Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Minder suiker, MEER bewustwording

We eten met z’n allen nog steeds te veel suikers. Op zich heeft iedereen suikers nodig, maar teveel suiker kan echt voor heel veel gezondheidsproblemen zorgen. Het gaat vaak ook zo ongemerkt, en zeker als je denkt goed bezig te zijn krijg je er toch nog te veel van binnen. In deze blog leggen we uit wat natuurlijke suikers zijn, lichten een aantal producten uit en geven handige tips om suiker nu echt te gaan verminderen mede door middel van plantaardige voeding. Lees je mee?

Kies bewust voor natuurlijke suikers

Als je net zoals ik een zoetekauw ben, en dus echt je “suiker” honger gestild wilt hebben kies dan vaker voor natuurlijke suikers zoals bijvoorbeeld bananen, dadels en rauwe honing. Natuurlijk zijn wij ons ervan bewust dat natuurlijk suikers ook suikers blijven. Het klinkt dan wellicht gek dat je ook hiermee niet helemaal los moet gaan. Het feit blijft gewoon dat deze suikers uiteindelijk alsnog gezonder zijn dan de toegevoegde suikers in koolhydraatrijke producten (en dan hebben we het nog niet eens over de hoeveelheid toevoegingen hierin zitten). Je kunt beter 3 stuks fruit eten per dag dan heel veel koekjes en chips. Maar ik denk dat iedereen dit wel begrijpt. Mocht je lekkere trek krijgen denk er dan eens over na om een lekker vegan bananen/dadelbrood te maken. Ik kan je verzekeren dat dit nog lekkerder is dan een rol koekjes.

 

Vermijd deze producten

De producten die het meeste suiker bevatten zijn frisdranken, snoep, koek, zuivel met smaakjes, pakjes en zakjes (deze bevatten naast veel suiker ook vaak veel zout), ook pakjes voor school, energiedrankjes en chips bevatten veel suikers. Ikzelf heb er bijvoorbeeld voor gekozen om niet meer te koken met pakjes en zakjes van bekende merken die ervoor zorgen dat je makkelijk buitenlandse maaltijden op tafel zet. Neem nou nasi, stiekem in een handomdraai gemaakt met heerlijke ingrediënten en kruiden die je bij de toko haalt. Smaken zijn veel lekkerder en authentieker. Je bent er misschien wel iets langer mee bezig, maar het is het waard om er zeker mee aan de slag te gaan.

 

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid suiker

Voor een volwassen vrouw met een energiebehoefte van 2000 kcal geldt dan dat zij maximaal 25 gram toegevoegde suiker mag consumeren per dag. Maar 25 gram suiker is vrij weinig en staat gelijk aan 5 theelepels. Nu denk je misschien wel, 5 theelepels is super veel; dat eet/drink ik helemaal niet! Maar om je een voorbeeld te geven, ik ben dol op Latte Macchiato en drink dit wel eens uit een zakje. Per zakje zit er 7.4 gram suiker in. Dat keer 3 zakjes op een dag en je zit al aan het maximum. Terwijl als ik zelf koffie zet en melk opschuim ik geen suiker in mijn mok doe.  Zelfs als je zegt alleen gezonde voeding te eten kom je al heel snel op deze hoeveelheid. Daarom is het belangrijk om vaker de etiketten te lezen en bewuste(re) keuzes te maken met betrekking tot voeding. Het is ook erg leuk om jezelf te verdiepen in de etiketten. Het zal je verbazen hoeveel “troep” er in sommige producten zit.

 

Kies voor plantaardige voeding

Vier jaar geleden heb ik ervoor gekozen meer plantaardig te eten. Dit omdat ik met mijn gastric bypass niet meer heel goed grote hoeveelheden suiker kan verdragen. Ik kies voor pure ingrediënten. Waar ik ook op let is de hoeveel ingrediënten die op een verpakking vermeld staan. Staan er meer dan 3 a 4 op dan haak ik al af. Mijn ontbijt is compleet vegan. Waar ik vroeger mijn havermout maakte met gewone melk waar per 100 ml al 5 gram suiker in zit, maak ik het nu klaar met kokosmelk waar per 100 ml maar 1.9 gram suiker in zit. Dit is maar om een voorbeeld te noemen. Ook bij de lunch kun je makkelijk een switch maken.

Ben je dol op een hartige lunch en smeerde je voorheen de boterham met bijvoorbeeld sandwichspread, bedenk dan dat hier per 100 gram 14 gram suiker in zit. Smeer je boterham eens met hummus waar per 100 gram maar 0.3 gram suiker inzit. Top de hummus lekker af met komkommer, lente ui, tomaat of sla en je hebt een top broodje! Ben je dol op gehaktballen of falafelballetjes en bak je ze altijd met een pakje boter? Kies dan nu eens voor plantaardige boter en laat je verrassen.

Een verandering in je eetpatroon brengen kan iedereen! Waar een wil is, is tenslotte een weg. Het vergt wellicht even wat leeswerk als het op de etiketten aankomt, en een switch in je denkwijze, maar met alle informatie uit dit artikel gaat dat vast en zeker lukken!

Hoi, ik ben Isabelle en geboren in 1985. Ik werk fulltime als rental sales agent bij een autoverhuurbedrijf, maar eigenlijk werk ik fulltime aan mezelf. In 2015 heb ik een gastric bypass gehad, ben 60 kilo afgevallen, en vanaf dat moment is mijn lust en liefde voor leven pas echt begonnen. Ik schrijf over mijn gastric bypass, mooie plekjes van Nederland, reizen in het buitenland, gezond en lekker eten en mijn positieve levensstijl.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .