Member login

Username
Password

» Lost your Password?



MIND: 5 Tips om jezelf te blijven in een wereld vol met prikkels

Om mij heen zie ik steeds meer mensen die worden geleefd in plaats van die voluit leven. Prikkels spelen hierbij een grote rol, denk hierbij aan social media, alle beeldschermen, drukte op straat en in het verkeer, plaatsen waar veel mensen zijn zoals restaurants, een festival of een drukke club. Maar wat als je niet meer loskomt van alle drukte en wordt geleefd door je mobiele telefoon, je sociale leven, je drukke gezin, een overvolle agenda en weinig nachtrust. En wat gebeurd er als dit te lang doorgaat, wellicht kan je het al raden want dan ben je overspannen, heb je een burn-out of een bijnieruitputting in het verschiet liggen. Ik heb in het verleden ook een burn-out en een bijnieruitputting gehad en herken de signalen gelukkig vroegtijdig en grijp dan voldoende in om dit niet nogmaals te laten gebeuren. Daarom heb ik een aantal handig en praktische tips om gewoon jezelf te blijven, echter met veel meer prikkels en meer ontspanning!

Verminder contact met social media en beeldschermen

We leven in een wereld die zich tegenwoordig veelal online afspeelt, maar vergeten dan vaak dat daarbuiten het “echte” contact ligt. Laat daarom social media even achterwege en ga voor een goed boek, een heerlijke wandeling of een afspraak met een vriendin. Daar knap je van op! Maar dat afkicken schijnt ook nog vaak lastig te zijn, stel daarom iedere dag een periode in waarbij je wel op social media of op beeldschermen mag werken, contact mag zoeken en dingen mag plaatsen. Ik hanteer dit ook met een eigen bedrijf en zit iedere dag maximaal 1,5 uur op social media. Soms ben ik wel online, maar ga ik er niet meer op kijken en dat kan ook al rust geven.

Slaap met aandacht

Hoe vaak ik het wel niet om mij heen hoor dat ze allemaal nog heerlijk in bed liggen te kijken of ze een berichtje hebben ontvangen of op social media berichten plaatsen en kijken wat anderen allemaal bezig houdt. Natuurlijk is dat weleens leuk, maar als je heel moe bent helpt het niet om nog even naar een beeldscherm te turen. Het is eigenlijk heel slecht en houd je uit je slaap, ik heb gemerkt dat als ik er weleens op zit dat ik zo 2 uur verder ben en nog niets spannends heb gezien. Nu doe ik vaak mijn telefoon uit als ik ga slapen of op de stil stand, zodat ik echt toekom aan mijn nachtrust. Bovendien zijn mijn 2 kinderen mijn wekker, dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Vermijd af en toe de drukte

Vroeger vond ik het zo vervelend als ik in de spits met openbaar vervoer naar huis moest. Allemaal opgepropt of mensen die te dichtbij komen of soms zelfs zwetend naast je kwamen te staan. Ook drukke festivals, uitgaan in drukke clubs, te veel afspraken, te druk winkelcentrum of andere plekken waar te veel mensen komen kunnen op den duur te veel prikkels geven. Daarom is het fijn om in ieder geval 1 dag per week echt voor jezelf te houden, een dag waarop je even tot rust komt, de dingen doet die je leuk vindt en even kunt bijkomen van alle drukke afspraken die geweest zijn of nog gaan komen. Ik kan dan ook met recht zeggen dat ik me-time heel erg fijn vindt en dat dit vooral met kinderen niet veel voorkomt ๐Ÿ˜‰ Maak tijd voor jezelf en zeg desnoods wat afspraken af als je jezelf niet fijn voelt of merkt dat alles even te veel wordt.

Wordt 1 met de natuur

Merk jij ook als je aan het wandelen bent in de natuur, dat je dieper adem haalt, er meer rust in je hoofd komt en je even je gedachten kunt verzetten? Dat is de kracht van de natuur. Het geeft je extra zuurstof, je bent volledig op jezelf aangewezen en kunt dingen weer helder in je hoofd krijgen. Het zorgt voor rust en de prikkels zijn ver te vinden, tenzij je weer constant op je telefoon gaat kijken ๐Ÿ˜‰ Ga vaker lekker even buiten de natuur in, ga wandelen in het park, uitwaaien op het strand of geniet van een boswandeling.

Maak “echt”contact

Merk je dat je langs elkaar leeft in de relatie, dat je alleen maar moeder bent of dat je je vriendinnen alleen maar spreekt via de whatsapp? Dan is er zeker werk aan de winkel. Maak “echt” contact en spreek af wanneer jullie je telefoon gebruiken, verban deze tijdens het eten en ga zo het gesprek aan of verban deze uit de slaapkamer om zo weer dichter tegen elkaar aan te kruipen. Spreek in het “echt” af met je vriendinnen ( ja, ook al is het veel te lang geleden!) en maak connectie met de mensen om je heen waar je om geeft. Het is zo belangrijk, maar ik zie dagelijks mensen samen wandelen en alleen maar op hun mobiel staren en het gesprek omzeilen of niet aangaan, dat is zo zonde! Maak dus TIJD voor je dierbaren.

Welke tip(s) ga jij toepassen?

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment

Translate ยป
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .