Member login

Username
Password

» Lost your Password?



LIFESTYLE: De opkomst van de elektrische fiets

Het stoffige imago van de e-bike is helemaal verdwenen. Waar voorheen alleen de typische “ANWB stellen” op de snelle fiets reden, zie ik nu ook de zaken vrouwen en mannen met aktetassen door de Haagse stad fietsen sjezen. En niet alleen volwassenen zie ik gebruik maken van de elektrische fiets. Ook kinderen schamen zich niet meer om hun stationsfiets in te ruilen voor de veel snellere variant. Maar hoe gezond is een e-bike nou eigenlijk? En wat zou de reden voor jou kunnen zijn om over te stappen op deze snelle tweewieler? Ik vertel het jullie, lees je mee?

De vraag “heb je zelf een e-bike?” kan ik heel snel beantwoorden. Het antwoord is nee. Persoonlijk heb ik het nooit nodig gevonden een elektrische fiets aan te schaffen. Ik woon en werk heel dicht bij elkaar. De bus, tram en trein zijn op loopafstand en ik heb een goede gezondheid. De gezondheid was in eerste instantie voor heel veel mensen de reden om een e-bike aan te schaffen. Je zag ze dan ook veel bij ouderen of mensen met een beperking. Je kunt namelijk veel langere afstanden afleggen zonder hard te hoeven trappen. Dit betekent dat het minder belastend is voor de knieën en dat het met een slechte conditie ook makkelijker vol te houden is.

Maar dan is er direct de vraag, hoe gezond is een e-bike? Als je weinig moeite hoeft te doen om vooruit te komen, heeft dat dan wel effect?  Het antwoord is JA! Fietsen loont sowieso. Natuurlijk beweeg je op een gewone fiets intensiever en verbrand je meer calorieën, maar het is een veel beter alternatief dan de auto of scooter. Het was namelijk zo dat veel mensen de fiets lieten staan, omdat gezondheid het niet toeliet, of de afstand naar werk toch te ver weg was. Ze pakten dan toch maar de auto of het openbaar vervoer. Na een studie van het onderzoeksinstituut TNO blijkt dat de mate van fitheid en gezondheid van mensen die de auto vervangen door een e-bike voor het woon-werk verkeer toeneemt. TNO testte dit 1 jaar lang onder mensen met een gemiddelde leeftijd van 49 jaar die gemiddeld 5 km van hun werk woonde en altijd met de auto gingen. Allereerst nam het autogebruik drastisch af en maakten de deelnemers na enige twijfel heel veel gebruik van hun e-bike. Maar het belangrijkste wat uit het onderzoek kwam is dat onder alle deelnemers voor de proef maar 47 % aan de beweegnorm voldeed en tijdens de proef werd dit 93%. Deze getallen liegen er niet om.

Een e-bike is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ook kinderen zie je er steeds meer op rondrijden. Ideaal voor als je een lange rit naar school te gaan hebt iedere dag. Zo houd je je kinderen toch sportief en bewegend. Ik kan dat alleen maar aanmoedigen.

Maar ik hoor jullie denken, die e-bikes zijn toch echt mega duur? Dat waren ze voorheen wel. Maar doordat het een steeds populairder vervoermiddel wordt worden de prijzen voor een stalen ros steeds betaalbaarder. Tegenwoordig zou je al een e-bike kunnen aanschaffen voor € 899,-! Ik denk oprecht dat dat het geld dubbel en dwars waard is, als dit ervoor zorgt dat je vaker je fiets pakt en dus automatisch actiever zult worden.

Ik ben erg benieuwd? Hebben jullie al een e-bike of denken jullie er wel eens over na er eentje aan te schaffen?

Hoi, ik ben Isabelle en geboren in 1985. Ik werk fulltime als rental sales agent bij een autoverhuurbedrijf, maar eigenlijk werk ik fulltime aan mezelf. In 2015 heb ik een gastric bypass gehad, ben 60 kilo afgevallen, en vanaf dat moment is mijn lust en liefde voor leven pas echt begonnen. Ik schrijf over mijn gastric bypass, mooie plekjes van Nederland, reizen in het buitenland, gezond en lekker eten en mijn positieve levensstijl.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .