Member login

Username
Password

» Lost your Password?



Waar of niet waar: Je metabolisme wordt langzamer als je afvalt

Je bent bezig met een gezondere levensstijl en bent al flink wat afgevallen. Maar naarmate je meer kilo’s kwijtraakt, merk je dat je steeds minder snel gewicht verliest. Voor je in paniek raakt: het is erg lastig te voorspellen hoe traag je metabolisme wordt en hoe lang dit duurt. Bedenk ook: een snel of traag metabolisme wordt deels genetisch bepaald. Ieder lichaam reageert weer anders, ook op gewichtsverlies. Hoe zit het precies met het metabolisme en hoe kun je je metabolisme boosten?

Wat zeggen experts?

Wetenschappelijk bewijs voor een vertraagd metabolisme geeft geen eenduidig antwoord. Waar het ene onderzoek laat zien dat het metabolisme bij mensen die veel afvallen extreem vertraagd en nooit meer hetzelfde wordt, is dat bij het andere onderzoek totaal niet het geval.

Snel afvallen

Sommige experts beweren dat het te maken heeft met hoe snel je gewicht verliest. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die in korte tijd veel afvallen, een vertraagd metabolisme ervaren. Dit is echter niets minder dan een natuurlijke reactie van jouw lichaam: wanneer je plotseling extreem met je gewicht bezig bent (door bijvoorbeeld de helft minder calorieën tot je te nemen of obsessief te gaan sporten), kan je lichaam in de ‘overlevingsstand’ raken. Je lichaam probeert in dat geval de energie die je uit calorieën haalt vast te houden, door de calorieën minder snel te verbranden.

Advies bij afvallen

Wat er op wetenschappelijk gebied ook wordt gezegd, het is belangrijk dat je het volgende onthoudt: het is beter en duurzamer om op een langzame manier af te vallen dan een plotseling ‘crashdiet’ te volgen. Natuurlijk wil je morgen meteen resultaat zien. Maar is dat vol te houden op de lange termijn? Op een trage manier gewicht verliezen is realistischer, langer vol te houden en zorgt ervoor dat je er naast een gezond gewicht ook een gezondere levensstijl op nahoudt. Daar hoort niet alleen afvallen bij, maar ook voldoende beweging, genoeg water drinken en een goede nachtrust.

Je metabolisme boosten

Wat wel kan: je metabolisme op een natuurlijke manier boosten door de volgende tips toe te passen.

  1. Vervang je ontbijt af en toe door een groene smoothie of groente sap. Dit helpt je lichaam ontgiften waardoor je lichaam beter in staat is om vet te verbranden.
  2. Omega 3-vetzuren. Zorg dat je voldoende voedingsmiddelen in je eetpatroon verwerkt met omega 3-vetzuren. Vette vissoorten (haring, makreel, zalm, sardientjes), noten, zaden en oliën bevatten veel omega 3-vetzuren. Deze vetzuren reguleren je metabolisme.
  3. Meer sporten? Focus je met name op krachttraining om aan je spieropbouw te werken. Getrainde spieren verbranden meer vet, ook wanneer je niet aan het sporten bent.
  4. Skip transvetten. Transvetten vertragen je metabolisme en kun je met name vinden in bewerkt voedsel. Bijvoorbeeld chips, avondeten uit pakjes en zakjes, snoep, gebak of ‘light’-versies van producten. Het is sowieso aan te raden om zo natuurlijk mogelijk te eten.

Pas jij al één (of meerdere) van bovenstaande tip(s) toe?

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .