Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Voedingshypes, heb jij er ook genoeg van?

Regelmatig lees ik op social media reacties op bepaalde sites in mijn vakgebied; voeding. Hele discussies die er ontstaan waar zelfs ook andere “professionals”  een duit in het zakje doen. Suikerarm, kokosolie, puur eten, koolhydraatarm, blue zone, enz. Daarom weet ik nu al tijdens het typen dat dit ook een discussie gaat opleveren, want ik ga namelijk zeggen: Er is niks wat je niet zou mogen eten om je gezondheid! Met als uitzondering natuurlijk mensen die bepaalde ziektes hebben, waardoor ze ergens op reageren. Zoals bijvoorbeeld iemand die een notenallergie heeft en een zak noten leeg gaat eten.

Waarom dit mijn mening is?

Iedereen heeft zijn eigen doel qua voeding, maar ook ieder mens is anders, dus er is nooit een eetpatroon wat je zo van iemand anders kunt overnemen en je hetzelfde resultaat oplevert. Denk maar eens aan een zusje van, zou het niet in de genen zitten dat mooie figuur? Of het blue zone dieet of wat voor ander buitenlands dieet? Zou het aan de voeding liggen of aan bijvoorbeeld hun kortere werkdagen, vroeger pensioen leeftijd, minder zorgen of…..

Alles wat je teveel doet is natuurlijk niet goed, maar anders om, wat je te weinig doet hoeft ook niet goed te zijn. Als je dus bepaalde voedingsgroepen gaat uitsluiten kun je tekorten krijgen en van de andere groepen misschien wel te veel. Balans is nog altijd het belangrijkste. Qua voeding zeg ik dus ook 80/20. 80 procent de dingen eten waar we allemaal van weten dat ze gezond zijn en 20 procent eten wat minder gezond is, maar wat je lekker vind. Het voordeel hiervan is dat je het ook gewoon vol kunt houden en het daardoor een leefstijl wordt.

Want zeg nu zelf iemand die roomboter wil eten, omdat dat puur en onbewerkt is. Ik denk dan meteen waar wil je die boter opsmeren, want brood is ook bewerkt! En je verbouwt je groente zeker in een kas met schone grond en geeft ze gedestilleerd  water?

Of iemand die geen koolhydraten en/of suiker eet? Respect, want bijna overal zit wel wat in. Ook in fruit en yoghurt zitten suikers en dan kom je dus ook weer op het verhaaltje te weinig variatie. Maar je mist vooral een grote vitamine bron.

Dit zie je ook bijvoorbeeld bij de krachtsporter, teveel eiwit (shakes), te weinig koolhydraten. Of ze eten elke dag: broccoli, kip, rijst elke dag, want dat is gezond. Nee dus, want dan mis je variatie en dan bouw je ook tekorten op.

En een E-nummertje op zijn tijd is best lekker. Als wortel ofzo. Niks mis mee. De fabrikant speelt er ondertussen alweer op in, de E-nummers, staan gewoon weer met hun normale lange naam op de verpakking.

Uiteraard is bovenstaande ook totaal niet slecht bedoelt en iets wat extreem misschien, maar meer bedoeld als denk eens na over wat je roept of een ander roept. Met social media kun je veel mensen bereiken, maar vooral de spannende en aangedikte verhalen zonder vermelding van bronnen (zie andere blog) of de “echte” meta analyse onderzoeken, zijn spannend, want eigenlijk is het gezond eten verhaal heel saai! Met misschien als gevolg dat er bepaalde mensen diep ongelukkig worden, omdat ze social media als voorbeeld nemen. En dus niet 24/7 zien wat iemand doet, dus ben jij die toffe blogger met dat perfecte lijf, dan daag ik jouw uit en plaats ook eens je 20% genieten op je pagina!

Anoek Staphorst-Meijer (1983), woonachtig in Drenthe, geregistreerd partnerschap en moeder van een volwassen zoon. Passies crossfit, hardlopen, zwemmen, fitness, weightlifting, kortom veel sport. En ik houd van het leven dus ook van gezelligheid, uiteten, feestjes. Sinds 2012 heb ik CVS en fibromyalgie na een auto ongeluk en daardoor weet ik hoe belangrijk gezondheid en een goede balans in je leven is. Vandaar dat ik me heb laten omscholen tot gewichtsconsulent met specialisatie sportvoeding en supplementen en vitaliteitscoach io. en is mijn levensmotto: If you can dream it you can do it!

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .