Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Samen in beweging met dementie + 9 tips!

Bewegen is gezond voor iedereen. Voor mensen die gezond zijn is het belangrijk om gezond te blijven, maar voor mensen die al een ziekte hebben is het heel belangrijk om in beweging te blijven om de ziekte zo lang mogelijk stabiel te houden. Ook bij bijvoorbeeld dementie is het heel belangrijk om te blijven bewegen. Je stimuleert de conditie, maar zeker ook de hersenen.

Tips om samen met je naaste actief te zijn én te blijven.

Bewegen kan op altijd en overal en op allerlei manieren. Buiten of binnen, bij een vereniging, samen of toch alleen.

1. Overleg bij twijfel altijd met de huisarts of (geriatrie)fysiotherapeut hoe/of je met (meer) bewegen mag beginnen.

2. Kies iets dat bij je past en je leuk vindt! Bewoog je naaste al graag voordat er een diagnose was? Dan kan je proberen de activiteiten gewoon te blijven doen of weer op te pakken. De meeste activiteiten kunnen worden aangepast. Kijk naar wat nog wel lukt en pas daar op aan.

3. Maak samen een mooie fietstocht. Stop tussendoor voor een kopje koffie of een lunch. Weet je niet waar je naartoe moet fietsen? Fiets dan een route van bv  knooppunten of je kunt kaarten met fietsroutes kopen of online een route inplannen. Gaat fietsen niet meer zo goed? Kijk dan naar aanpas mogelijkheden, bv een elektrische fiets, driewieler, duofiets, tandem.

4. Trek er wandelend op uit Dat kan een flinke tocht zijn, maar ook een simpel blokje om.

4A. Niet zo goed in “doelloos” wandelen? Maak dan bv foto’s. Zoek paddenstoelen, herfstbladeren, vogelnestjes, kikkerdril, bloemen, spinnenwebben of insecten en zet ze op de foto.

4B. Ga je in de plaats van de natuur liever de stad in? Ga dan samen winkelen in jullie favoriete winkelstraat of bezoek de markt of een beurs. Zo loop je ongemerkt een heel stuk.

4C. Koop of leen een hond om uit te laten.Regelmatig een rondje lopen houd je fit. Kijk op oopoeh.nl. Op die website kunnen buurtbewoners aangeven of ze een oppas zoeken voor hun huisdier.

5. Ga tuinieren. Buiten is er altijd iets te doen. Grasmaaien, onkruid wieden, plantjes planten, bomen snoeien. Zet een stoel erbij neer om af en toe te gaan zitten en te kijken hoe mooi de tuin al wordt.

6. Sport samen. Wil je graag samen sporten of bewegen met andere mensen? Kijk dan welke activiteiten er in de buurt worden georganiseerd. Denk bijvoorbeeld aan (zit/senioren) gymnastiek, Nordic walking, (volks)dansen of zwemmen. Of zoek een maatje om samen te wandelen of te fietsen.

7. Begin de dag actief met ochtendgymnastiek
Ochtendgymnastiek is een goede vorm van lichaamsbeweging om de dag te beginnen. Kijk eens naar Nederland in Beweging. Hier laten ze dagelijks oefeningen zien. Het programma is om 9.15 uur op NPO1.

8. In een buurthuis of vereniging worden er ook vaak activiteiten georganiseerd. Bijvoorbeeld biljarten, darten, sjoelen, jeu de boules of koersbal.

9. Speel met (klein)kinderen. Kinderen zijn graag actief en altijd op zoek naar een speelmaatje. Onbewust brengen ze zo je naaste in beweging. Ideeën om samen te doen zijn: Ga voetballen of gooi een bal over, speel verstoppertje, ga naar het park om de eendjes te voeren, enz.

Welke tips ga jij toepassen?

Anoek Staphorst-Meijer (1983), woonachtig in Drenthe, geregistreerd partnerschap en moeder van een volwassen zoon. Passies crossfit, hardlopen, zwemmen, fitness, weightlifting, kortom veel sport. En ik houd van het leven dus ook van gezelligheid, uiteten, feestjes. Sinds 2012 heb ik CVS en fibromyalgie na een auto ongeluk en daardoor weet ik hoe belangrijk gezondheid en een goede balans in je leven is. Vandaar dat ik me heb laten omscholen tot gewichtsconsulent met specialisatie sportvoeding en supplementen en vitaliteitscoach io. en is mijn levensmotto: If you can dream it you can do it!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .