Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Te hoog oestrogeen: hoe breng je het in balans?

Als je oestrogeengehalte te hoog is, kun je niet alleen last krijgen van een onregelmatige menstruatie, maar ook van stemmingswisselingen en hoofdpijn. Ook kan het zijn dat afvallen erg lastig gaat en kun je zelfs last hebben van gewichtstoename zonder dat je meer eet. Voorkomen dus! Welke voedingsmiddelen zorgen ervoor dat je oestrogeenhuishouding beter in balans raakt?

Kruisbloemige groenten

Kruisbloemige groenten zijn rijk aan een voedingsstof die bekend staat als indole-3-carbinol of I3C. In ons lichaam verandert deze stof in diindolylmethaan (DIM). Deze gezond stof helpt de lever om een teveel aan oestrogeen te verwijderen. Om van dit effect te profiteren en je oestrogeenniveau omlaag te brengen neem je dus het beste kruisbloemige groenten op in je dieet. Denk hierbij aan bloemkool, broccoli, spruitjes, boerenkool, paksoi, spinazie en andere bladgroenten. Eet deze regelmatig.

Rozemarijn

Als je rozemarijn toevoegt aan je maaltijden kan dat je lichaam helpen om gezond oestrogeen te vormen. Rozemarijn is een natuurlijke antioxidant. Het kruid verbetert eveneens je stemming en je geheugen en ondersteunt je schildklier en je stofwisseling. Daarmee draagt het kruid ook bij aan gewichtsverlies.

Isoflavonen

Isoflavonen zijn antioxidanten die de hoeveelheid goede oestrogenen in je lichaam helpen verhogen. Je kunt kruiden als rode klaver (Trifolium pratense) en kudzu (Pueraria montana en Pueraria lobata) gebruiken om thee van te maken en zo je lichaam van een gezonde dosis isoflavonen te voorzien.

Vlaszaad

Vlaszaad bevat lignanen, die je lichaam helpen om het teveel aan oestrogeen te verwijderen. Lignanen zijn fyto-oestrogenen, die de werking van oestrogeen nabootsen bij een tekort aan dit hormoon en juist de werking ervan verzwakken in het geval van oestrogeendominantie. Zo kunnen ze de activiteit van het hormoon verhogen of verminderen en zo bijdragen aan een betere balans.

Actief foliumzuur

Foliumzuur zet oestrogeen om in een gezonde vorm die het risico op verschillende soorten kanker kan verminderen. Je vindt foliumzuur in dezelfde donkergroene bladgroenten die een gezonde dosis indole-3-carbinol bevatten.

Vermijd deze voedingsmiddelen

Om je hormoonhuishouding te balanceren is het belangrijk om zo puur en onbewerkt mogelijk te eten. Vermijd suikers, zuivel, koffie en alcohol zoveel mogelijk. Pas als je hormoonhuishouding weer in balans is zal het mogelijk zijn om af te vallen rondom de buik. Hou er rekening mee dat dit even kan duren.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Post a Comment

Translate ยป
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .