Member login

Username
Password

» Lost your Password?



5 tips telefoon detox

LIFESTYLE: 5 x Handige tips voor een telefoon detox

Heb jij wel een gekeken hoeveel uur je per dag op je telefoon zit? Er zijn speciale apps die dat kunnen registreren. Ook ik heb dat wel eens gecheckt, en ik moet zeggen dat ik er niet heel blij van werd. Op de dagen dat ik thuiswerk zit ik gemiddeld 4.5 uur – 5.5 uur op mijn mobiel en op de dagen dat ik op kantoor werk ligt dit tussen de 3 uur en de 4 uur. Bizar veel. Wat een hoop verloren tijd die wij anders zouden kunnen besteden. Daarom is het ook zo goed om eens in de zoveel tijd eens even een goede telefoon detox te houden. Hoe? Ik geef je tips!

Het “probleem” van deze tijd is dat we werkelijk alles op onze mobiele telefoon doen, en de mobieltjes worden natuurlijk ook steeds geavanceerder waardoor ze bijna onmisbaar zijn. Van het checken van het weer, tot eten bestellen. Van het contact onderhouden met vrienden via whatsapp, tot het spelen van verslavende spelletjes waar je niet meer mee kunt stoppen. We luisteren muziek via de mobiel en checken er onze sociale media kanalen. Dit gaat 24/7 zo door en hebben al snel “last” van fomo (the fear of missing out), als we niet snel genoeg die ene post van die ene vriendin kunnen zien. Maar besef je wel waar je eigenlijk mee bezig bent? Gezond gedrag is het niet, en ik doe er met regelmaat net zo hard aan mee.

Ook de straling lijkt een hekel punt te zijn nu de 5G om de hoek komt kijken. Het is daarom van belang dat je goede Iphone hoesjes gebruikt en je telefoon niet te dichtbij je slaapplek legt. Zo heb je twee vliegen in één klap en kun je naast het verminderen van je gebruik op social media ook de straling verminderen.

Dan zit er dus maar 1 ding op, het houden van een telefoon detox. Ik ga je een paar tips geven die je hierbij al kunnen helpen:

  • Allereerst een hele simpele, ontdoe je telefoon van apps die je bijna niet gebruikt. Zo heb je minder afleiding mocht je wel op je telefoon zit te zoeken naar “iets”
  • Loop in je telefoon alle apps langs die je hebt en zet hiervan de meldingen uit. Zo ontvang je geen notificaties meer en word je niet meer getriggerd om direct op dat moment te gaan kijken wat het is.
  • Herken je dat, al die whatsapp berichten die binnenkomen op je telefoon en dat je dan direct wilt kijken van wie het is. Via de instelling van de whatsapp (in een gesprek met iemand) kun je de berichten van hem/haar dempen. Dit kan voor 8 uur, voor een week of voor een heel jaar). Zo hoor je geen berichten meer binnenkomen maar kan je aan het einde van de dag kijken of je nog wat ontvangen hebt.
  • Spreek je met iemand af, heb dan de regel dat de telefoon in je tas blijft, of dat je de telefoon buiten handbereik legt. Zo kom je niet in de verleiding om tussentijds te checken en heb je echt even aandacht voor de persoon met wie je bent.
  • We willen altijd en overal bereikbaar zijn. Ook op werk. Geef daarom de mensen die belangrijk zijn in je leven het telefoonnummer / emailadres van je werk. Mocht er nood aan de man zijn ben je toch bereikbaar, maar op deze manier kan je ook eens je telefoon thuis laten.

Maar natuurlijk zijn er nog meer kleine dingen die je zou kunnen doorvoeren. Wat dacht je van je geluid van je telefoon altijd op stil zetten, je telefoon bewust thuislaten als je op pad gaat of jezelf aanleren niet gelijk op je telefoon te kijken als je een melding binnenkrijgt. Wat doe jij om minder schermtijd te krijgen?

Hoi, ik ben Isabelle en geboren in 1985. Ik werk fulltime als rental sales agent bij een autoverhuurbedrijf, maar eigenlijk werk ik fulltime aan mezelf. In 2015 heb ik een gastric bypass gehad, ben 60 kilo afgevallen, en vanaf dat moment is mijn lust en liefde voor leven pas echt begonnen. Ik schrijf over mijn gastric bypass, mooie plekjes van Nederland, reizen in het buitenland, gezond en lekker eten en mijn positieve levensstijl.

Post a Comment

Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .