` MIND: Stop het eeuwige gepieker - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



MIND: Stop het eeuwige gepieker

Ooit was ik meester in het creëren van worst-case en doemscenario’s in mijn hoofd, complete gesprekken vol emoties die uiteindelijk nooit hebben plaatsgevonden.Nog sneller dan een straaljager verschenen de gedachten plots uit het niets en verloor ik mijzelf vervolgens in de verzonnen verhalen die ik maakte. Voor ik het wist, had ik de gedachten wel tig keer herhaald en werden zij steeds dramatischer en negatiever. Wat heeft het mij gebracht? Helemaal niks. Ik bleef er zelfs nog langer door wakker liggen, slaapwandelde door het leven en voelde me moe, chagrijnig en onrustig.

Per dag hebben we 40.000 tot 60.000 gedachten en 70% daarvan is negatief gekleurd. Natuurlijk is het niet gek dat we gedachten hebben, het denken heeft ook een heel nuttige functie. Zonder te denken zouden we nooit het wiel, de ruimtevaart en Facebook hebben uitgevonden. Het wordt wel vervelend als de gedachten ons dagelijkse leven gaan belemmeren, of onze nachtrust verstoren.

Die onrust in ons hoofd en het vervelende gevoel als gevolg, dat zullen we niet kunnen oplossen door erover te blijven denken. In het geval van stemmingen, werkt ons hoofd vaak averechts. Helaas bestaat er tot op heden geen kant en klare oplossing voor een sombere stemming of dat onrustige gevoel dat je ervaart. Toch denkt jouw brein al jouw problemen op te kunnen lossen en gaat er volgens alle goede bedoelingen de hele dag mee aan de slag.

Nog steeds heb ik wel eens van die dagen dat alles mis lijkt te gaan. Een telefoon die kapot valt, teleurstellende cijfers na het lanceren van een training, die favoriete trui met een bosbes vlek. Dit  vermenigvuldigd met slapeloze nachten door een verkouden peuter, reken maar uit. Dan voel ik mij moedeloos, moe en lichtelijk wanhopig. Mijn happy gevoel daalt op dat moment met dezelfde snelheid als dat mijn doem gedachten zijn verschenen. Gevolg: een algehele somberheid.

Het is een vermoeiende strijd. De strijd tussen waar je nu BENT en waar je nu ZOU WILLEN zijn. Je wilt je nu graag goed voelen, 10 kilo zijn afgevallen, een oplossing hebben voor de tijdsdruk op je werk, maar je ligt wakker in je bed en je hoofd herinnert je er alleen maar aan hoe onrustig je je nu voelt, je die zomerjurk nog steeds niet past en je morgen weer meer dossiers moet wegwerken dan dat er uren in een klok zitten.

Al dat gepieker leidt tot lijden. Allereerst mentaal, maar na een langdurige periode van veel gepieker en stress zul je het ook lichamelijk merken. Door de verhoogde staat van alertheid die ontstaat door het NU willen oplossen van een probleem, neemt jouw stresshormoon cortisol toe. Een langdurige hoge cortisol waarde kan onder andere leiden tot slapeloosheid, hoge hartslag, onrustig/opgejaagd gevoel, vermoeidheid en zelfs darmklachten.

Om je hoofd uit de knoop te krijgen zul je zeker NIET je hoofd moeten gebruiken.

Waar kun je dan wel mee beginnen om rust in je hoofd te creëren in tijden van gepieker, overdenken en die slapeloze nachten?   

Die gedachten, het proberen te zoeken naar een directe oplossing, het overdenken. Dat overkomt ons allemaal en is volkomen normaal. Onze mind bedoelt het tenslotte goed. Hoe sneller je je bewust wordt van je gedachten, des te sneller je kunt kiezen om je aandacht ergens anders op te richten.

Tijdens het piekeren zit al je aandacht in je hoofd. Dat is waar het gebeurt. Het broeit. Gedachten groeien en houden je bezig. Je zult als het ware UIT je hoofd moeten gaan. Om te beginnen kun je je aandacht dus ook letterlijk richten op iets buiten jou. Bijvoorbeeld geluiden, een handeling die je op dat moment uitvoert, je voetstappen of je ademhaling. Voor mij persoonlijk werkt die laatste het prettigst. De ademhaling is er tenslotte altijd, je hoeft deze alleen maar te volgen. Hoe rustig, onrustig, laag of hoog deze ademhaling ook zit. Je hoeft er niks aan te veranderen. Voor je hoofd is dit behoorlijk saai. Zo zul je merken dat je binnen 2 seconden weer wordt terug gezogen in het web van gedachten. Dat is echt volkomen normaal. Zodra je dit opmerkt kun je weer terugkeren naar datgene waar jij je aandacht op wilt richten.

Daarnaast kan het helpen je gedachten op te schrijven, je schrijf ze daarmee van je af. Het kan flink opluchten om aan 1 stuk te schrijven, zonder te letten op de juiste woorden of spelling. Nu zijn er genoeg situaties waarin je niet de mogelijkheid of überhaupt de zin hebt om er een schriftje bij te pakken en je gedachten en gevoelens te gaan noteren. Doe datgene dat voor jou op dat moment het beste werkt.

Uiteindelijk zijn gedachten eigenlijk alleen maar gedachten. Jij BENT niet je gedachten, je HEBT gedachten. Het enige dat je hoeft te doen is die gedachten op te merken, hierdoor kun jij je distantiëren van die gedachten en creëer jij een keuzemoment. Blijf je hangen in het verhaal van je hoofd of kies je ervoor om je aandacht te verplaatsen naar wat je WEL wilt.  

Dat er geen knopje bestaat om mijn gedachten uit te zetten ben ik inmiddels wel achter. Dat ik mezelf niet perse hoef te verliezen in het web van gedachten inmiddels ook.

De gedachten zijn er nog steeds en ze verschijnen nog steeds plots uit het niets. Alleen merk ik ze nu steeds sneller op. En zodra ik mij bewust wordt van het feit dat ik in mijn hoofd al zit te bedenken hoe de volgende dag gaat lopen, aangezien ik deze erg krap heb ingepland, kan ik nu bewust de keus maken om deze gedachten te zien als niets meer en niets minder dan een gedachte in mijn hoofd. Geen feit, geen werkelijkheid, geen waarheid, maar wat losse woorden, soms in combinatie met beelden, die samen een gedachte vormen. 

Hoi, ik ben Marta. Als mindfulnesstrainer en ACT-therapeut help ik vrouwen hun focus te verleggen van het streven naar een perfect bikinilichaam, naar een tevreden en happy gevoel in bikini. Gebaseerd op mijn eigen ervaringen blog ik graag over mindset, bewustzijn én acceptatie.

Post a Comment

Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .