Wat gebeurd er bij jou als je ergens bang voor bent? Ervaar je dan angst of raak je geheel in paniek? Paniek komt vaak ineens op en kan je overweldigen. Om meer inzicht te krijgen in angst en paniek, deel ik met jou de verschillen en natuurlijk ook wat fijne tips! Lees je mee?

Wat is angst?

Angst is een natuurlijke, belangrijke en nuttige functie. Wanneer je geconfronteerd wordt met iets gevaarlijks, zorgt angst ervoor dat het lichaam in staat van paraatheid wordt gebracht. Hierdoor kan besloten worden of het gevaar ontweken of bestreden moet worden; de zogenaamde vlucht- of vechtreactie. We zijn allemaal enigszins bang voor iets en dat is heel normaal. Je kunt de angst beperken door je niet te laten leiden door anderen en je zorgen weg te nemen door erover te lezen en voor ogen te houden of je normaal reageert of wellicht iets overdreven in je angstgevoel. Door jezelf goed te kennen en te weten hoe je hiermee om moet gaan ( eventueel met hulp) kun je dit de baas worden en ervoor zorgen dat je dit minder ervaart.

Wat is paniek?

Een paniekaanval is een snel opkomende, heftige angst die je zomaar lijkt te overvallen. Je bent bang om de controle te verliezen, om gek te worden of misschien wel dood te gaan. Paniekaanvallen zijn heel intens en erg beangstigend. Zo beangstigend dat je een sterke angst voor de angst ontwikkelt. Dit kon je afgelopen jaar terugzien in het feit dat mensen met oerdriften begonnen te hamsteren terwijl dit helemaal niet nodig was. De angst om zonder eten, drinken of paracetamol in huis te zitten is groot en daarom gingen mensen massaal inkopen doen.

Handige tips!

  • Ga op een rustig plekje zitten en adem een paar keer goed in en uit;
  • Praat met iemand die jou kunt geruststellen of dit nu een bekende is of een professional zoals een psycholoog;
  • Schrijf eens op waarom je bang bent of in paniek raakt en probeer dit weg te nemen door op te schrijven hoe je dit kunt voorkomen of weg kunt nemen;
  • Praat erover, door erover te praten kun je de angst en paniek wat af laten nemen en kunnen mensen je sneller gerust stellen;
  • Bij extreme paniek is het belangrijk dat je professionele hulp zoekt;
  • Besef dat dit (tijdelijke angst of paniek) weer over gaat;
  • Geef zo min mogelijk toe aan je angst;
  • Bepaal welke klachten je hebt bij beginnende paniek of angstgevoelens. Stel jezelf bijvoorbeeld de vragen: Wat voel ik bij beginnende paniek of angst? Wat gebeurt er in mijn lichaam?
  • Wees voorbereid op lichamelijke klachten die je krijgt in de voor jou angstaanjagende situaties. Loop je niet weg voor jouw klachten en ga je de confrontatie aan? Dan merk je dat de onrust, het trillen en zweten na een tijdje weer wegzakken;
  • Ga voor jezelf nu of het tijdelijk is of vaker voorkomt, indien het laatste is het belangrijk om professionele hulp te zoeken;
  • Breng je omgeving op de hoogte (ondanks soms het taboe), zodat hun jou kunnen helpen als je het even niet meer weet!
Heb jij weleens angst of paniek of misschien wel langdurig? Deel het hieronder met ons!

Bron: https://wijzijnmind.nl/psychische-klachten/psychipedia/angststoornis/tips-bij-een-angststoornis

Deel deze post!