` HEALTH: Is jouw brein extra gevoelig voor blauw licht in de avonduren? - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Is jouw brein extra gevoelig voor blauw licht in de avonduren?

Buiten is de zon al lang onder gegaan, en toch zitten we binnen in een verlichte ruimte. Pas de laatste seconden voor het slapen gaan, zodra we de lichten uit doen in de slaapkamer, ervaren we het donker dat ons brein eigenlijk nodig heeft om zich voor te bereiden voor een goede slaap.  Maar wist je dat jouw brein in de avonduren extra gevoelig is voor de het blauwe kunstlicht in jouw huis? Dit heeft ook veel effect op je (slaap)gezondheid en we vertellen je er alles over!

We zijn het natuurlijke signaal om te gaan slapen kwijt

We worden vandaag de dag beïnvloed door heel veel blauw licht. Dit kun je terugvinden in de verlichting in je huis, op je mobiel, de laptop/computer, de televisie enzovoort. Aangezien we met z’n allen heel veel online zijn, raakt ons slaap- en waakritme verstoord en kampen we meer dan ooit met slaapproblemen. We missen het natuurlijke signaal die de natuur ons vroeger gaf als het donker was, dat je het tijd vond om te gaan slapen. Door alle prikkels en het blauwe licht is het moeilijk om in slaap te vallen, goed door te slapen en weer energiek wakker te worden.

Melatonine tekort

Doordat we in de avond vaak veel met blauw licht beïnvloed worden, is het in slaap vallen moeizamer. Ook de prikkels die je meekrijgt vanuit de televisie en social media zijn overweldigend. Hierdoor ervaren we steeds meer problemen met inslapen, doorslapen en is een goede nachtrust vaak een uitzondering dan een regelmaat. Door de prikkels en het gebruik van blauw licht, kunnen er verstoringen optreden. Je wordt hiervoor energieker en meer wakker en kunt moeizaam in slaap vallen. Je hormoonhuishouding kan ook veranderen. Zo kun je in de avond energieker worden en in de ochtend amper opstaan. Een melatonine tekort ligt op de loer en het is belangrijk een vast ritme aan te houden indien dat mogelijk is.

Maar wat kun je doen tegen blauw licht en te veel prikkels?

Je kunt in de avond minder gebruik maken van blauw licht door rode verlichting in huis te installeren, en door niet altijd te kiezen voor een serie op Netflix of verdwalen in social media land. Mocht je dit toch graag wensen dan kun je kiezen voor een handige slaapbril die je helpt om meer melatonine aan te maken en het blauwe licht sterk te verminderen. Ook helpt het om minimaal 30 minuten voor het slapen gaan alle apparatuur af te sluiten en een boek te lezen of je beauty ritueel toe te passen voordat je gaat slapen. Bovendien helpt het ook als je je telefoon uit zet als je gaat slapen, maar in sommige gevallen is dit natuurlijk niet altijd mogelijk.

Hoe staat het met jouw biologische klok?

We zijn gevoeliger voor kunstlicht dan dat je wellicht denkt. Sommigen hebben hier wel meer last van dan anderen, maar het kan je biologische klok daadwerkelijk in de war schoppen. Bij sommige hoeft er maar een kleine verandering te zijn en ze hebben er al last van, maken minder melatonine aan en raken hun ritme kwijt. Bij anderen is hier meer voor nodig, maar dat het van invloed is dat is zeker. Sommige mensen zijn wel tot 50 keer gevoeliger voor blauw licht dan anderen. Doordat je slaapkwaliteit beïnvloed wordt door kunstlicht, heeft dit veel negatieve gevolgen voor je gezondheid op de lange termijn. Een nieuwe studie gepubliceerd in Nature laat zien dat bij meer dan de helft van de huizen de verlichting in de avond de biologische klok, slaap en gezondheid verstoort. Het probleem met blauw licht komt dus slechts voor een klein deel vanuit het blauwe licht van je schermen.

Hoe kun je je slaapgezondheid verbeteren

Het klinkt misschien vanzelfsprekend maar een vast dag- en nachtritme is het beste. Daarnaast is het van belang dat je voldoende daglicht binnen krijgt door middel van voldoende buiten zijn. Gevarieerde en gezonde voeding, voldoende beweging en niet te vergeten voldoende ontspanning zijn een must. Drink geen cafeïne bevattende drankjes voor het slapen gaan en vermijd ook heel grote maaltijden voor het naar bed gaan. Leg je telefoon eens een dag (of een paar uur) weg en lees eens een spannend boek in plaats van iets op televisie. Het klinkt misschien wat saai, maar geloof mij het is het proberen waard en je verbetert je gezondheid aanzienlijk.

In het onderstaande ‘minicollege’ bespreek slaapexpert Koos Meijer hoe je jouw eigen biologische klok, melatonine aanmaak en slaap ritme kan verbeteren door te focussen op de kracht van donker!

 

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment