Heb je last van een vermoeid lijf met pijnklachten? Meer mensen dan je misschien zou verwachten ervaren hier problemen mee. Het is een onderwerp waar niet zoveel over wordt gepraat, zeker als de klachten vaag zijn. Zo kun je op verschillende plekken en in verschillende spieren pijn ervaren. Gelukkig zijn er allerlei manieren om de klachten te verminderen. We delen onze tips!

Massage tegen de pijn

Een massage kan absoluut helpen om de pijn te verminderen. Zeker als de spieren vastzitten. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn na een periode van stress. Trakteer jezelf op een ontspannende en helende massage, bij een goed massagesalon. Dat kan gewoon bij jou in de buurt. Denk aan een massage Zwolle. Voor verschillende type klachten zijn er bijpassende massages te vinden. Dit kan ook heel specifiek zijn! Een voorbeeld is een hielspoor wegmasseren, waarna de klachten direct afnemen.

Stress verminderen

Ervaar je al een langere periode veel stress in je leven? Dan is het moeilijk voor je lichaam om de klachten volledig te laten verdwijnen. Lichamelijke klachten zijn vaak namelijk gekoppeld aan een mentale staat – en stress is hierbij een grote boosdoener. Probeer stress daarom zoveel mogelijk te verminderen in je leven. Neem de regie over je leven terug, durf vaker nee te zeggen en luister naar je gevoel. Dat zijn al belangrijke stappen om te zetten.

Betere houding aannemen

Lichamelijke klachten zijn vaak het gevolg van een slechte houding. Dit kan zowel zo zijn bij zitten als bij staan. Ga eens goed na bij jezelf: zit en sta je rechtop? We hebben vaak de neiging om voorovergebogen te zitten, wat op den duur klachten bij bijvoorbeeld de nek en rug kan opleveren. Zeker als je veel zit voor je werk, onder andere bij een kantoorbaan, is dit een veelvoorkomende klacht. En dat wil je liever voorkomen. Leer het jezelf aan om goed rechtop te zitten en lopen.

Meer bewegen

Beweging kan helpen om klachten te verminderen. Hoewel je misschien denkt dat dit juist averechts werkt, is het toch iets om in te geloven. Natuurlijk hoef je niet direct een extreme sport te beoefenen. Maar gewoon wat wandelen of fietsen kan al wonderen doen. Of kies voor een licht trainingsschema om te volgen in de sportschool. Het maakt dat je conditie omhoog gaat en dat je spieren sterker worden. Je maakt je lichaam als het ware wendbaarder.

Vaker ontspannen

Tegenover vaker bewegen staat ook vaker ontspannen. En daarmee bedoelen we écht ontspannen. Blijf eens extra lang in je bed liggen. Of ga helemaal onderuit liggen op de bank. Dekentje erbij, en je kiest echt een avond lang voor rust. Heb je een bad in de badkamer? Het is ook zeker raadzaam om hier regelmatig in te gaan liggen. Het warme water heeft namelijk ook veel voordelen en laat de spieren goed ontspannen. Dat voelt goed!

Deel deze post!