` MIND: 3 Tips om hoopvol te zijn, ook als is het ontzettend moeilijk - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



MIND: 3 Tips om hoopvol te zijn, ook als is het ontzettend moeilijk

We leven momenteel in roerige tijden en veel mensen worstelen dan ook met hoopvol te zijn. We weten dat het er in de toekomst beter uitziet, maar niet wanneer dit nu eindelijk eens gaat gebeuren. Wij geven je 3 handige tips om hiermee om te gaan en de veerkracht en positiviteit vast te houden en hoopvol te blijven voor de toekomst. Lees je mee?

Erken dat je niet hoopvol bent

Ja, het is aardig en nuttig om te leren hoopvol te zijn. Maar hoe zit het nu als alles voelt alsof het om ons heen instort? Sommige mensen zijn gewoon van nature optimistisch – zelfs in een situatie als deze. Maar over het algemeen is veerkracht iets dat wordt geleerd – eerst door onze ervaringen in de kindertijd, mogelijk, en later als we door de onvermijdelijke uitdagingen van het leven gaan. Als je iemand bent die het moeilijk vindt of zich zelfs dom voelt om nu optimistisch te zijn, weet dan dat hoop niet noodzakelijkerwijs betekent dat je denkt dat alles altijd geweldig zal zijn. Hoopvol zijn hoeft niet te gaan over het zoeken naar de positieve kant of onszelf voor de gek te houden door te denken dat alles goed komt. Hoop is eigenlijk gewoon een (realistische) verwachting dat er iets goeds zal gebeuren – en dat je er enige controle over hebt. Voor sommige mensen is het misschien moeilijk om hoopvol te zijn, omdat ze geen bron van hoop hebben waarop ze onmiddellijk kunnen wijzen. In deze gevallen is het handig om een overzicht te maken en jezelf af te vragen welke bronnen van hoop je in je omgeving terug kunt vinden. Denk bijvoorbeeld aan je moeder of een goede vriend – wat geeft hen hoop? Kun je dat met ze delen of hoop krijgen via hen? Of is er iet waar je echt gepassioneerd over bent en waar je een gevoel van optimisme uit kunt putten? Schrijf dit op of maak een mooie collage van tijdschriften om het zo meer in beeld te krijgen.

Houd de routine van zelfzorg vast

Het is heel belangrijk om in deze tijd jezelf vast te houden aan een goede routine van zelfzorg. Dat is de basis, want als je niet goed voor jezelf zorgt, dan kan dit ook niet voor anderen. Zoek wat jou gelukkig maakt, train thuis of ga er lekker op uit om te wandelen. Sleep jezelf niet iedere dag in een joggingsbroek, maar trek iets aan waarin jij je happy voelt. Zorg dat je kiest voor gezonde voeding, daar wordt je lijf ook happy van! Zorg voor een vast ritme van slapen en wakker worden, poets je tanden op vaste tijden, maak alvast je maaltijden en bel regelmatig mensen op die je lief hebt. Vast ritme geeft je handvatten in deze onzekere tijd en helpen je je mentale welzijn op peil te houden.

Probeer negatieve denkpatronen om te buigen naar neutrale of positieve denkpatronen

Als je hoopvol probeert te zijn en merkt dat het op dit moment gewoon te moeilijk is, probeer dan dichtbij jezelf te blijven en probeer die negatieve denkpatronen opnieuw te kaderen. Bijvoorbeeld door te kijken wat het is dat je zo negatief denkt, komt het voort uit angst, boosheid of onzekerheid. En waarom voel je je op dit moment zo? Probeer jezelf zo goed mogelijk te verwoorden, schrijf het op en kijk of je dit om kunt buigen naar een neutrale of positieve denkwijze. Probeer te kijken naar wat je graag zou willen en/of wensen en schrijf dit uitgebreid op. Maak een lijst met de dingen die je graag zou willen of waar jij gelukkig van wordt. Kijk of je een aantal van die dingen op kunt pakken om weer wat meer vreugde te voelen. Denk bijvoorbeeld aan heerlijk dansen in de woonkamer op je favoriete muziek, je huisdieren knuffelen, een liefdevol iemand spreken, rust en ruimte creĆ«ren in je huis door op te ruimen, je favoriete maaltijd te maken, een wandeling maken in de natuur, even hard huilen met een deken op de bank om zo in contact te komen met je lichaam en geest. Maak jouw lijstje en doe regelmatig iets waar jij gelukkiger en hoopvoller van wordt. En onthoud altijd dit “Ook dit gaat weer voorbij!” en leg niet te hoge eisen op bij jezelf om positief te denken. Van negatief naar neutraal denken is ook al voldoende. Vraag hulp als het te overweldigend voor je wordt en wees niet bang wat anderen van je denken of vinden. Jij bent belangrijk en mag er zijn!

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment