` MIND: Waarom zoveel vrouwen met eten worstelen - Boost your Health

Member login

Username
Password

» Lost your Password?



MIND: Waarom zoveel vrouwen met eten worstelen

Roken, drugs of alcohol, allemaal verslavingen die je onder ogen kunt zien en daarna nooit meer hoeft te gebruiken. Natuurlijk met de juiste hulp en ook niet zomaar 1,2,3. Maar het is mogelijk. Een eetstoornis is lastiger. Eten moeten we namelijk allemaal. We hebben ook allemaal een andere visie op eten. Streven vaak diëten en foodtrends na die we met moeite vast kunnen houden. Je hoeft maar één fout te maken, waarbij je bijvoorbeeld gaat eten om emoties te verwerken, gaat eten omdat je niet wilt voelen of gaat eten omdat dit het enige is wat je op dat moment nog gelukkig maakt. Je kunt niet met eten stoppen, hoe graag sommige dit ook willen, het is de benzine voor ons lichaam. In dit artikel vertel ik je waarom vrouwen zoveel met eten worstelen en hoe ze iets meer grip kunnen krijgen op hun eetgedrag. 

Weet je nog dat moment dat je vroeger heel hard viel? Dat je moeder je knie verzorgde en er een kusje en een pleister op deed maar tegelijkertijd ook gelijk een ijsje aan je gaf als troost. Dit gebeurd nog steeds en ja elke moeder maakt zich hier weleens schuldig aan. Het wordt pas erg als dit constant gebeurd is je leven. Ik beschrijf hieronder de vele manieren waarop wij vrouwen eten kunnen zien.

Troosteten

Weet je nog die keer dat je lichaam de pijn niet meer aankon van liefdesverdriet toen je vriend het uitmaakte. Je wilde niets meer voelen en al je verdriet verdween in je eten. Bij elke tegenslag of worsteling zoek je troost in eten en hier kunnen ook eetbuien in ontstaan.

Eten om niet te voelen / Emotie eten

Sommige vrouwen kunnen meer gaan eten bij elke emotie die ze voelen. Dus of ze nu blij zijn of heel verdrietig, chocolade is er altijd voor je. Dit is een mechanisme en op den duur weet je het niet beter. Ook hieruit kunnen eetbuien ontstaan.

Eten om je gelukkiger te voelen

Tijdens een sombere periode, een winterblues of depressie kun je meer gaan eten om je gelukkiger te voelen. Je weet dat het niet bijdraagt, maar de drang hiernaar is sterker dan je denkt.

Eten om trauma’s te verwerken

Ik heb dit zelf ervaren. Na een heftige periode ben ik opgenomen in een kliniek voor boulimia (eetstoornis) en tegen die tijd had ik mijn emoties volledig verwerkt in eetbuien. Ik kon van alles vertellen, echter wel zonder de bijbehorende emoties. Die kon ik onmogelijk tonen in die periode, waardoor mijn eetstoornis een lange tijd mijn beste vriend was.

Eten om jezelf kapot te maken

Deze klinkt misschien een beetje raar, maar ook dit proces heb ik meegemaakt. Ik heb een periode gehad dat ik niet meer wilde leven en dat ik letterlijk dacht als ik nu even door eet, dan ben ik er straks snel vanaf. Dit is vaak het geval bij mensen met extreem overgewicht, dit was bij mij toen niet het geval, maar ik zag mijn spiegelbeeld wel zo.

Eetbuien

Door verkeerd eetgedrag, trauma’s of andere gebeurtenissen met veel impact kun je eetbuien ontwikkelen. Deze kunnen bij iedere vrouw anders zijn. Ik at bijvoorbeeld 2 dagen bijna niets en had toen een mega eetbui of zelfs 2 op 1 dag. Ik deed dit voornamelijk met ongezond voedsel. Maar het is heel divers, sommige eten zelf dingen uit de vriezer of juist weer heel gezonde dingen. Tijdens zo’n eetbui mag niemand jou storen, dit is je beste vriend in tijden van nood. Eetbuien kunnen ook samen gaan met braken en overmatig bewegen.

Zoals je hierboven ziet is het niet zo makkelijk om hierin weer enige grip te krijgen. Bij het hebben van eetstoornis kun je met zekerheid vertellen dat eten je hele leven bepaald en je verder niets meer ziet. Het krijgen van grip op een eetstoornis heeft zeker professionele hulp nodig. De tips met meer grip op je eetgedrag hieronder zijn dus niet voor vrouwen die momenteel met een eetstoornis worstelen, maar waarbij eten nog een probleem is naast hun huidige leven, zonder dat dit de overhand neemt:

  • Houd een week lang je eten bij in een eetdagboek ( je hoeft het met niemand te delen, maar je krijgt zo meer inzicht in de dingen die goed en minder goed gaan);
  • Bij emotie eten is het belangrijk dat je bijhoud welke emotie je ervaart en probeer de volgende keer als je het herkent iets anders te doen dan te grijpen naar voeding op dat moment;
  • Probeer geen gekke diëten of foodttrends uit, maar start bij de basis van 3 maaltijden en 2 tussendoortjes per dag;
  • Kun je gedurende de dag geen goed en gezond eetpatroon vasthouden, wees niet bang en start met 1 gezonde maaltijd per dag en houd dit vast. Na 2 of 3 weken bouw je het op naar 2 gezonde maaltijden per dag en ga zo maar door, kleine stapjes hebben uiteindelijk groots resultaat;
  • Ga nooit lang de deur uit zonder iets mee te nemen voor onderweg, zo voorkom je dat je gaat snaaien of naar ongezond voedsel grijpt;
  • Eet jij meer in avond of zelfs s’nachts? Probeer dan overdag meer te gaan eten, zo voorkom je dat je in de avond en nacht meer gaat eten en je daarbij ook schuldig voelt;
  • Bekijk alleen je voeding goed en ontdek dat je van gezonde voeding meer energie krijgt. Gooi die weegschaal weg en ervaar hoe fijn je je kunt voelen als je meer grip op je eten hebt.
Ga jij deze tips ook toepassen of wil je nog iets met ons delen, laat hieronder dan een reactie achter!

Ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van sport, gezondheid en lifestyle en deel dit graag met anderen. Mijn missie is om iedere vrouw zich goed te laten voelen van binnen en buiten en hieraan bij te dragen door informatieve blogs, recepten, mindset, diensten, events en een speciaal membership!

Post a Comment

Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .