` LIFESTYLE: 5 Tips voor de grote schoonmaak - Boost your Health

Member login

[wlm_loginform]

LIFESTYLE: 5 Tips voor de grote schoonmaak

De grote schoonmaak, het is iets waar we bijna allemaal in het voorjaar ineens heel veel zin in krijgen. Toch is het een klus die best om wat aandacht vraagt, zeker als je het gestructureerd wilt laten verlopen. Ikzelf ben dol op opruimen, organiseren, spullen weggooien, en ondertussen schoonmaken. Om deze reden denk ik dat ik je hele fijne tips kan geven om deze opruimwoede goed te laten verlopen. Lees je mee?

Tip 1 Niet alles tegelijk

Je wilt iets doen en je wilt het NU. Verleidelijk, maar totaal niet realistisch. Maak voor jezelf een todo lijstje met ruimtes of kasten die je zou willen gaan aanpakken en maak dus een onderverdeling.

Bijvoorbeeld:

Woonkamer:

– inbouwkast

– tv meubel

– dressoir

Zo doe je dit per ruimte. Dus ook voor de keuken, badkamers en slaapkamer en misschien wel home office. De overzichtelijkheid van een to do lijst zoals deze is prettig en je kunt veel sneller resultaat zien als je een klus kunt afvinken.

Tip 2 Wat wil je bereiken

Ga voor jezelf na wat je met de grote schoonmaak wilt bereiken. Gaat het puur om het schoonmaken van heel je huis inclusief alle kasten van binnen en van buiten of wil je ook spullen weggeven/verkopen of weggooien? In het eerste geval haal je alles uit de kasten en lades, maak je het object schoon en leg je alles (waarschijnlijk in een iets nettere vorm weer terug).

Ik raad altijd aan, dat als je je spullen toch in je handen heb er direct kritisch naar te kijken. Soms kom je dingen tegen die je al jaren niet hebt vastgepakt, zijn ze dan echt wel zo essentieel? Zet bij het opruimen dan ook altijd 2 dozen en een vuilniszak neer zodat je een onderverdeling kunt maken tussen weggeven aan bijvoorbeeld de kringloop, verkopen op een marktplaats en weggooien in de container. Is de doos van weggeven vol breng hem dan ook direct weg zodat je niet in de verleiding komt om er alsnog dingen uit te pakken.

Tip 3 Alles schoonmaken

Per ruimte en onderdeel maak je alles schoon.Als je toch een kast leeg trekt, zorg dan dat je de binnenkant lekker met een sopje afneemt en dat je altijd een stofdoek en vochtige doek hebt klaarliggen om alles wat je terugzet even af te nemen. Zo weet je dat alles weer spik en span is. Heb je een kast of lade met papierwerk? Spray deze als die leeg is even in met een zilvervisjes spray. Deze kleine beestjes zijn dol op warme ruimte en papier en zo voorkom je dat ze aan je eigendommen knabbelen.

Tip 4 De kinderkamers

Een ruimte van een ander opruimen en schoonmaken is één ding, maar dingen weggooien van een ander is een ander verhaal. Wat voor jou geen waarde heeft kan voor een ander veel betekenen. Betrek je kinderen dan ook altijd bij het opruimen en weggooien van zijn/haar spullen. Een kind met minder spullen en een prikkelarme kamer is vaak rustiger en creatiever. Daarnaast ontdekken ze ineens weer speelgoed waarvan ze niet meer wisten dat ze ze hadden. Doe speelgoed weg waar ze te groot voor geworden zijn of waar ze er heel veel van hebben (knuffels is vaak zo een ding). Kies een goed doel uit waar dit speelgoed naartoe zou kunnen en leg dit ook uit aan je kind, Wat houd het goede doel in en wat betekent dit voor andere kindjes. Zo laat je je kind echt voelen dat het waardevol is wat hij/zij doet. Het mooiste is om het dan ook samen weg te brengen.

Tip 5 De datum checker

Leuk hoor, al dat opruimen en schoonmaken, maar check je ook wel de datum? Als je aan je keuken en badkamer toe bent is dit een must! Check de houdbaarheidsdatum van bijvoorbeeld je kruiden en de sausjes in de koeling. Ik durf te wedden dat je schrikt van wat je ervan kunt weggooien. Gooi je iets weg wat je normaal veel gebruikt, schrijf het dan direct op je boodschappenbriefje van die week. Zo vergeet je het nooit. 

In de badkamer is dit ook erg belangrijk. Alle potjes, shampoos, tubes en noem maar op; zodra het open is, is het vaak maximaal 6 – 12 maanden houdbaar. Soms zijn het producten die je sporadisch gebruikt waarvan je zeker weet dat het niet meer goed is. Mijn tip. Maak je een nieuw product over, zet er dan met een permanent markeerstift een datum op. Zo kun je makkelijk bij een volgende cleanout zien of je het nog kunt bewaren of dat het in de prullenbak gegooid kan worden.

Ik hoop dat deze tips je op weg hebben geholpen naar een goede gestructureerde grote schoonmaak. Het is zo fijn om opgeruimd te beginnen. Want; opgeruimd huis, opgeruimd brein!

Hoi, ik ben Isabelle en geboren in 1985. Ik werk fulltime als rental sales agent bij een autoverhuurbedrijf, maar eigenlijk werk ik fulltime aan mezelf. In 2015 heb ik een gastric bypass gehad, ben 60 kilo afgevallen, en vanaf dat moment is mijn lust en liefde voor leven pas echt begonnen. Ik schrijf over mijn gastric bypass, mooie plekjes van Nederland, reizen in het buitenland, gezond en lekker eten en mijn positieve levensstijl.

Post a Comment