` HEALTH: Zo makkelijk is het om gebalanceerd te leven - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



HEALTH: Zo makkelijk is het om gebalanceerd te leven

Worden jullie al moe van de term ”gebalanceerd leven”. Je word er helemaal mee platgegooid. Ook ik zeg het met regelmaat. Ik leef ook in balans (of in ieder geval doe ik er mijn uiterste best voor). Maar wat maakt je levensstijl nou in balans? En wat “moet” je doen (of vooral niet doen) om een leven in balans vol te houden? Ik ben erin gedoken en ga het jullie in deze blog vertellen aan de hand van handige tips.

Allereerst, waarom is balans in ons leven nog zo belangrijk? Sommige zullen het onzin vinden, maar als we geen balans en matigheid toepassen in ons leven zullen we eerder op zoek gaan naar extremen. Ook is een gebrek aan balans niet goed voor onze gezondheid. Nu zal je denken. hoe zit dat dan? Nou als we teveel van iets nemen raken we vanzelf de controle kwijt. Kijk maar naar alcohol, druk, eten, roken. Een paar wijntjes per week kan niet zoveel kwaad (al is dat in mijn ogen al te veel) maar iedere dag 3 wijntjes drinken is niet goed voor de gezondheid. Een balans daarin vinden is dus heel belangrijk, dan maakt het namelijk niet zoveel uit als je een keer iets “verkeerds” eet. Wist je trouwens dat ook andere mensen er baat bij hebben als jij in balans bent en leeft. Zo zijn wij mensen niet tot last en kunnen we juist meer bijdragen. Ook is het bewezen dat mensen die in balans leven vaker krijgen waar ze behoefte aan het hebben in het leven. Al met al, balans is de sleutel tot succes en maakt vaak alles een stukje lichter. Het leuke is; het hoeft niet allemaal perfect te zijn. Maar hoe krijgen we dat dan allemaal voor elkaar? Ik geef je graag wat tips:

  • Neem nooit te veel. (drink, eet, werk met mate). Zorg dat je jezelf genoeg geeft om verzadigd te zijn, maar zorg er ook voor dat het niet TE veel wordt;
  • Neem ook niet te weinig. Bijvoorbeeld heel veel praten of veel te weinig zeggen is beide irritant;
  • Wees af en toe eens stil en ben tevreden met wat je hebt. Vaak is genoeg gewoon genoeg;
  • Stop voordat iets misgaat en probeer hier een gewoonte van te maken. Meer is niet altijd beter. Beter is wel altijd beter;
  • Een van de belangrijkste punten, en misschien ook wel het lastigste punt is zelfdiscipline. Vaak is dat juist iets wat veel mensen missen, we willen te veel, of we willen te weinig. kunnen anderen perfect motiveren, maar onszelf niet. Mocht dit een lastige zijn; ga hier dan aan werken;
  • Leer je eigen grenzen kennen en begin die grenzen ook aan te geven. Als je zelf weet tot waar je kunt gaan, ga daar dan iets onder zitten. Zo overschrijdt je je eigen grens dus nooit. Als er dingen zijn in je leven waarvan je weet dat dat altijd je grens overschrijdt is het verstandig om die te schrappen of eraan te gaan werken. Het is ook fijn als je leert aangeven bij anderen wat je grens is. Het is bijvoorbeeld totaal niet erg als je je baas op werk verteld dat iets te veel is. Of dat je een afspraak afzegt omdat je aan je max zit van de week. Als je je grenzen niet aangeeft zal deze door jezelf maar zeker ook door anderen heel vaak overschreden worden.

Naast ons bezig houden met het balans in ons leven mogen we ook de disbalans niet vergeten te benoemen. Wanneer is er disbalans? Als je teveel vraagt en verspilt. En daarnaast ook wanneer je je eigen behoeftes negeert en ontkent. Je geeft jezelf dus niet wat je nodig hebt. Dit in combinatie met alle tips weet ik zeker dat er meer ruimte komt voor balans in jullie leven.

Hoi, ik ben Isabelle en geboren in 1985. Ik werk fulltime als rental sales agent bij een autoverhuurbedrijf, maar eigenlijk werk ik fulltime aan mezelf. In 2015 heb ik een gastric bypass gehad, ben 60 kilo afgevallen, en vanaf dat moment is mijn lust en liefde voor leven pas echt begonnen. Ik schrijf over mijn gastric bypass, mooie plekjes van Nederland, reizen in het buitenland, gezond en lekker eten en mijn positieve levensstijl.

Post a Comment