REVIEW: My Shredded Lifestyle – Merijn Schoeber

Toen ik de vraag kreeg of ik het boek van Merijn Schoeber – My Shredded lifestyle wilde lezen, was ik natuurlijk meteen enthousiast. Voor degene die hem niet kennen; Merijn Schoeber is Student Aesthetics en een  Nederlandse lifestyle en fitness YouTuber  met bijna 170.000 abonnees. En alsof dat nog niet genoeg is, heeft hij ook nog een methode ontwikkeld om net zo’n droomlijf te krijgen als hij heeft.

Je begrijpt dat ik meteen met een kopje thee en het boek op de bank ben gekropen om hem in één ruk uit te lezen, maar dat viel helaas een beetje tegen. Als voedingsdeskundige ben ik van mening dat het niet goed is voor het lijf en de stofwisseling om veertien tot zestien uur op een dag te vasten. Maar zoals iedereen weet, zijn er in gezondheidsland duizenden deskundigen en net zoveel meningen. Buiten de adviezen van het Voedingscentrum zijn er weinig methodes en beweringen die alleen op feiten gebaseerd zijn en dat geldt voor MSL ook. Alle theorieën en aannames komen voort uit zijn persoonlijke bevindingen en het is overduidelijk dat het voor hem perfect werkt.

Naast mijn voedingsopleiding heb ik ook een journalistieke achtergrond en met deze regels in mijn achterhoofd, heb ik moeite met de toon en de manier van schrijven. Ondanks dat de hele methode is gebaseerd op de mening en ervaringen van Merijn is het boek geschreven alsof het bewezen is met objectieve studies en resultaten. Daarnaast lijkt het er ook op alsof het boek letterlijk vanuit het Engels is vertaald met hier een daar een grammaticale misser.

Mijn conclusie? My Shredded lifestyle is een prima boek om op een zondagmiddag te lezen. Er staat genoeg bruikbare informatie in en veel tips kunnen echt nuttig zijn, maar houd altijd in het achterhoofd dat er meer waarheden zijn en dit is er een van de velen. Wil je MSL gaan volgen, moet je dat zeker doen, maar blijf altijd naar je lichaam en je gezond verstand luisteren en dan is dat droomlichaam echt dichterbij dan je denkt!

My Shredded Lifestyle – Merijn Schoeber
Uitgeverij: 365Publisherz
Prijs: € 29,95 o.a. te koop bij Bol.com

Comments: 4

Sifra

29 november 2017

Ik volg je blog al een tijdje, maar kan mij in deze review niet vinden.

Je hebt het over grammaticale fouten en dat bepaalde dingen niet goed zijn, maar in het boek wordt net (wetenschappelijk onderbouwd) uitgelegd waarom het wel goed is. Ik vraag me dan ook af of je het boek wel helemaal hebt gelezen.

Verder heb je het erover dat het boek vertaald is uit het Engels, maar Merijn is gewoon een Nederlander (uit Nijmegen). Een beetje research als journalist hoort er normaliter gewoon bij.

Verder enkele fouten in je recensie:
    MSL -> het is MYSL (als je het boek had gelezen)
    — Alle theorieën en aannames komen voort uit zijn persoonlijke bevindingen en het is overduidelijk dat het voor hem perfect werkt.– –> dit is dus niet waar, hij legt net uit dat het is gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken gecombineerd met zijn persoonlijke ervaringen.

— Ondanks dat … geschreven alsof de het bewezen is met objectieve studies en resultaten — –> de het bewezen is ??? de het?? (je had het net over grammatica)

– Wil je MSL gaan volgen, moet je dat zeker doen, maar blijf altijd naar je lichaam en je gezond verstand luisteren en dan is dat droomlichaam echt dichterbij dan je denkt! — –> MSL = MYSL en deze zin kon wel eens letterlijk uit het boek komen. Eigenlijk recenseer je het boek eerst slecht, maar sluit je af met een ‘bijna’ letterlijke quote uit het boek.

Ik ben een trouwe volger van Merijn, maar ook van dit blog, maar vind het een beetje vreemd dat je op deze manier een recensie hebt geschreven.

29 november 2017

Hoi Sifra, bedankt voor je reactie en wat fijn dat je de blog al een tijd volgt. Zoals je begrijpt heb ik eerst het boek gelezen en research naar Merijn gedaan, voordat ik er een mening over kon vormen. Wat er in bovenstaande review staat geschreven is dus mijn mening en interpretatie van het boek. Uit jouw reactie begrijp ik dat onze meningen verschillen en dat hoort er nu eenmaal bij. Ik hoop dat je mooie resultaten gaat behalen met de methode van Merijn en dat je met plezier de blogs blijft lezen hier, ondanks het feit dat je het niet eens bent met deze review.

Jeroen

20 december 2017

Beste Lesley,

Ik vind net als Sifra dat je hier niet helemaal feitelijk en juist bent. Er staan we degelijk methodes in het boek die wetenschappelijk aangetoond zijn. Ik vind dit als recensie zonde, omdat het niet helemaal klopt wat je schrijft en als blogger wel een invloed hebt op veel mensen die dit lezen.

Groeten,
    Jeroen

20 december 2017

Goedemorgen Jeroen, bedankt voor je reactie! De bedoeling van deze review is zeker niet om negatief te zijn, maar om, door mijn mening te geven, mensen te laten nadenken voordat ze aan een nieuw dieet of levensstijl beginnen. Dat wij het niet met elkaar eens zijn is niet slecht, dat kan juist een opening zijn voor een mooie discussie waarbij iedereen nieuwe inzichten krijgt!