Member login

Username
Password

» Lost your Password?



MIND: Sta jij jezelf toe stil te zijn?

Ga eens even na wanneer je echt stil bent? Wanneer jij echt stilte ervaart? Je zou kunnen zeggen dat er stilte komt wanneer je in bed bent en in slaap valt. Maar dan slaap je. En als je niet slaapt ben je wakker en waarschijnlijk vaak nog aan het piekeren. Niet echt stil dus. Stilte is iets dat we niet meer zo goed kennen en we weten ook niet altijd hoe we met stilte om kunnen gaan, terwijl het zo fijn kan zijn en mooie inzichten kan geven.

Recentelijk deed ik voor mijn vinyasa yoga opleiding een oefening om 46 minuten in stilte te zijn. Hierin mocht ik alle technieken die ik eerder geleerd had, zoals bijvoorbeeld de focus brengen op de ademhaling, opzijzetten. ‘Gewoon’ 46 minuten stil zijn en kijken wat er gebeurt. In eerste instantie kwam er een stroom van gedachtes die niet leek te stoppen, tegelijkertijd met een enorme weerstand tegen de gehele oefening. Ook had ik de drang om telkens op mijn telefoon te kijken hoe lang ik al bezig was. Maar na een tijdje werd het wat rustiger en voelde ik ineens emoties, waarvan ik niet doorhad dat ze zo in mijn lichaam verbleven. Soms kwam er ineens iets in me op, een gebeurtenis of herinnering, zomaar. De stilte en het niets doen voelde helend. Alsof ik met deze oefening eindelijk toestemming had om even niets te doen, gewoon te zijn en te voelen wat ik nodig had.

Misschien herken je dat wel? Het is druk op je werk, bij je thuis, in je sociale leven en wanneer je eindelijk een moment van rust hebt plof je op de bank neer. Fijn! Maar dan komt de onrust en gaat de tv aan, kijk je tegelijkertijd op je instagram en krijg je ook dat knagende gevoel van het boek dat je al tijden wilt uitlezen en dat je vanuit de boekenkast staat aan te staren. De stilte en de rust is weg. Er is geen moment meer om alles even te laten, want je moet jezelf weer ‘nuttig’ maken.

In enkele van mijn rustige yogalessen probeer ik andere mensen ook de toestemming te geven om stil te zijn en even niets te hoeven. Om te ervaren wat er komt in de stilte. Mijn ervaring is dat ik meer inzichten krijg over hoe mijn lichaam voelt, welke emoties op het betreffende moment aanwezig zijn en wat ik nodig heb, maar stilte kan iedereen iets anders brengen. Vaak zie en voel ik in een les dat er in de eerste twintig minuten veel onrust is, maar opeens is er een punt dat de energie in de ruimte verandert en iedereen beetje bij beetje de stilte omarmt.

Wat zou er gebeuren als jij jezelf zou toestaan eens een aantal minuten helemaal stil te zijn, geen afleiding, geen actie, gewoon zijn? Mijn toestemming heb je, probeer het eens uit!

P.S. Het is ook een kunst om die stilte en hoe je het ervaren hebt te laten zijn voor wat het is en dus geen oordeel te hebben. Laat dat moment van stilte niet een moment worden waarin je van jezelf bepaalde dingen moet bereiken.

Hi, mijn naam is Anniek Gelissen en ik ben parttime beeldbewerker (photoshoppen) en parttime yoga lerares in Nijmegen en Arnhem. Ik heb een enorme passie voor yin en restorative yoga. Mezelf toestaan alles iets rustiger aan te doen heeft mijn leven enorm verrijkt op fysiek en mentaal vlak. Het liefst help ik daarom mensen privé of in groepsvorm om weer iets dichter bij zichzelf te komen na periodes van veel stress, pijn of intense emoties. Naar mijn idee is onze maatschappij tegenwoordig zo gehaast dat we te weinig tijd nemen om ons lichaam en geest te laten rusten. Ik hoop jullie te inspireren met blogs over yoga, meditatie en rust. “Slowing down is waking up”.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .