Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Optimaal genieten van de feestdagen doe je zo

Het is weer december: de maand met de kortste en donkerste dagen van het jaar, maar tegelijkertijd de tijd met zoveel licht en gezelligheid door alle feestdagen. En al die gezelligheid betekent ook dat er lekker veel gegeten en gedronken wordt. We vroegen Bas van Beest, eigenaar van en personal trainer bij Slim Living, om tips om de feestdagen enigszins in balans door te komen. Al staat genieten altijd voorop, natuurlijk.

Tijdens deze periode komen we snel in de verleiding om meer te eten dan ons lichaam nodig heeft. Vragen als “Hoe overleef ik de kerstdagen?” vinden we bij Slim Living een beetje overdreven, want het hoort er ook een beetje bij. Het belangrijkste is dat je geniet. Maar ben je nou net lekker bezig met trainen, ga je de zon opzoeken in de wintermaanden en zit je korte broek nog net een beetje te strak, of wil je je niet helemaal volstoppen tijdens de feestdagen?

Dan hebben we 10 tips voor je om het allemaal een beetje in balans te houden tijdens de decembermaand:

  1. Weet wat je eet. Vind de juiste verdeling in koolhydraten, vetten en eiwitten. Wij raden 50% groenten, 25% eiwitten (vlees/vis) en 25% koolhydraten aan. Groenten zijn van nature vezelrijk en zorgen voor verzadigd gevoel.
  2. Hoe groot is je bord? Een groot bord zorgt er vaak voor dat je ook meer opschept en dus meer eet.
  3. Houd rekening met je agenda. Veel borrels en diners gepland? Je kunt in de dagen voorafgaand aan alle eet- en drinkgelegenheden wat meer op je calorie-inname letten en je calorieën “opsparen”. Goede etenswaren die laag in calorieën zijn, maar wel goed vullen zijn bijvoorbeeld meloen en komkommer.
  4. Een inkoppertje: drink geen of weinig alcohol. Alcohol bevat vooral calorieën zonder voedingswaardes. Daarnaast is (te) veel drinken ook niet goed voor je lichaam en geest. Na drie glazen rode wijn heb je al 360 calorieën binnen en vijf biertjes gaan al richting de 600.
  5. Vier je Kerst thuis met vrienden of familie? Stel voor om zelf een of meerdere gerechten te verzorgen. Zo weet je zelf precies wat je eet en wat je in je gerecht stopt.
  6. Kies je moment. Ben jij gek van het ontbijt, de brunch, de lunch, het diner of de borrel? Kies je favoriete moment en geniet er optimaal van. Je kunt er dan voor kiezen om tijdens een ander eetmoment het iets rustiger aan te doen.
  7. Eet mindfull. Ruik, proef en neem bescheiden hapjes. Probeer je bewust te zijn van wat je eet, kauw voldoende en probeer de kruiden en specerijen uit het eten te herkennen. Wat proef je allemaal? Door stil te staan bij wat je eet ‘schrans’ je minder en geniet je meer.
  8. Beweeg. Tussen al die eetmomenten heeft je lichaam enorm veel behoefte aan beweging. Ga een lekkere wandeling maken, of spreek met jezelf af om ’s ochtends een kleine workout thuis te doen.
  9. Doe rustig aan met de ‘extra’s’. Daarmee doelen we op de pepernoten, oliebollen en desserts: kleine gerechten waar je snel te veel van neemt. Kies daarom iets waar je echt zin in hebt en beperk de portiegrootte. Een oliebol is prima, vier oliebollen is misschien weer een beetje te veel van het goede.
  10. Geniet. De feestdagen zijn maar een paar dagen per jaar. Als je lekker blijft trainen en verder normaal eet, is er eigenlijk weinig aan de hand. Probeer daarom ook niet te veel de focus te hebben op dat je gezond moet eten tijdens de feestdagen, het gaat vooral om de tijd die je spendeert met familie en vrienden.

Post a Comment

Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .