Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Let’s talk about Poop. De poeprubriek deel 2!

In mijn vorige blog vertelde ik jullie al een paar bijzonderheden over onze prachtige voedsel machine de darm. Die daar bevolkt wordt door onze darmflora, die eigenlijk een soort micro-orgaan op zichzelf zijn. Er wordt wel beweerd dat bijna alle ziektes zijn oorsprong in de darm vinden, daarom is een goede en gezonde darmflora zo belangrijk. Ik heb jullie uitgelegd waarom je soms van kinds af aan al 1-0 achter staat als het om je darmgezondheid gaat. Vandaag licht ik nog meer unieke weetjes over de darm toe. Wist jij al dat we hersencellen in onze darmen hebben?

Hersencellen

Onze darmen zijn uniek door een aantal dingen. Wat ik dus mega fascinerend vind, is dat we werkelijk hersencellen in onze darmen hebben liggen, uitgespreid als een dunne laag over de darmwand. Als je deze cellen bij elkaar zou stoppen, zouden ze ongeveer de grote van een kattenbrein zijn.  En deze hersencellen communiceren met de hersencellen in ons hoofd. Maar, hier kan het dus ook mis gaan.!

Waarschijnlijk heb je wel eens de zin gehoord dat een depressie vaak ontstaat in onze darmen (zoals de meeste ziektes eigenlijk!) nou, dat komt dus hier vandaan! Serotonine wordt in de darmen opgenomen, als daar iets misgaat met de omzetting of opname, kun je daar dus gelijk last van krijgen.

 

Darmflora

Wat onze darmen nog meer uniek maakt, is dat ze een geheel eigen flora hebben, bestaande uit miljoenen bacteriën. Eigenlijk is onze darmflora een soort op zichzelf werkend ‘orgaan’ binnen onze darmen. Maar ook hier kan weer van alles verstoord raken.

De balans tussen goede en slechte bacteriën kan verstoord raken, waardoor allerlei klachten kunnen ontstaan. Zoals het minder goed opnemen en aanmaken van bepaalde vitamines en mineralen.

Onze darmflora bestaat uit zo’n 2 kilo! En bij elke ‘grote boodschap’ verlies je een groot deel van je darmflora. Superbelangrijk dus om de goede bacteriën in je darm goed te voeden (tegen PDS) en de slechte bacteriën, zals gisten e schimmels) juist zo min mogelijk te voeden. Wat je niet voedt, sterft op een gegeven moment uit. En omdat jouw darmflora zich telkens vernieuwd, kun je dus ook echt wat aan darmklachten doen!

 

Waar houdt onze darmflora van?

Vezels uit groente en fruit, maar ook probiotica uit planten stengels (Fructose Oliga Sachariden). Het is dus echt heel belangrijk voor een gezonde darmflora om gevarieerd te eten. En dan ook zoveel mogelijk delen van je groente en fruit. Zoals de schil van fruit en de stengels van je broccoli en bloemkool. Zo krijg je de meeste variatie binnen aan verschillende voeding voor je darmflora. En eigenlijk zouden we ook van tijd tot tijd eens lekker met onze handen moeten wroeten in de aarde, je groente en fruit niet al te ‘steriel’ moeten schoonboenen. Hoogste tijd dus voor ene eigen moestuin, waarin deze twee tips gelijk mooi samen kunnen komen!

Maar ook zelfgemaakte yoghurt (ja echt, gewoon thuis te maken), gefermenteerde groente, kombucha (gefermenteerde thee drank), kimchi (gefermenteerde groente) of kefir (gefermenteerde zuivel of waterdrank). Allemaal thuis te maken en zeer goed voor een gezonde en gevarieerde darmflora!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .