Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Waarom val ik niet af?

Afvallen, aankomen, spiermassa, chronisch ziek, chronisch vermoeid, veel sporten maar toch stil blijven staan in gewicht. Maar stabiel is goed! Ik ben zelf ondanks dat ik gewichtsconsulent ben niet heel dun, maar ben tevreden met hoe ik nu ben en ja er kan echt wel wat af maar het hoeft op dit moment even niet.  Ik heb andere doelen en daar heb ik alle energie bij nodig! Maar stel je doet super goed je best om af te vallen en je komt maar niet dichter bij je doel (dit kan gewicht of vetverlies zijn maar veel tips ook net zo goed voor spiermassa kweken).

Wat kan je gaan doen om weer een stap in de juiste richting te maken:

  1. Heb je je doel duidelijk op papier? Wanneer wil je dat bereikt hebben en wat wil je precies bereikt hebben? 0,5-1 KG per week is daarbij realistisch. Uit onderzoek blijkt dat als je een doel hebt je beter presteert.
  2. Doel te groot, deel hem op in subdoelen en vier elk doel met een beloning voor jezelf. Een nieuwe sportoutfit, een receptboek, een activity tracker, nieuwe kleding of gewoon een bloemetje of …… Dit zorgt dat het leuk blijft om met je doel bezig te zijn. En ook positiviteit zorgt ervoor dat je je doel makkelijker bereikt.
  3. Je hebt geen idee waar je mee bezig bent. Eet je voldoende en op het juiste moment voor jou doel en je beweegpatroon?
  4. Je eet stiekem toch eigenlijk te veel. Dit kan ook gewoon met gezond eten! Schrijf eens op wat je eet, want hoe saai het ook klinkt de energiebalans is nog steeds het belangrijkste bij afvallen. En ja 25 gram noten (5 walnoten….) zijn echt gezond maar wel 160 calorieën.
  5. Je hebt zo hard gesport dus je mag ook iets extra eten.  En gaat met je sportmaatjes lekker een borrel drinken en een pizza eten, Ja je verbrand inderdaad kcal met het sporten maar nee echt niet zoveel om dat te compenseren.
  6. Of je overschat je dagelijkse beweegpatroon. Ik beweeg heel veel, maar als je het gaat optellen valt het toch wel tegen hoeveel je beweegt. Het rondje door het park met de hond doe jij toch zittend op het bankje. Op je werk laat je de anderen voor je lopen. Grasmaaien kun je bijzitten, je neemt altijd de lift…..enzovoort
  7. Je drinkt je calorieën in de vorm van fris, alcohol, fruitsap, smoothies.
  8. Je hebt sport teveel, je hebt stress of je slaapt te weinig je lichaam maakt het stresshormoon cortisol aan. Dit zorgt ervoor dat eiwitten in je spieren worden omgezet tot afgifte van glucose (energie) aan het bloed. Een hogere cortisol zorgt dus ook voor een hongergevoel.  Zorg dus voor voldoende rust en slaap 8 uur aan 1 gesloten.

Dus plan van aanpak. Maak een goed plan, vraag goede hulp, gebruik je eigen gezonde verstand en doe niet mee aan hypes. Bedenk als je iets leest of hoort: Is het te mooi om waar te zijn? Dan is dat het meestal ook.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .