` HEALTH: Slaap - de ultieme vorm van ontspanning - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Slaap – de ultieme vorm van ontspanning

Dat de titel van deze blog niet voor iedereen opgaat, daar kan ik over meepraten. Een goede nachtrust is niet voor iedereen altijd weggelegd. Hoe je je slaap kunt verbeteren, daar kom ik een andere keer op terug. Maar wat gebeurt er eigenlijk als je slaapt en waar is het goed voor?

Slaap is de uitgelezen manier om uit te rusten. Tijdens de slaap herstellen we, verwerken we prikkels, worden er nieuwe verbanden in de hersenen gelegd en ruimen we op zodat we de volgende dag weer fris en fruitig kunnen opstaan. 

De slaap bestaat uit verschillende fases

Fase 1: inslapen

 Dit is de fase waarin je ogen dicht beginnen te vallen. Je bent niet wakker en je slaapt ook nog niet. Langzaam neemt de hersenactiviteit af. Deze fase duurt een paar minuten.

Fase 2: lichte slaap

Gedurende de lichte slaap, word je niet meer van iedere prikkel wakker. Als dat wel gebeurt, voel je je nog steeds moe. Deze fase duurt ongeveer een uur. Deze fase tussen waken en slapen in, kan erg ontspannend en herstellend zijn. Het is een fase waarin thetagolven gegenereerd worden. Deze zijn ook te stimuleren met bijvoorbeeld yoga nidra. 

Fase 3: de overgangsfase naar de diepe slaap

In de volgende 5 minuten val je steeds dieper in slaap. Je ademhaling wordt rustiger, je hartslag daalt en je spieren ontspannen. 

Fase 4: de diepe slaap

De diepe slaapt duurt ongeveer 20 minuten en zorgt voor lichamelijke rust. Je hersenen genereren nu deltagolven die herstel bevorderen. Wanneer je tijdens deze fase wakker wordt, weet je even niet waar je bent.  Als je nu wakker wordt, voel je je verward en heb je tijd nodig om je te realiseren waar je bent. 

De REM-slaap

Na de diepe slaap kom je in de REM-slaap. REM staat voor Rapid Eye Movement omdat de ogen tijdens deze fase de hele tijd bewegen. Je ademhaling en hartslag zijn in deze fase onregelmatig en je spieren zijn nu totaal ontspannen.  

In deze fase gebeurt het volgende:
– verwerking van gegevens
– informatie wordt in het langetermijngeheugen opgeslagen
– je droomt
– emotioneel herstel 

Al deze fases samen, maken een slaapcyclus. Je maakt er tijdens een nacht meer dan één. Tijdens een van mijn slapeloze nachten met mijn vriend naast me, ben ik hier eens op gaan letten. Daar heb ik veel van geleerd. Zo merkte ik op wanneer hij van de ene naar de andere fase ging door te letten op zijn ademhaling en dat hij meestal na een slaapcyclus van houding wisselde. Het was te donker om op zijn oogbewegingen te letten, maar even goed voelde ik het aan de energie wanneer hij in de REM slaap was beland. 

Ondanks mijn eigen slapeloze nachten zo nu en dan, rust ik wel voldoende uit. Dit omdat ik mezelf het een en ander eigen heb gemaakt, waardoor het voor mij toch mogelijk is om redelijk fris en fruitig op te staan. Deze deel ik graag een volgende keer met jou in de hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je zelf tips hebben of iets willen aanvullen of opmerken, dan hoor ik het graag; Zo leren we van elkaar en dat is in mijn beleving enorm welkom en waardevol. 

Hallo mooi mens! Mijn naam is Vera en graag deel ik hoe essentieel rust en ontspanning voor ons zijn voor een liefdevol, gelukkig, gezond leven. Hoe waardevol ons leven is, ontdekte ik toen ik met uitvalsverschijnselen in het ziekenhuis belandde. Vanaf toen ben ik een andere weg ingeslagen en ik neem je graag op reis om stapje voor stapje te ervaren hoe onder andere yin yoga, meditatie, ademwerk, voeding en meer een grote bijdrage leveren aan rust en ontspanning. Uit eigen ervaring met een deel oosterse wijsheid en een vleug wetenschap. Ik hoop je onderweg te mogen ontmoeten, liefdevolle en ontspannen groet, Vera

Post a Comment

Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .