` MIND: 5 Supergoede tips om minder ongeduldig te zijn - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



MIND: 5 Supergoede tips om minder ongeduldig te zijn

Tegenwoordig is tijd geld en zitten we niet te wachten op dat getreuzel van iedereen. Je merkt het aan korte lontjes in het verkeer, maar ook in opvoeding, in je sociale kring en op het werk. Nu houd ik zelf ook van doorpakken en vind het vaak zonde van mijn tijd om te wachten op iets waarvan ik niet weet of het belangrijk genoeg is. Toch heb ik geleerd om mezelf in het verkeer, tijdens de opvoeding, als ik onderweg ben of in mijn sociale omgeving wat gas terug te geven. Ja, zelfs als sommige mij op de proef stellen. Hoe ik dat gedaan hebt? Dat vertel ik je door middel van 5 supertips die ik zelf ook toepas in mijn dagelijks leven. Lees je mee?

Let op je ademhaling

Soms ga je te snel in de verdediging als iemand iets ergens van vindt en jij iets nu wilt oppakken. Let daarom eens op je ademhaling. Soms staat iemand voor mij in de winkel en heeft die persoon veel vragen waardoor het langer duurt dan normaal. Soms denk ik dan ook weleens van moet dat nu? Maar dan probeer ik even goed op mijn ademhaling te letten of in te leven in de persoon voor mij waardoor het allemaal wat afvlakt in mijn ongeduldigheid. Ademhaling is echt heel fijn als je te veel prikkels of emoties ervaart en deze niet op dat moment wilt of kunt ervaren.

Tel tot 20

Met 2 pittige kinderen die ook zorgekindjes zijn vraagt dit om een aparte aanpak. Echter geloof ik dat iedereen in de opvoeding weleens te snel boos is geworden of even hun dag niet had. Dat is normaal. Echter ervaar ik soms heel veel drukte, maken ze ruzie of luisteren ze gewoon niet naar wat ik zeg. Dan probeer ik de rust te bewaren, even echt contact te maken of het even te laten zoals het is en daarna even erop terug te komen. Dit zorgt ervoor dat ik ook rustig kan blijven en niet te veel van hun verwacht terwijl hun dit niet altijd waar kunnen maken. Daarom is het belangrijk om even tot 20 te tellen en daarna weer even aangeeft wat wel of niet kan en waarom. 

Zorg voor afleiding

Soms kan iets je raken of doen ontploffen, terwijl je weet dat het niet per definitie ligt aan de andere persoon of dat moment. Je hebt bijvoorbeeld een drukke dag gehad of zit met andere problemen in je hoofd en hebt geen zin en tijd om ook daar nog iets mee te doen. Zorg ervoor dat je aangeeft dat je er op een later moment op terug komt en ga even iets doen waar je blij van wordt of energie van krijgt om weer op te laden. Zo voorkom je dat je met je korte lontje tegenover iemand staat die het goed bedoeld maar waar jij op dat moment niets mee kan of wilt doen. Afleiding kan je daarom helpen om dat korte lontje (opvliegende gevoel) los te laten en even tot jezelf te komen. 

Ga even uit de situatie

Soms is het goed om even uit de situatie te gaan en niet gelijk te reageren als je ongeduldig bent of snel last hebt van een kort lontje. Ga even uit de situatie en kijk er later opnieuw naar en reageer als je rustiger bent. Dit voorkomt lastige situaties of conflicten en zorgt voor de juiste balans.

Kies bewust om dingen zelf op te pakken

Soms is het beter om zelf dingen op te pakken. Zo voorkom je dat je geïrriteerd bent of ongeduldig wordt als een ander het zou oppakken en het daardoor weer langer duurt of niet goed doet. Natuurlijk is het goed om dingen los te laten of een ander dingen dingen te laten oppakken, maar als je je geprikkeld en ongeduldig bent kan dit averechts werken en juist meer problemen geven. Soms is het dus fijn om zelf dingen op te pakken, maar op de goede momenten wel andere mensen dingen te laten doen. Dit geldt in je gezinsleven, met vriendschappen en als collega’s. Vaak als je goed op elkaar ingewerkt (of afgestemd) bent, kun je dit heel goed aanvoelen en loopt het als vanzelf.

Ben jij ook (weleens) ongeduldig? Ga jij deze tip(s) ook toepassen?

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment