` HEALTH: Heb jij last van bijnieruitputting? - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Heb jij last van bijnieruitputting?

Het lijkt de nieuwe epidemie van 2019: bijnieruitputting! Veel mensen die perfectionistisch zijn, meer willen doen in een dag dan mogelijk, zichzelf zo min mogelijk ontspanning gunnen en maar blijven doorgaan lopen hier veelal tegenaan. De hoge hoeveelheid stress, slechte verzorging van zichzelf en de minimale ontspanning zijn de meest voorkomende oorzaken. Zelf heb ik hier ook last van gehad en wil dit nooit meer ervaren. Ik was opgejaagd, leefde niet meer in het nu, had ontzettend veel stress en wilde alles tegelijk doen. Het ergste was dat ik dacht dat sporten een vorm van ontspanning was, maar dit geldt echt alleen voor wandelen en yoga en de rest kun je echt achterwege laten als je last hebt van een bijnieruitputting. Maar wat is het nu precies en hoe kom je ervan af? Lees gauw verder en we vertellen er alles over.

Je wordt uitgeput wakker en hunkert naar wat extra cafeïne en als dit niet uit koffie bestaat, dan is energiedrank of cola ook prima. Je bent prikkelbaar en hebt trek in zowel de nodige suikerproducten als in de nodige zoutconsumptie. Je verliest geen gewicht, ondanks een enigszins gezond eetpatroon en de nodige lichaamsbeweging en zin in seks heb je ook al niet. Je energiepijl stort in de namiddag in en je krijg weer meer energie net voordat je eigenlijk naar bed zou moeten. Dit zorgt soms voor een moeilijk slaapritme en vaak denk je ook dat het normaal is, omdat er veel mensen zijn die zich in deze tijd moe of ellendig voelen.  Dit is niet normaal – dit is de epidemie van bijniervermoeidheid!

Wat zijn de bijnieren?

Je bijnieren zitten op de top van je nieren, zij regelen vele kritische hormonale banen in je lichaam, met inbegrip van de vrijlating van je belangrijkste stresshormoon cortisol. Onze lichamen zijn gebouwd voor stressvolle gebeurtenissen. Als onze voorouders werden achtervolgd door een roofdier, werd de sympathieke reactie, ons lichaam in vecht-of-flight modes, geactiveerd. Tijdens deze stressreactie komt cortisol vrij die onze bloeddruk en bloedsuiker opschroeft, omdat die nodig zijn om om te gaan met de stressvolle gebeurtenis.

Dus wat is bijnier vermoeidheid?

Cortisol is niet slecht of goed – het is gewoon. Maar problemen ontstaan wanneer er een onbalans in cortisol. Als je gezond bent is je cortisol hoger in de ochtend en wordt het lager gedurende de dag. Bij een bijnieruitputting werkt het precies omgekeerd en wanneer het cortisol hoog is, wordt de melatonine laag en vice versa. Bijnierinsufficiëntie gebeurt er als er een onbalans is in het cortisol ritme: cortisol is hoog als het laag moet zijn en laag als het hoog moet zijn etc.

 

Bijnierinsufficiëntie is echt een disfunctie van de communicatie van je hersenen met uw bijnieren – niet de bijnieren zelf.

 

Wat zijn de oorzaken bijnier vermoeidheid?

In het moderne leven hebben we veel te maken met verschillende stresssituaties, de één kan dit beter aan dan de ander. In tegenstelling tot acute stress, schakelt chronische stress de vecht-of-flight reactie in zonder enige rust.

Deze zaken kunnen bijdragen aan een bijnieruitputting:
  • auto-immuunziekten
  • emotionele stress
  • overmatige lichaamsbeweging
  • voedselintoleranties
  • microbiome disfuncties
  • te veel gifstoffen in het lichaam

 

Bijniervermoeidheid heeft o.a. de volgende symptomen:
  • Je bent langzaam vooruit te branden in de ochtend
  • Je hunkert naar zoute of suikerhoudende voedingsmiddelen
  • Je hebt een laag libido
  • Je bent vermoeid in de middag
  • Je krijgt een opleving in de avond
  • Je hebt een slecht slaapritme en kan moeilijk lang blijven slapen
  • Je ervaart duizeligheid bij te snel opstaan
  • Je krijgt ‘s middags vaak hoofdpijn
  • Je hebt bloedsuiker kwesties
  • Je hebt chronische ontsteking(en)
  • Je nagels zijn zwak
  • Je hebt last van (sterk) wisselende stemmingen
  • Je hebt moeite met het verliezen van gewicht

Dus, wat nu? Als je denkt dat je bijnier vermoeidheid hebt, adviseer ik je het volgende:

1. Overweeg een bloedtest

Het enige wat je kunt laten testen is je cortisol en dit is het beste met een 24-uurs speekseltest. Het kan ook met een bloedtest, maar deze is niet altijd betrouwbaar. Daarnaast kunt je een doorverwijzing vragen naar de endocrinoloog in het ziekenhuis voor verder onderzoek. Het is belangrijk dat je dit echt vraagt, want helaas is een bijnieruitputting nog niet voldoende bekend in het reguliere zorgsysteem.

2. Verbeter de omgang met stress factoren

Werken aan de hierboven genoemde stressoren – zoals het testen voor voedselintoleranties en het verwijderen van giftige stoffen – is essentieel voor het doorbreken van de chronische stress cyclus, het herwinnen van je gezondheid en het krijgen van meer energie.

3. Eet voedsel die stress vermindert

Het voedsel dat we eten kan stress veroorzaken (zoals fastfood) of stress verminderen (zoals oesters en avocado). Je kunt er ook voor kiezen eerst alles te elimineren (zoals zuivel, gluten, suiker etc.) en daarna weer langzaam toe te voegen en te kijken hoe je lichaam hier op reageert en zodoende te kijken wat het beste aansluit. Dit doet wonderen voor je hormonen en zal je stress aanzienlijk verminderen.

4. Praktijk ademhalingsoefeningen.

Ademen is een belangrijke factor in het verminderen van stress. Neem eens een hele dag je ademhaling onder de loep en kijk hoe je op bepaalde dingen reageert. Probeer ook meerdere malen per dag (vooral als je erg gestrest bent) diep adem te halen, zodat je meer zuurstof krijgt en rustiger wordt. Het is goed om te denken aan mindfulness meditatie en hoe je dit kunt toepassen in je leven.

5. Start yoga of tai chi.

Yoga of Tai Chi brengen meer balans in je leven en zorgen voor meer ontspanning, rust en bezinning. Zo zorg je ervoor dat je stress vermindert en het zorgt er naar verloop van tijd voor dat je een betere emotionele balans krijgt en zo stress minder toe laat.

6. Probeer natuurlijke geneesmiddelen.

Hier volgen enkele algemene natuurlijke geneesmiddelen die kunnen helpen:

  • Adaptogene kruiden: Ashwagandha, Rhodiola Rosea, heilige basilicum en Eleuthero Ginseng heeft een regulerende werking op het cortisol ritme. Ginseng is bijvoorbeeld verkrijgbaar in poedervorm, maar je hebt bijvoorbeeld ook ginseng tabletten of ginseng druppels
  • Magnesium: Magnesium is de oorspronkelijke chill pil. Het helpt bij de ondersteuning van de bijnieren, ontspant beklemtoonde spieren en zenuwen, en bevordert de kwaliteit van de slaap.
  • Methylering steun: Het nemen van geactiveerde vormen van B12 en foliumzuur zijn effectieve manieren om gezond methylering paden, die helpen de balans van de melatonine-cortisol ritme te ondersteunen.
  • GABA ondersteuning: Gaba is een kalmerende, remmende neurotransmitter. Kruiden zoals passiebloem en aminozuren zoals theanine, glycine en taurine kunnen je helpen kalmeren en dragen bij aan stress vermindering.

7. Zorg voor genoeg slaap.

Zorg ervoor dat je niet te laat op blijft en kies ervoor om 2 uur van tevoren je televisie, mobiel en alle andere technische apparaten uit te zetten, zo krijg je geen afleiding en blijf je niet langer op dan nodig. Het lezen van een boek voor het slapen gaan wil ook nog weleens helpen en zorgt voor meer rust in het hoofd.

Heb jij weleens last gehad van een bijnieruitputting? Of herken je jezelf in de symptomen?

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment