` MIND: Een knap gezicht geeft je niet altijd een voorsprong - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



MIND: Een knap gezicht geeft je niet altijd een voorsprong

Ik kwam laatst een onderzoek tegen wat ik met jullie wilde delen. Er is bewijs dat het zogenaamde ‘beauty premium’ op de werkplek niet altijd meer werkt en zijn werking gaat verliezen. Dit geldt voornamelijk voor werknemers die interactie hebben met klanten (o.a. service sector en tv commercials). Wil je meer weten over dat nu precies zit en waarom je alleen met een mooie foto of een mooi gezicht er niet altijd meer komt? Lees dan hier hoe dit gaat veranderen op werk in bepaalde sectoren maar óók in social media!

Aantrekkelijke mensen hebben niet altijd meer voordeel op werk

Nieuwe onderzoeken hebben aangetoond dat goed uitziende mensen niet altijd meer voorgetrokken worden op werk. Het leek erop dat mooie mensen meer geluk in het bedrijfsleven zouden hebben. Om een voorbeeld te geven winkelketen Abercrombie & Fitch gebruikte duidelijk  ‘good looks’ als een criteria in hun toelatingsproces. De mooiboys, je kon er er niet omheen.

Vroegere onderzoeken toonden aan dat aantrekkelijke mensen meer betaald krijgen, betere evaluaties hebben en over het algemeen makkelijker werk krijgen. Goede uitziende CEO’s zouden hogere rendementen opleveren voor hun bedrijven.
Maar nu is er ook bewijs, dat deze zogenaamde ‘beauty premium’ uiteindelijk zijn werking zal verliezen. In ieder geval bij werknemers die interactie hebben met klanten. Denk bijvoorbeeld aan tv commercials, retail en ook in andere bedrijven waar men liever tegenwoordig gewoon echte mensen gebruikt dan een gefotoshopt model. Met echte mensen wordt bedoeld mensen met al hun (fysieke) tekortkomingen. Dit alles met als doel hun merk weer een authentiek gevoel te geven.

Beauty kan afstand creëren

Gebleken is bij onderzoeken dat de deelnemers die zichzelf minder knap vonden, meer afstand voelden bij een aantrekkelijke werknemer. Daardoor werd de service als lagere kwaliteit ervaren. Deelnemers waren geneigd om te bepalen dat de service van aantrekkelijke werknemers van lagere kwaliteit zou zijn.

Het resultaat was dat er in elke studie, een duidelijk verband zat tussen knappe werknemers en onplezierige klantervaringen voor de mensen die zich minder aantrekkelijk voelen. Mensen die vonden dat de werknemer aantrekkelijk was, maar dat niet van zichzelf vinden, voelden meer afstand bij de aantrekkelijke mensen.

Social media en beauty

Ook in social media zal het niet hetzelfde blijven en zal er een nieuwe fase komen van wat, hoe en waarom je iets post.  Alleen een mooie foto van iemand of van jezelf zal uiteindelijk niet meer voldoende zijn. Steeds meer zal de focus gelegd worden op  het leveren van waarde, naast het plaatsen van een mooie foto.
Naast je prachtige foto worden nu ook de ‘Wat’  en de ‘Hoe’  vragen steeds belangrijker: Wat doe je eraan om er zo uit te zien? Hoe ziet je dag eruit? Waar ga je heen? Maar vooral wat zijn je worstelingen? Wat is jouw waarheid achter je verhaal en hoe behoud je je authenticiteit. Durf je kwetsbaar op te stellen over je imperfecties en zoek daar de balans daarin. Laat zien dat je net bent als je audience en dat je je niet beter dan een ander voelt. Dé trend is dat we ons steeds meer gaan identificeren met mensen die gewoon echt zijn. De essentie van social media zal steeds meer gaan draaien om eerlijkheid en kwetsbaarheid en niet meer alleen die mooie foto die je post.

De zogenaamde ‘beauty premium’  gaat dus geen stand houden en zal op den duur zijn terugslag krijgen.

Mijn naam is Brigitte Hermelijn wonend in Amsterdam en heb als doel zoveel mensen te inspireren met mijn blogs over health en lifestyle. Momenteel werk ik in de beauty branche. Daarnaast ben ik actief in sport en voeding en ben op spirituele ontdekkingstocht. Het geeft me groot plezier om op deze manier verbonden met jullie te zijn en dat ik mijn ervaringen vanuit mijn perspectief kan delen.

Post a Comment

Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .