` MIND: Negatieve patronen omzetten - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



MIND: Negatieve patronen omzetten

Iets in jou heeft je bewogen om deze blog te lezen. Misschien ben je jezelf bewust geworden van je prikkelbaarheid, de baan die je geen voldoening meer geeft, je negatieve gedachten over jezelf of puur van het feit dat je precies nog maar 7 weken hebt tot je in je bikini moet passen. Bewustwording is een proces en we zitten er allemaal middenin.

Patronen

Patronen creëren rust, steeds dezelfde terugkerende kenmerken zorgen voor overzicht en de structuur brengt een soort van voorspelbaarheid. Bloemetjes behang, geruite overhemden, een honingraat of een spinnenweb. Ik wordt altijd rustig als ik naar soortgelijke patronen kijk. Maar naast de rust die patronen bieden, kunnen zij ook zorgen voor onrust. Onrust dat veroorzaakt wordt door de negatieve patronen in ons leven. Waar we uiteraard graag van af komen. Maar zelfs de vraag hoe we dan van deze negatieve patronen loskomen, kan tot onrust leiden.

We blijven bijvoorbeeld denken dat we eten nodig hebben om ons gelukkig te voelen, of juist dat we pas gelukkig zijn als we ons soms onrealistische streefgewicht hebben bereikt. Dit zijn gedachten, die lijden tot gedrag. Je besluit om dat gebakje te eten omdat dit je opvrolijkt of je gaat tegen je behoefte aan rust in door fanatiek te sporten. Deze gedachten en gedragingen samen vormen patronen, die zich kunnen herhalen en gewoonten worden.  

Hoe zet je nu die negatieve patronen om in positieve patronen?

Om iets te kunnen veranderen is het belangrijk om je er eerst bewust van te worden. Dit kan door meditatie maar ook door in je dagelijkse leven meer in het NU te leven. Hoe vaker je even stilstaat bij je gedachten, overtuigingen, reacties, hoe makkelijker het wordt om deze op te merken. En hoe vaker je je bewust wordt van het NU, hoe gemakkelijker en vaker je het NU zult beleven.

Probeer voor jezelf eens na te gaan wat voor overtuigingen je hebt. Vaak zitten de situaties die je heel graag verandert ziet, maar waar je maar niet uitkomt vol met jouw negatieve overtuigingen. 

Tip: oordeel niet en wees niet boos op jezelf als je eenmaal je patronen zichtbaar hebt en je er toch weer in valt, het patroon is jarenlang gecreëerd, gun jezelf de tijd voor het transformatieproces van een negatief patroon naar een positief patroon. 

Nu je wat meer overzicht hebt in je beperkende overtuigingen zul je zien dat dit inzicht alleen al een verandering te weeg kan brengen. Al datgene dat niet bijdraagt aan een gelukkig leven, de negatieve patronen, overtuigingen, negatieve gedachten, hoef je enkel maar op te merken. Bij oprechte opmerking, creëer je voor jezelf een keuzemoment. En zodra je dit keuzemoment hebt, kun jij er bewust voor kiezen om jouw aandacht te richten op datgene dat jij WEL wilt.

Jouw wil-ik-wel-verhaal

En als je heel eerlijk bent naar jezelf, weet jij dan ook wat je echt wilt? Waarom wil je zo graag afvallen? Wat betekent een baan waar jij voldoening uit haalt voor jou? En wat doet een ontspannen ouder volgens jou dan wel en niet? Wat maakt je echt gelukkig en hoe zie je de rest van je leven voor je? Veel mensen die ik spreek hebben niet 1, 2, 3 een antwoord. Ze willen gewoon gelukkig zijn, maar hoe daar een invulling aan te geven weten ze niet. Daar denken ze wel pas over na als zij de jackpot hebben gewonnen, alle tijd van de wereld hebben en kunnen nadenken wat ze nu willen. Maar het is zoveel fijner om je nu al happy en ontspannen te voelen.

Om erachter te komen wat je WEL wilt in je leven is het handig om eerst na te denken wat je NIET wilt.  Een leuke schrijfopdracht voor deze zomer. Pak je favoriete notitieboekje erbij, we beginnen met de minst leuke:

Schrijf voor jezelf op waar je bent over 5 jaar, als je door gaat met leven zoals je nu leeft.

Welke invloed heeft dit op je familie, vrienden, werk, vrije tijd. Hoe voel je je erbij, wat heb je de komende 5 jaar bereikt door, door te gaan met je huidige leefwijze, gedachtenpatronen, gewoonten.

Als het goed is heb je nu een wat duidelijker beeld voor jezelf van wat je NIET wilt en hiermee  automatisch wat je WEL wilt. En dan volgt nu een leukere schrijfopdracht. Ga voor jezelf na waar je je over 5 jaar bevind als nu WEL je levenswijze aanpakt. Hoe voel je je? Wat doe je in je vrije tijd, waar werk je, hoe ziet je gezinsleven eruit, vrienden, familie, betrek elk aspect in je leven die jij belangrijk vind.

Het magische hieraan is dat dit wil-ik-wel-verhaal niet alleen maar bij een verhaal hoeft te blijven. Jij kan het werkelijkheid laten worden. Herhaal jouw wil-ik-wel-verhaal minimaal eens per dag en voel het. Voel die vreugde, die vrijheid, die liefde, datgene dat jij wilt voelen als je daar over 5 jaar bent. Maar voel het NU. Je zult merken dat jouw patronen zullen gaan veranderen, gewoonten worden anders en kleine veranderingen worden al snel zichtbaar. Je hoeft het alleen maar op te merken. Geniet daarvan!

Hoi, ik ben Marta. Als mindfulnesstrainer en ACT-therapeut help ik vrouwen hun focus te verleggen van het streven naar een perfect bikinilichaam, naar een tevreden en happy gevoel in bikini. Gebaseerd op mijn eigen ervaringen blog ik graag over mindset, bewustzijn én acceptatie.

Comments: 2

  • Avatar
    reply

    frida

    15 juli 2020

    mooie opdracht. Ga er zo mee aan de slag, maar op een of andere manier vind ik het veiliger/fijner om te schrijven over hoe het is om zo nog vijf jaar door te gaan, dan om te schrijven over hoe het zal zijn als ik verander. Dat roept veel angst op

    • Melinda van Rossen
      reply
      16 juli 2020

      Dat kan ik mij voorstellen. Doe dat anders eerst en pak dan deze vraag op en onthoud dat je angsten er mogen zijn. Niemand is perfect en angsten, kwetsbaarheid en ongemak geeft aan dat je op persoonlijk gebied aan het groeien bent 🙂 Liefs, Melinda

Post a Comment