` MIND: 5 Tips om beter je grenzen aan te geven - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



MIND: 5 Tips om beter je grenzen aan te geven

Herken je dit? Je hebt net een belangrijk gesprek achter de rug en beseft je nu eigenlijk pas dat je je grens niet hebt durven aangeven. Of het nou een werkoverleg was of een discussie met je partner, het idee dat er over je heen gelopen wordt voelt nooit goed. Ik ga je daarom 5 tips geven waarmee je voortaan beter je grenzen kunt aangeven.

Weet dat grenzen stellen iets goeds is.

Voordat je jezelf gaat trainen op het gebied van grenzen stellen is het belangrijk dat je beseft dat het aangeven van je grenzen een goed iets is. Sterker nog, ik zou het stellen van grenzen zelfs een basisvaardigheid durven noemen die ieder mens zou moeten bezitte

Mensen die over zich heen laten lopen hebben daar niet alleen zichzelf mee, maar ook de omgeving. Zij weten hierdoor namelijk ook niet waar ze aan toe zijn. Veel vrouwen voelen zich echter bezwaard als ze hun grens aangeven en doen het daarom maar niet. Al helpen ze daar eigenlijk niemand mee. Besef dus dat het stellen van grenzen niet egoïstisch is en weet dat ook jij het vaker mag doen.

Besef dat grenzen stellen op alle vlakken van je leven belangrijk is.

Er zijn mensen die denken ‘’ach, ik laat op mijn werk soms over me heen lopen, maar ik zit er eigenlijk niet zo mee. Ik krijg tenslotte toch gewoon betaald.’’ Ze realiseren zich hierbij echter niet dat het stellen van grenzen op zo’n beetje ieder vlak van je leven terugkomt. Je krijgt er niet alleen op je werk mee te maken, maar bijvoorbeeld ook in je relatie. En zelfs tijdens het opvoeden van je kind. Onderschat dit dus niet.

Het is daarom belangrijk dat je beseft dat grenzen stellen belangrijk het waard is om in te investeren. Niet alleen voor voor je carrière, maar ook andere dingen in het leven. Het kan in het begin even spannend zijn, maar zal uiteindelijk de kwaliteit van je leven aanzienlijk vergroten.

Ken je grenzen.

Een ander belangrijk ding om te weten is waar je grenzen liggen. Want je kunt tenslotte niets verdedigen waarvan je niet weet wat het is. Probeer daarom voor jezelf concreet te hebben wat je wel en niet wilt in het leven.

Hoe je dit precies doet? Dat kan op meerdere manieren. Zo kun je een pen pakken en noteren hoe jij vindt dat anderen je zouden moeten behandelen. Een andere optie is om de komende tijd extra te gaan opletten in sociale situaties. Hoe vind je dat mensen met jou omgaan? Ben je tevreden met de manier waarop je partner tegen je praat? Wat vind je van het gedrag dat je collega’s tegenover elkaar vertonen? Het observeren van anderen kan ervoor zorgen dat je een betere inschatting kunt maken van wat je wel en niet wilt.

Ga het proberen.

Als je voor jezelf duidelijk hebt wat je wel en niet wilt dan is het belangrijk om dat aan de wereld te gaan vertellen. Hiermee bedoel ik dat je actief je grenzen aan aangeven. Weet je dat er een situatie aan zit te komen waarin je wellicht voor jezelf moet opkomen? Zorg dan dat je goed voorbereidt bent en maak indien nodig je grens kenbaar!

Blijf oefenen.

Hoe goed je de tips ook uitvoert, de kans blijft aanwezig dat het af en toe niet lukt om je grens goed genoeg aan te geven. Dit is overkomt iedereen weleens, dus laat je hierdoor vooral niet ontmoedigen. Wel is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je blijft oefenen. Want hoe vaker je oefent met het stellen van grenzen, hoe minder eng het zal worden. Het hele proces kan enkele weken (of maanden) kosten, maar dit zal het zeker waard zijn.

Post a Comment