukaart.  Wat zijn de keuzes die je kunt maken? Gekookte, gegrilde of gestoofde gerechten zijn meestal minder calorierijk dan gefrituurde of gebakken gerechten. In koude rode sauzen zoals ketchup zitten vaak minder calorieën dan in witte sauzen.

Kies voor een beperkt aantal gangen  Misschien heb je na het hoofdgerecht al voldoende gegeten en dan moet het bestelde toetje nog komen. Bestel het nagerecht  pas na het hoofdgerecht, als je nog steeds trek hebt.  Je kan ook kiezen voor een uitgebreider voorgerecht als hoofdgerecht.

Wees ook niet bang om jouw wensen kenbaar te maken aan de bediening. Wil je bijvoorbeeld een kleinere portie, of de friet vervangen voor een salade, gewoon vragen dat is tegenwoordig heel normaal.  Vraag of ze de dressing apart serveren, dan heb je zelf de mogelijkheid om te kiezen hoeveel je op je gerecht doet. Je kan daarnaast vragen voor een extra portie groente.

Bestel jouw eten trouwens als eerste. Dan kom je namelijk niet in de verleiding om je keuze te laten beïnvloeden door de keuzes van anderen.

Kies voor caloriearme drankjes.  Niet alleen alcoholische dranken zoals wijn en bier bevatten veel calorieën. Ook vruchtendranken en frisdranken tikken aardig aan. Kies daarom voor water of light-frisdrank.

Ga niet hongerig naar het restaurant. Met een lege maag is het lastiger om verleidingen te weerstaan. Eet daarom ongeveer een uur tot een halfuur voordat je weggaat alvast iets kleins. Een beetje groente bijvoorbeeld zoals rauwkost, worteltjes, tomaatjes of een handje noten of een gekookt ei. Als je vooraf wat eet heb je meer wilskracht om dat verleidelijke mandje brood te weerstaan en een goede keuze te maken van de menukaart.

Stop op tijd met eten. Een ongezonde gewoonte in restaurants is dat alle borden en schaaltjes leeg moeten. Maar dat is natuurlijk helemaal niet nodig. Vind jij het lastig om aan te voelen wanneer je vol zit? Leg dan je bestek regelmatig even neer. Zo geef je jezelf de tijd om beter te kauwen en rustiger te eten. Op deze manier krijgt het lichaam meer tijd om het voedsel te verwerken en daardoor voel je veel beter aan wanneer je vol zit. Bovendien geniet je veel meer van het eten.

Dit zijn meer gezonde keuzes in een restaurant

Voorgerecht: (volkoren)brood met een beetje tapenade, bouillon, een heldere soep, groentesalade of carpaccio.

Hoofdgerecht: mager vlees zoals biefstuk, kalkoen, vis of wild met veel groente.   Vervang eventueel de rijst, pasta of aardappelen door een extra portie groenten of salade.

Nagerecht: fruit, vruchtensorbetijs, koffie of thee.

 

Borrel

Ook tijdens de borrels en feestjes rondom de feestdagen ligt het gevaar van teveel en verkeerd eten op de loer. Die ene bitterbal moet natuurlijk prima kunnen. Maar als je een aantal van die gezellige avonden hebt, kan het toch behoorlijk aantikken.

Hoe zorg je er nu voor dat je niet helemaal losgaat op de snacks en zoete verleidingen?

Kijk eens goed rond bij de hapjes, wat staat er eigenlijk allemaal? Probeer wat kleine hapjes, maar eet niet te veel van hetzelfde.

Als de lekkere hapjes voor je neus staan, is het  lastiger om niet steeds wat nieuws te pakken. Help jezelf door niet vlak bij de kaasjes en chips te gaan staan.

Kies voor een stuk taart en wat snackgroente óf sla het stuk taart over en gun jezelf wat toastjes en chips.

Sommige mensen willen liever geen ‘nee’ van je horen en schuiven je toch allemaal eten toe. Want anders ben je al gauw ‘ongezellig’. Geef in dat geval een reden waarom je vandaag niet zo veel wilt eten. ‘Nee, ik heb net al gegeten’, of ‘Nee, ik heb de laatste tijd al meer taart gehad, volgende keer weer’. Dit wordt waarschijnlijk wat makkelijker geaccepteerd dan ‘Nee, dankjewel.’

Wil je toch wat eten met zo min mogelijk calorieën? Ga dan voor schijfjes komkommer, cherrytomaatjes, olijven en worteltjes. Ook Japanse mix (zonder pinda’s) en zoute sticks bevatten relatief weinig calorieën.

Continu ‘nee’ zeggen tegen drankjes of versnaperingen is niet nodig. Je kunt ook meedoen zonder uit de bocht te vliegen. Wissel alcoholische drankjes af met water en gun jezelf een bitterbal, maar laat die schaal ook gewoon eens voorbij gaan.

Spreek met jezelf van tevoren af hoeveel je van plan bent te gaan eten.

Blijf op een borrel voor het avondeten niet te lang hangen, zeker niet als je alcohol drinkt. Hoe langer je blijft plakken, hoe groter de kans dat je besluit om iets makkelijks (en ongezonds) af te halen, of om alleen maar borrelhapjes te eten.

 

En nogmaals, uiteraard genieten maar alles met mate!

Fijne feestdagen!!

Hoi, mijn naam is Petra, 39 jaar, getrouwd met Martijn, en loop bijna de hele week in sportkleding (en nee ik noem mezelf geen fitgirl; meer sportverslaafd). Ik ben werkzaam als sporttrainer en masseur. Met mijn bedrijf Do The Extra Mile, wil ik mensen motiveren en enthousiast houden in het sporten. Gaan sporten moet geen verplicht nummer zijn, maar juist leuk en uitdagend. Zelf beoefen ik de trialon, dus lig veel uren in het water, fietsen of loop hard. En doe aan crossfit, om sterker en strakker te worden. Vind het super om een uitdaging te hebben om naar toe te trainen; zoals een triatlon ergens met veel hoogtemeters. En als ik stil zit, dan met de neus in de boeken voor de opleiding tot wandelcoach. Met mijn blogs wil ik een kijkje geven in mijn leven, de sportlessen die ik geef, mijn eigen trainingen, en de worsteling tussen een juiste balans in trainen en herstel. Je tips geven om je trainingen leuk en afwisselend te houden; hoe om te gaan met blessures, kortom veelal blogs rondom sporten!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .