` MIND: Eerste hulp bij ontspanning in tijden van stress bij Corona of in het algemeen - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



MIND: Eerste hulp bij ontspanning in tijden van stress bij Corona of in het algemeen

Ineens stond de wereld op zijn kop en kon ik de plannen die ik voor 2020 had gemaakt in de prullenbak. Ondanks alle yin yoga, meditatie en zo meer, ontstond er stress in mijn leven toen Corona het land overnam. Maar al snel ontdekte ik de meerwaarde van deze periode. Eindelijk kon ik ideeën uitwerken, mijn boshuisje op orde brengen en voelen waar ik behoefte aan heb. De rust en stilte werken helend voor mij. 

Om mij heen zie ik mensen die vol stress en angst leven. Dat doet wat met je immuunsysteem en draagt niet bij aan je gezondheid, geluk en rust. Daarom nu wat tips die helpend kunnen zijn om hiermee om te gaan. 

Herinner je een ontspannen moment

Er is vast een moment waarop je geen stress hebt ervaren, waarin alles goed was, je ontspannen was en je goed voelde. Door je zulke momenten vaker te herinneren, word je rustiger. Het maakt voor je brein niet uit of het echt gebeurt of in gedachten. Probeer het maar eens!

Dankbaarheidsdagboek

Dankbaarheid heeft net als liefde een heel hoge trilling en geeft je daardoor een beter gevoel. Je voelt je lichter, liefdevoller, gelukkiger, rustiger wanneer je je helpt herinneren aan waar je dankbaar voor bent. Zelf neem ik er dagelijks een moment voor om na te gaan waar ik dankbaar voor ben. Dit kun je opschrijven in een boekje om het inzichtelijker te maken en het af en toe door te bladeren als het wat zwaarder wordt. Schrijf eens dagelijks 3 dingen op waar je dankbaar voor bent. Je zult merken dat het er gaandeweg steeds meer worden en je ook in het moment geluk ervaart. 

Onderzoek je gedachten

Wanneer er gedachten opkomen, onderzoek ik ze. Sommige zijn helpend en geven ruimte. Andere maken dat ik in de kramp schiet. Door ze te onderzoeken op waarheid, voel ik meer en dat geeft voor mij heel veel rust. Ik gebruik hiervoor de methode van Byron Katie (4 vragen die je leven kunnen veranderen) als ook de 5 G’s uit de Rationele Emotieve Therapie. Door op te merken dat het een gedachte is, dat het een energie is, heb je de keuze wat je ermee doet. 

Yoga en meditatie

Voor mij helpen yoga en meditatie bij het omgaan met stress. Hier zijn ook allerlei onderzoeken naar gedaan en daaruit blijkt dat er inderdaad positieve effecten te benoemen zijn. Vermindering van angst, verbetering van slaap, minder lichamelijke klachten… om maar enkele te noemen. Ik geloof nog het meest in empirisch onderzoek en dat is dat je het zelf onderzoekt en zelf ervaart. Laat niemand je iets vertellen of wijsmaken en voel zelf wat bij jou past op dit moment. 

Beweging

Wandelen, fietsen… het draagt allemaal bij aan het verminderen van stress en het verhogen van het immuunsysteem. Als je stil blijft zitten, blijft stress ook in je lichaam zitten. Door in beweging te komen, stapje voor stapje, kan alles weer meer doorstromen. 

Voeding

De juiste voeding helpt ook bij het verminderen van angst en stress. Zelf merk ik dat tarwe, melk, suiker en alcohol grote invloed op me hebben. Ik word er onrustig van en er ontstaan ook lichamelijke klachten. Door meer water te drinken en op mijn voeding te letten, voel ik me meer ontspannen. Het is heerlijk om goed voor jezelf te zorgen!

Doe meer waar je blij van wordt 

Echt, dit is wel zo belangrijk! Schrijf eens op waar jij blij van wordt. En of dat nou lezen, pottenbakken, haken, thee drinken of iets anders is, het maakt niet uit. Doe meer van waar je blij van wordt en je voel je instant gelukkiger. Je maakt dopamine aan en dat geeft je een boost, zorgt dat je de wereld aan kunt en je goed in je vel zit. 

Op naar een nog minder stressvol bestaan! Graag help ik herinneren aan hoe essentieel rust en ontspanning zijn om jouw droomleven te leven. Ik ben benieuwd welke tip voor jou werkt en of je misschien iets anders wilt bijdragen.

Download nu gratis het ebook vol met inspirerende tips tijdens de Corona crisis van maar liefst 16 experts! Download hem hier!

Hallo mooi mens! Mijn naam is Vera en graag deel ik hoe essentieel rust en ontspanning voor ons zijn voor een liefdevol, gelukkig, gezond leven. Hoe waardevol ons leven is, ontdekte ik toen ik met uitvalsverschijnselen in het ziekenhuis belandde. Vanaf toen ben ik een andere weg ingeslagen en ik neem je graag op reis om stapje voor stapje te ervaren hoe onder andere yin yoga, meditatie, ademwerk, voeding en meer een grote bijdrage leveren aan rust en ontspanning. Uit eigen ervaring met een deel oosterse wijsheid en een vleug wetenschap. Ik hoop je onderweg te mogen ontmoeten, liefdevolle en ontspannen groet, Vera

Post a Comment