Member login

Username
Password

» Lost your Password?



SPECIAL: Eetpatroon van Cathy Samé Lottin tijdens haar behandelingen voor borstkanker

Toen in april 2017 de diagnose borstkanker bij me werd geconstateerd en ik het behandelplan onder ogen kreeg, voelde ik veel weerstand tegen de chemo. Ik verlangde zo enorm naar een natuurlijke genezing. Maar omdat ik een snelgroeiende vorm had besloot ik toch het medische traject in te gaan. Gelukkig reageerde ik goed op de chemo. Zo goed dat ik na de 4 zware chemo’s en borstbesparende operatie besloot op eigen kracht verder te gaan. Helaas was de tumor binnen 3 maanden van 1 mm weer uitgegroeid naar 3 cm. Toen realiseerde ik me dat ik het beste van beide werelden moest kiezen: het medische traject gecombineerd met de juiste voeding en de meest gezonde levensstijl. Daarna volgden nog 16 chemo’s, een borstamputatie en 15 bestralingen. Lees verder hoe zij deze zware periode ervaren heeft en haar 10 stappen deelt naar een gezonder bestaan. / Fotocredits hoofdfoto: VROUW Magazine

Ik ben oefentherapeut, trainer, yoga-pilates docent en meditatie coach. Ik heb altijd gezond geleefd, dacht ik. Ik heb nooit gerookt, ik drink geen alcohol en zorgde al jaren voor een afwisselend eetpatroon. Toch realiseerde ik me dat het nóg beter kon. Als je ziek bent en zware medicatie krijgt, moet je lichaam drie-dubbel zo hard werken. Dan wil je je lichaam niet ook nog extra belasten met allerlei voedingsmiddelen die veel energie kosten om het te verteren. De maagklachten die ik had waren uiteindelijk mijn wegwijzers in wat ik wel en niet kon eten.

Ik ben nooit een keukenprinses geweest en mijn liefde gaat écht door de maag wanneer anderen lekker koken. Daarbij heb ik geen kinderen, dus als ik kook kan ik echt datgene maken wat ik wil eten. De 10 stappen die mij hielpen goed door de chemo te komen:

Voldoende slapen

Door de vele medicatie werd ik vaak hyper en had ik een verstoord slaappatroon. Ik dwong mezelf 12 tot 14 uur in bed te blijven. (Dat doe ik overigens nog steeds) Als ik niet kon slapen, mediteerde ik of ging ik ideeën uitwerken. Maar altijd in bed. Ik noem dit mijn ‘energy saving mode’. In rust komt je spijsvertering op gang en geef je je lichaam de kans te herstellen.

Fruit i.p.v. Suiker 

Ik hou van zoet. Maar toen ik steeds meer de ernst en schade van geraffineerde suiker ging in zien na vele artikelen gelezen te hebben, besloot ik het radicaal te verminderen. Sindsdien merk ik het meteen aan mijn lichaam als ik stiekem toch wat drop, een koekje of een ijsjes eet. Ik eet nu fruit, pure chocola met nootjes en dadels wanneer ik trek heb in zoet. En geniet hier ook enorm van! Veel meer dan vroeger!

In beweging blijven

Ondanks de weerstand die je lichaam geeft als je ziek bent van de medicatie, zijn wandelen, buiten zijn, oefeningen doen en bewegen echte energieboosters. Voor zowel je lichaam als je mind, vooral na het eten.

Regenboogmaaltijden

Er zijn groenten in allerlei kleuren. Naast de gezonde groene groentes eet ik zoveel mogelijk diverse kleurrijke groentes. Ik probeer minimaal 4 verschillende groentes per dag te eten. Wokmaaltijden, salades, smooties en soepen zijn hierbij het makkelijkst. Het liefst koop ik groente op de markt waar het niet in plastic verpakt is, natuurlijk van vorm is en waar je de aarde van af moet wassen.

Gezonde tussendoortjes

Nootjes, zaden en dadels zijn mijn snacks geworden. Als ik zin heb in iets zoet, eet ik er dadels bij, wanneer ik liever iets zouts eet, dan neem ik pistache noten (heel af en toe chips ;-))

Vasten

Er zijn theorieën die zeggen dat vasten goed is om je organen op gezette tijden hun werk te laten doen. Ik heb mijn eetpatroon volgens het ketonisch ritme aangepast en eet alleen tussen 12:00 en 20:00u. Tenzij ik vroeg op moet. Dit is overigens iets wat ieder voor zich moet uitproberen of het past bij jouw bioritme en je activiteiten.

Zo min mogelijk dierlijke voedingsmiddelen

Dit is een lastige, ik eet hooguit 2x maand vlees (kip en in de winter wild. Geen rund- en varkensvlees) en ik ben dol op kaas en yoghurt. Het liefst koop ik geitenkaas en bio-yoghurt direct van een boer waarvan ik zeker weet dat de koeien en geiten een gezond leven hebben gehad. Ongeveer 1 a 2x per week eet ik vis. Tijdens de chemo at ik zo min mogelijk yoghurt, maar als ik het nu eet dan neem ik bio-yoghurt in glas of kefir.

Thee en verse kruiden

Hoe verser hoe beter. En qua drank: hoe helderder, hoe beter. Alles waar conserveringsmiddelen bij zitten, dus alles wat in wezen verpakt is, is meer belastend en zwaarder verteerbaar voor het lichaam. Ik stel het liefst mijn eigen thee samen i.p.v. theezakjes waarvan je niet exact weet wat er in zit.

Zelf koken 

Ik ging vroeger vaak uit eten omdat ik dat leuk vind en wanneer ik geen tijd nam om te koken, at ik afhaalmaaltijden. Je weet nooit hoe anderen het eten bereiden dus als je extra vatbaar bent is uiteten een risico. Daarbij worden vaak smaakversterkers, veel zout en suikers gebruikt. Gelukkig zijn er steeds meer biologische en vegan eethuizen die bewust eten maken. Ik geniet nu meer van eten wat ik zelf gemaakt heb omdat ik ook kook voor mijn gezondheid. Tijdens mijn chemo-periode woonde ik bij een vriendin die met liefde het eten bereidde. Dat hielp mij ook met herstellen!

Wat soms lastig is zijn de tegenstrijdigheden zijn ten aanzien van voeding. Toch denk ik dat het heel simpel is: veel afwisseling en zo puur en natuurlijk mogelijk is altijd goed.

Een mooie spreuk wat me altijd weer raakt: “If men made it, don’t eat it”.

Onze lever is het orgaan dat afvalstoffen filtert maar deze kan wel wat hulp gebruiken omdat tegenwoordig de aanvoer van toxische stoffen zo groot is (chemische toevoegingen aan voedingsstoffen, geur-, kleur- en smaakstoffen, zoetstoffen, antibiotica in vlees, pesticiden op groenten en fruit, cosmetica, deodorant, schoonmaakmiddelen, sigarettenrook en uitlaatgassen,…Dus hoe natuurlijker en verser het eten, hoe minder belastend voor het lichaam.

FOOD OF THE DAY

Vandaag heb ik 2 sneetjes desem-speltbrood met amandelnotenpasta als ontbijt. En omdat ik laat ben opgestaan (11:30u) eet ik ook een bord met fruitsalade. Over het algemeen vermijd ik zoveel mogelijk melkproducten, maar vandaag even niet.

Mijn tussendoortje is dadels met noten en ik drink de hele dag door thee met verse kruiden. (Gember, kaneel zijn mijn favoriete kruiden, vooral met koud weer) Mijn avondeten is wortelsoep en couscous met brokoli, sugarsnaps, kikkererwten en falafel.

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .