Member login

Username
Password

» Lost your Password?



TRAVEL: Ga jij ontspannen met vakantie? Of ben je volledig in de stress om al je werk af te krijgen?

Reizen, ik hou er van. Vroeger maakte ik verre reizen en reisde ik het liefst alleen. Tegenwoordig gaan we met ons drieën en zijn de vakanties anders. Gelukkig heb ik geleerd dat met een hoofd vol werk: “dat moet ik nog doen, die mailtjes moet ik allemaal nog beantwoorden, die sprekers moet ik nog bellen maar die zijn al met vakantie, wie neemt mijn werk over, ik zou niet weten wanneer ik al die spullen voor de vakantie zou moeten kopen, oh nee, ik moet nog opvang regelen voor de kat, en ik kan nog wel meer verzinnen” … pffff….

Tegenwoordig ga ik een stuk ontspannender door het leven, dat heb ik wel geleerd na mijn burnout op mijn 27e. Dat is dit jaar 20 jaar geleden. Toen bestond het woord burnout nog niet. Ik was opgebrand. Zelfs op vakantie liep ik te stressen en ergerde ik aan mijn toenmalige vriendje. Ik wilde alles zo goed mogelijk doen. En terwijl ik dat deed, cijferde ik mijzelf volledig weg. En ik geef toe, tijdens de afgelopen 20 jaar heb ik heus wel een keer een terugval gehad. Helemaal niet erg, want na zo’n heftige tijd heb ik veel handvatten gekregen om te realiseren dat ik dan niet goed voor mezelf zorgde. That is life, althans my life.

Loslaten is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom heb ik een tip en een oefening voor je. Deze kun je heel eenvoudig aan je dagelijkse routine toevoegen zo vlak voor de vakantie. Dan ga jij met een gerust(er), ontspannender hart op reis.

Een tip: een aantal weken vóór je met vakantie gaat, ontspan je 2x een half uur per dag. Het eerste half uur op de dag en het tweede half uur vlak voor je naar bed gaat. Ga tussen de middag een half uurtje wandelen, en begin op tijd (weken van te voren) met het maken van een overdracht voor je collega’s en je mailbox te legen, plan de campagne noem ik het. Start ook op tijd met voorbereiden voor vakantiespulletjes, maak een checklist (die je elke vakantie kunt gebruiken) en je komt vanzelf in de vakantiemodus.

Een oefening: Je gaat op je bed zitten, de kids liggen al in bed of zijn die avond iets voor zichzelf aan het doen. Wiebel goed heen en weer zodat je ECHT lekker en comfortabel zit. Misschien is je bed niet de juiste plek of zit je liever op de grond, doen. Of met mooi weer ga je lekker ergens aan het water zitten.

Ga comfortabel zitten. Adem in door je neus en blaas uit door je mond. Maak geluid tijdens het uitblazen, niemand die je ziet of hoort. Doe deze ademhaling 3x achter elkaar. Breng nu je armen boven je hoofd bij een inademing. Maak je lang adem in en blaas uit en breng je armen en schouders naar beneden. Doe dit ook 3x. Leg je handen in je schoot. Sluit nu je ogen en ga in gedachten naar je voeten en dan langzaam naar je kuiten bovenbenen, billen, buik, borst en armen. Span nu alle spieren in je gezicht aan, houvast (1, 2, 3) en laat los. Ontspan. Dwalen je gedachten af naar wat je allemaal nog moet doen, boodschappenbriefjes etcetera geeft niks, het mag er zijn, ga weer terug naar je ademhaling. Leg anders een notitieblokje en pen naast je neer, maar ga weer terug naar de oefening. Zo kom je sneller in de ontspanning voor als je echt met vakantie gaat.

Hormoon coach en voedingsdeskundige Saskia van Ommen laat vrouwen de positieve impact van hun cyclus en de werking van hormonen ontdekken. Dit zorgt voor vrijheid, plezier en groei in hun leven en business. Zij heeft een eigen praktijk in Deventer waar ze je laat zien hoe jij je hormonen weer happy kunt maken door middel van voeding, beweging en ontspanning. Nieuwsgierig? Neem dan een kijkje op www.saskiavanommen.nl, waar je artikelen kunt lezen, oefeningen en heerlijke, gezonde recepten kunt vinden! Wil je meer? Lees dan eens haar boek: ‘Hoe overleef ik mijn menstruatie? – gespreksstof voor aan de keukentafel’

Post a Comment

Translate »
Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .