Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Waarom zou je meer collageen moeten toevoegen aan je voeding?

Collageen wordt voornamelijk geassocieerd met huidverjonging vanwege de vele collageen crèmes die er te koop zijn. Collageen heeft een grote invloed op ons lichaam en niet alleen om je huid jong te laten lijken. Lees verder over de vele voordelen die collageen heeft voor je gehele lichaam. En waaróm het vooral goed is om toe te voegen aan je voeding.

Wat is collageen?

Collageen is een eiwit dat je kunt vergelijken als lijm dat het lichaam bij elkaar houdt. Het woord collageen komt oorspronkelijk van het griekse woord ‘kólla’, wat lijm betekent. Het is het meest overvloedige eiwit wat bestaat in ons lichaam, ruim 30%. Vanaf je vijfentwintigste gaat je lichaam minder natuurlijke collageen aanmaken en ontstaan de eerste tekenen van ouderdom.

Waarin komt collageen voor?

Collageen (vezels) zitten vooral in de huid, pezen en gewrichtsbanden. Verder komt collageen voor in de botten, kraakbeen, bloedvaten, organen, ogen, darmen en wervels. Collageen is het eiwit dat de belangrijkste bouwsteen is van je lichaam en zorgt voor de samenhang en elasticiteit van o.a. kraakbeen, pezen, botten en de huid.

Een paar voordelen van collageen op een rij

Collageen, jouw fountain of youth

Naarmate we ouder worden, produceert ons lichaam minder collageen waardoor rimpels en slappe huid ontstaan.  
Er zijn onderzoeken gedaan dat wanneer je elke dag een bepaalde hoeveelheid collageen inneemt al binnen een maand een strakkere en gladdere huid met beter vochtgehalte hebt.

Collageen versterkt de botten, kraakbeen en gewrichten
Als we ouder worden, neemt ook hier het collageen in de botten en kraakbeen af en worden we bijvoorbeeld stijver, lopen we moeilijker. Uit onderzoeken is gebleken dat bij dagelijkse inname van collageen je gewrichtspijn afneemt en de kwaliteit van je leven verbetert.

Collageen verbetert je spijsvertering en vermindert ontstekingen
Collageen herstelt de darmwand. Collageen helpt onder andere bij het herstellen van een beschadigde darmwand of bij maagzuur  Collageen toevoegen helpt dit te herstellen omdat het de slijmvliezen herstelt.

Collageen verbetert je stemming en slaapgedrag
Een van de aminozuren is glycine, een neurostransmitter die kalmerende werking heeft en angst vermindert. Ook je mentale helderheid krijgt hierdoor een boost. Het is bewezen dat het je slaap verbetert en moeheid overdag tegengaat als gevolg van te weinig slaap.

Verbeteren van wondgenezing
Het is bewezen dat wanneer de collageen toename wordt verhoogd bij patiënten, een wond of zweer tot 2 keer zo snel geneest.

Welk voedsel met collageen is goed voor je?

Bot kluiven en bouillon
Het vlees op de botten dichtbij de ledematen is een fantastische bron van collageen. Dus afkluiven mag. Regelmatig bouillon trekken van botten van gezonde dieren is erg goed voor je. Maar niet iedereen heeft daar trek in, hieronder meerdere opties om collageen tot je te nemen.

Gelatine

Gelatine is makkelijk om te koken en je kunt het ook als poeder aanschaffen. Gelatine is een perfect toevoeging voor sauzen en dessert. Building blocks voor je lichaam om nieuwe collageen te vormen.

 

Gehydrolyseerd collageen poeder
Als je minder fan bent van het eten van gelatine of gekookt bot, dan kun je ook collageen poeder als supplement nemen. Dit kun je eenvoudig verwerken in een smoothie of met water innemen. Als je het wilt gebruiken om je huid te verbeteren, zoek dan een product met een hoog percentage type1 collageen gemixt met type 3. Als je wilt gaan voor gezonde gewrichten, neem dan type 2 collageen.

‘Gehydrolyseerd’ zorgt ervoor dat het collageen opgesplitst wordt in kleinere ketens van aminozuren, de peptiden. Daardoor is het makkelijk verteerbaar en wordt het snel opgenomen al in je dunne darm.

 

Verhoog je vitamin C inname
Voedsel waarin veel Vitamine C zit, ondersteunt het vormen van collageen. Veel vitamine C zit in: Sinaasappels, kale, paprika, spruiten, broccoli, aardbeien en meer. Denk ook aan tropisch fruit en groenten.

Dus voeg meer collageen toe aan je voedsel en ontdek de vele voordelen naast een jongere frisse huid. Wat is jouw favoriete manier om collageen te integreren in je eetpatroon?

Mijn naam is Brigitte Hermelijn wonend in Amsterdam en heb als doel zoveel mensen te inspireren met mijn blogs over health en lifestyle. Momenteel werk ik in de beauty branche. Daarnaast ben ik actief in sport en voeding en ben op spirituele ontdekkingstocht. Het geeft me groot plezier om op deze manier verbonden met jullie te zijn en dat ik mijn ervaringen vanuit mijn perspectief kan delen.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .