Member login

Username
Password

» Lost your Password?



MIND: Negatieve gedachten begroeten

Iedereen heeft weleens vervelende (terugkomende) gedachtes, waar je het liefst zo snel mogelijk van af wilt. De meest gebruikelijke manier om hiermee om te gaan is dat je er alles aan doet om deze te voorkomen en anders heel hard tegen gaat vechten. Er is, gelukkig, een snellere, minder stressvolle manier om hiermee om te gaan.

Stel je voor dat je weer heerlijk kunt slapen, je echt relax op de bank kunt zitten en dat je die spannende dag van morgen gewoon op je af durft laten te komen. Zou dat niet fijn zijn?

Hier is een hele simpele meditatie oefening voor:

Gedachten verwelkomen

Kort gezegd betekent mindfulness, het ‘ondergaan’ van een situatie in plaats van er voor te vluchten of tegen te vechten. De huidige situatie, hoe pijnlijk deze ook kan zijn, wordt geaccepteerd voor hoe die nu is.

Hierdoor ontstaan er geen heftige emoties, zoals woede, frustratie, boosheid of verdriet. Stel je eens voor hoeveel spanning zo van je schouders afvalt!

Gedachten zijn niet te stoppen

Tot nu toe klonk het natuurlijk wel heel makkelijk allemaal. Maar jij en ik, weten beide dat (vervelende) gedachtes nooit helemaal zullen stoppen. Als je bijvoorbeeld ’s nachts maar niet in slaap kunt komen en de tijd ziet wegtikken, je weet dat malen het tegenovergestelde effect heeft maar je kunt het maar niet stoppen.

Mindfulness is er ook zeker niet op gericht om deze gedachtes compleet te stoppen, het kan je manier waarop je reageert op deze gedachtes veranderen.

De opdracht

Probeer je gedachten te zien als een voorbijrazende trein.

Je kan je hierover opwinden (wat doet die trein hier en waarom maakt ie zoveel lawaai?), hem proberen te stoppen met al je kracht, op het spoor gaan staan of hard je best doen om hem niet te zien. Uiteindelijk kost dit zoveel meer energie, stress en ook spanning. Toch kiezen vele mensen voor deze optie, een gevecht die je niet kunt winnen.

Als je wat meer ‘mindful’ bent kun je de trein zien, zelfs begroeten en daarna laat je hem verder voorbijrazen.

Ook dit klinkt natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan en er zullen waarschijnlijk meerdere treinen voorbijkomen, vooral in het begin, maar het is een hele mooie toepasbare oefening die je op elk moment kunt uitvoeren.

Heel veel succes!

Ik ben heel benieuwd of je deze opdracht gaat uitvoeren. Of heb je misschien een andere oefening die jij gebruikt om wat rustiger te worden in je hoofd?

Comments: 1

  • reply
    10 april 2018

    Hallo Elisabeth! Hier habe ich das beste Angebot für diesen Reisezeitraum gefunden. LG Viki

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .