Member login

Username
Password

» Lost your Password?



MIND: Waarom je moet luisteren naar je emoties

Voordat ik vorig jaar in een depressie, en uiteindelijk in een crisis belandde, werkte ik volledig op de automatische piloot. Ik was werkzaam in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ), eerst in de jeugdzorg en later in de volwassen GGZ. Het ging langzaamaan bergafwaarts met mij. In die periode werkte ik steeds meer vanuit mijn hoofd en steeds minder vanuit het gevoel. Mijn eigen emoties onderdrukte ik. Ik had mijzelf als overlevingsstrategie aangeleerd om het gedrag van collega’s te ‘kopieren’ (af te lezen). Diep van binnen heb ik nog steeds heel veel liefde voor dit werk, maar hoe kan ik zelf nou de ander helpen als ik totaal ontvreemd ben van mijn eigen emoties? Nu ik een tussenjaar heb waarin ik keihard aan en voor mijzelf aan het werken ben, ben ik gaan ontdekken hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor en te luisteren naar je emoties. En nee, dit is echt niet makkelijk… 

Maar als ik nu terugkijk op de afgelopen twee jaar, dan kan ik zeggen dat ik op papier veel bereikt hebt. Ik ben nog jong, maar heb door vooral mijn kennis te benutten mijn CV behoorlijk kunnen opbouwen en uitbreiden. Alleen als je mij vraagt wat ik er nu bij voel? Dan kan ik je er niet echt een antwoord op geven. Bij sollicitatiegesprekken werd mij verschillende keren gezegd dat ze onder de indruk waren van mijn uitgebreide ervaringen binnen de algehele GGZ, van kinder- en jeugdpsychiatrie tot en met ouderenzorg. Wat mij het meest is bijgebleven? Verstandelijk kan ik daar antwoord op geven, alleen de emotie mis ik. 

Tot mijn persoonlijke crisis in mei 2017 was ik mij hiervan niet bewust. Ik merkte wel dat ik het moeilijk vond om echt diepgang te vinden in contacten en relaties maar ook in werk. Ik werd gedreven door innerlijke doelen, echter als ik die behaalde voelde het als leeg. Mijn perfectionisme gaf me vaak het gevoel dat het me toch nooit perfect zou lukken, ook al zeiden anderen dat het goed was. ‘Genieten’ kwam niet in mijn woordenboek voor, evenals ‘tevreden’. Bij mijn laatste baan kwam ik als oproepkracht binnen en kwam met een innerlijke missie. Deze missie behaalde ik, maar het leverde me geen gevoel op. Ik was totaal van mijzelf ontvreemd. 

In mijn depressie was ik nog zo aan het vechten, ik was bang dat als ik mij zo overgeven aan het gevoel ‘depressief’ te zijn, er echt niets meer van mij terecht zou komen. Dat ik zou verzuipen in dat gevoel. Ik moest van behandelaren leren om stil te staan bij mijn gevoel. Het voelde voor mij letterlijk als: “Gevoel, wat is dat?” Als anderen iets zeiden over hun gevoel, dan dacht ik ‘hoe voelen zij dat nu?’. Ik weet dat ik in het begin ook echt ging nadenken over wat ik zou kunnen voelen. Tja, het analyseren zit ook echt in me. Het denken zat letterlijk voor mijn voelen. Na een aantal maanden lukte het om lichamelijke signalen waar te nemen bij mijzelf. Stapsgewijs leerde ik deze signalen te lokaliseren, aan te wijzen, te benoemen en koppelen aan hoe ik mij voelde! Dat voelde in het begin heel vreemd. Ik voelde mij zo kwetsbaar, dacht dat iedereen me heel raar zou vinden. Ik zei nog meteen hoe ik me echt voelde, maar oefende met ‘ik voel me goed’, ‘ik voel me rustig’, ‘ik voel wat spanning in mijn buik’ en meer.

Ik houd soms gewoon van praktische lijstje en maakte deze voor mijzelf over stilstaan bij mijn emoties. Ik wil deze met jullie delen, het is echt de moeite waard om meer stil te staan bij wat je echt voelt. 

  • Stap 1: Wat is de situatie?
  • Stap 2: Wat zijn mijn gedachten?
  • Stap 3: Waar voel ik iets in mijn lichaam?
  • Stap 4: Wat voel ik in mijn lichaam?
  • Stap 5: Welke emotie voel ik daarbij?
  • Stap 6: Laat de emotie, gevoelens en gedachten er zijn. Het is oke! 

Bij emoties gebruik ik vaak de basisemoties: bang, boos, blij, bedroefd of beschaamd. Ik heb gemerkt dat ik vaak iets voel in een situatie. Iemand zegt iets, ik zeg iets of er gebeurt iets. Mijn lichaam reageert daar op. Deze signalen is heel belangrijk, want ze vertellen je iets. Je emoties zijn onderdeel van jou als mens en horen bij je. Als je heel goed kan luisteren naar je emoties dan doe je dat al heel goed! 

Ik heb ook gemerkt dat relaties meer verdieping krijgen nu ik meer emoties toelaat. Ik kan oprecht reageren, oprecht ontroerd raken. Soms ben ik moe van het voelen van al die emoties, want het is zo nieuw. Maar wat heb ik veel gemist de afgelopen jaren! Ik sta anders in het leven, want ik sta in verbinding met mijn hart en met mijn hoofd en met de wereld, in plaats van alleen met mijn hoofd en de wereld. Ik heb meer ruimte voor mijzelf en de ander. Ik weet ook beter waar mijn eigen grens is. Echt, door emoties heb ik het gevoel echt te leven! 

Op welke wijze luister jij naar jouw emoties?

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .