Member login

Username
Password

» Lost your Password?



MIND: Hoe mindful ben jij?

Mindfulness,  een term die je tegenwoordig bijna te pas en te onpas voorbij hoort komen. Maar wat is dat eigenlijk?  Heb jij enig idee? Mindfulness wordt op Wikipedia uitgelegd als een gemoedstoestand die getypeerd wordt door bewustwording van de eigen fysieke ervaringen, gevoelens en gedachten,  zonder onmiddellijk over te gaan op automatische reacties. Dus, tja. Heb jij nu enig idee wat het inhoudt? Lees gauw verder!

Ik volg sinds een aantal weken een training mindfulness.  Aan mij is uitgelegd dat aandacht de basis is van mindfulness . Dat klinkt eenvoudig maar zo eenvoudig is dat niet. Je gedachten nemen veel vaker dan je denkt de vrije loop. Je denkt aan dingen die je nog moet doen, iets waar je mee zit, aan die ene leuke reactie van die vriendin waar je nog wat mee wilt. Voor je het weet ben je helemaal niet meer met je gedachten bij datgene waar je mee begon.

Je aandacht erbij houden kun je leren. Dat is de basis van de mindfulness training.  In de training leer je hoe je anders om kunt gaan met de verschillende omstandigheden waar je dagelijks mee te maken hebt. Die omstandigheden kun je immers niet veranderen. Je kunt dus wel leren en oefenen om hier anders mee om te gaan.

In de mindfulness training draait dus alles om aandacht. Naast aandacht speelt je ademhaling een grote rol. Het idee is dat je adem het anker is. Je adem is er altijd,  daar hoef je niets voor te doen. Elke ademhaling is anders de voorgaande en elke ademhaling is goed.

Door middel van verschillende oefeningen ga je oefenen met het vasthouden van je aandacht, voelen wat er gebeurd in je lijf, welke fysieke reacties merk je, wat denk je er bij en hoe voel je je daar bij? In het begin vond ik het lastig om echt iets te voelen. Het voelde ook onwennig en idioot om met de oefeningen bezig te zijn. Maar alle andere deelnemers uit de groep waren zo serieus dat ik mijn giechel maar smoorde en me overgaf aan de oefening.

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat de oefeningen waarbij ik in rust e n aandacht bezig was mij goed liggen. De bewegende oefeningen,  die neigen naar yoga, zijn niets voor mij en riepen zelfs weerstand op. Grappig genoeg hadden anderen bij de yoga oefeningen juist het idee eindelijk iets te doen en te voelen.

Thuis elke dag 45-60 minuten oefenen hoort ook bij de training. Persoonlijk vind ik dat op, met name, werkdagen wel echt een opgave. Gelukkig zijn er ook korte oefeningen die je ook tijdens je werk of de boodschappen kunt doen. Maar zoals met alles geldt; door te oefenen leer je en kun je het steeds beter toepassen.

Wat je precies aan mindfulness hebt en hoe het mij iets oplevert is lastig uit te drukken. Ik merk dat ik me meer bewust ben van mijn lichaam in zijn geheel. En dat ik de afgelopen weken minder last heb gehad van stress of negatieve emoties door dingen die om me heen gebeuren. Maar of dit dan echt door de mindfulness komt is natuurlijk lastig te zeggen.

Heb jij ook ervaring met mindfulness? Is het iets wat je aanspreekt? Of is het jou allemaal veel te vaag? Ik ben heel benieuwd!

Hi! Mijn naam is Elske en ik ben geboren in 1981. Ik werk in 3 dagen 27 uur per week bij een kleine gemeente in Twente. Ik hou me daar elke werkdag bezig met allerlei (aan)vragen op het gebied van jeugdhulp. Verder ben ik gelukkig getrouwd en moeder van een meisje en een jongen. In mijn vrije tijd loop ik graag hard maar plug ik ook graag uit en doe ik soms lekker niks. Gezondheid en diëten is een rode draad door mijn leven. Ik schrijf over van alles wat mij bezig houdt en hoop dat jullie het leuk vinden om dit te lezen.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .