Member login

Username
Password

» Lost your Password?



MIND: Waarom yoga kan helpen bij het verminderen van stressklachten

Als yogadocente krijg ik veel mensen in mijn les die ontzettend gestrest zijn. Ze vertellen mij: “Er is me gezegd dat ik eens yoga moet uitproberen, omdat ik zo gestrest ben”. Dit heeft me aan het denken gezet. Waarom zijn we allemaal zo gestrest? Ik zal eerlijk bekennen dat ik als yogadocente echt niet stressvrij ben. Iedereen gaat door verschillende stressvolle situaties in het leven. Dat hoort nu eenmaal bij het leven. Maar er zijn wel manieren om stress zo min mogelijk effect te laten hebben op je lichaam en je leven. En ja, yoga kan daarbij helpen.

De top 5 van meest stressvolle gebeurtenissen: Dood van een dierbare, scheiding, verhuizen, grote ziekte of blessure, verlies van een baan. Zoals je ziet is dit geen lijst van zeldzame gebeurtenissen. Ze komen voor in ieders mensenleven. Maar ook in andere gevallen die niet in deze top 5 staan is het heel normaal om stress te ervaren.

Streven naar een stressvrij leven is dus niet echt realistisch, maar je kunt stress wel op een bepaalde manier benaderen als je het herkent. Stress is een fysieke, mentale, of emotionele factor dat lichamelijke of mentale spanning veroorzaakt.Door stress spannen je spieren aan, gaan je bloeddruk en hartslag omhoog, wordt je ademhaling sneller en oppervlakkiger, werkt je spijsvertering minder goed en gaan glucose levels omhoog. Personen met veel stress laten mij vaak weten dat ze veel spanning hebben in het gebied van de rug, nek en schouders. Het gaat daar vaak vast zitten, omdat de spieren aanspannen en de ademhaling verkeerd is. Ook kan het zorgen voor spanningshoofdpijn, maagpijn, darmproblemen en intensere klachten rondom menstruatie en overgang.

Bovenstaande veranderingen die plaatsvinden in je lichaam als je veel stress hebt worden veroorzaakt door een dominantie van het sympathische zenuwstelsel. Dit is samen met het parasympatische zenuwstelsel onderdeel van het autonome zenuwstelsel. Het sympathische zenuwstelsel wordt ook wel de ‘fight or flight’ genoemd. Dit zenuwstelsel is dominant wanneer we dus actief zijn en moeten ‘vechten of vluchten’, een oeroud systeem in ons lichaam dat ons in staat stelt actie te ondernemen wanneer er gevaar dreigt, een overlevingssysteem. Erg handig en nuttig als het nodig is, maar niet zo fijn als het altijd ‘aan’ staat, want dat zorgt dus voor allerlei lichamelijke klachten van spanning.

Op momenten van extreme stress is het daarom extra belangrijk om het parasympatische zenuwstelsel te activeren, wat staat voor ‘rest and digest’. Dit zenuwstelsel is dominant als we rusten en slapen. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat onze hartslag omlaag gaat, dat de spieren ontspannen, dat de spijsvertering weer in werking wordt gezet en dat het immuunsysteem beter werkt. Je activeert het parasympatische zenuwstelsel door stressreductietechnieken die allemaal gericht zijn op het plaatsen van het lichaam in een comfortabele positie met een zachte focus op ademhaling. En dit is natuurlijk precies wat bij het beoefenen van yoga gebeurd. Het verdiepen en verlengen van de adem zorgt ervoor dat jouw lichaam na een aantal minuten al meer kan ontspannen. Dit is waarom yoga vaak wordt aangeraden bij stressklachten, maar er zijn natuurlijk ook andere manieren om het parasympatische zenuwstelsel wat vaker te activeren.

Wat is jouw manier om stressklachten te verminderen en zou je hiervoor yoga overwegen?

Hi, mijn naam is Anniek Gelissen en ik ben parttime beeldbewerker (photoshoppen) en parttime yoga lerares in Nijmegen en Arnhem. Ik heb een enorme passie voor yin en restorative yoga. Mezelf toestaan alles iets rustiger aan te doen heeft mijn leven enorm verrijkt op fysiek en mentaal vlak. Het liefst help ik daarom mensen privé of in groepsvorm om weer iets dichter bij zichzelf te komen na periodes van veel stress, pijn of intense emoties. Naar mijn idee is onze maatschappij tegenwoordig zo gehaast dat we te weinig tijd nemen om ons lichaam en geest te laten rusten. Ik hoop jullie te inspireren met blogs over yoga, meditatie en rust. “Slowing down is waking up”.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .